Космічні темпи

Освоєння космосу ніколи не йшло так стрімко. І це при тому, що від попередньої концепції підкорення космосу довелося відмовитися. Сьогодні акцент робиться не на запуск пілотованих місій, а на створення космічної інфраструктури.

В рамках цього проєкту створюється величезна кількість продуктів і послуг, в тому числі досить незвичайних і, на перший погляд, непотрібних.

Взяти для прикладу кубсат, що обслуговує з космосу блокчейн Qtum. Автори проєкту запевняють, що перехід на простіший, але менш енергоємний алгоритм і космічний майнінг — необхідний для масового прийняття криптовалюти крок.

З недавнього часу фаундери схожих проєктів без проблем знаходять фінансування. Одна за іншою держави скасовують жорсткі заборони і послаблюють регуляторну політику щодо космосу. Доступ до його освоєння отримали приватні компанії. Гроші в цей сектор може влити хто завгодно.

Поріг входу знижується, а інтерес, навпаки, зростає. Як результат, кількість інвестицій у космос зашкалює. Минулого року в сферу вклали рекордну кількість грошей — $8,9 млрд. Але ажіотаж серед інвесторів не вщухає: тільки за перший квартал 2021 року в космічні компанії інвестували $5,7 млрд.

Є декілька причин, чому гроші в космос прибувають все швидше.

Бум SPAC-компаній

SPAC — відносно новий інвестиційний інструмент. По суті це компанії-пустушки, підприємства без операційної історії. Їх створюють для злиття або поглинання та подальшого виведення на біржу інших компаній.

Першою компанією космічного сектора, що злетіла після злиття SPAC-методом, стала Virgin Galactic. У 2019 році венчурний капіталіст Чаматі Паліхапітія заплатив за 49% туристичного сервіса Річарда Бренсона $800 млн.

З того часу акції Virgin Galactic зросли в чотири рази, а перехід на SPAC став для космічних проєктів своєрідним трендом: за такою схемою публічними компаніями ставали Astra Space, Momentus, Redwire та Voyager Space Holdings.

Читайте також: Скільки можна заробити на «пустих» акціях

Минулий рік став найактивнішим за кількістю злиттів і поглинань за всю історію існування космічної галузі: у 200 компаній SpaceTech-сектора інвестували $7,7 млрд. Але 2021-й гарантовано поб'є цей рекорд: тільки за перший квартал у космічному секторі проведено SPAC-угод на суму $7,2 млрд.

Супутниковий інтернет

Сьогодні концепцію широкосмугового зв'язку, яку забезпечують супутники на низькій навколоземній орбіті, реалізують три компанії — SpaceX, Telesat та OneWeb.

На початку року всі вони успішно закрили чергові раунди фінансування. SpaceX зібрала $850 млн, Telesat nf OneWeb — по $400 млн. ЗМІ смакували подробиці, а інвестори на тлі хайпа вливали гроші в усі, пов'язані з космосом. проєкти.

Космічний туризм

Космічний туризм набирає обертів, а новини живлять тему, як вода суху землю. 11 липня в космос — нехай про його кордон і сперечаються — вже зганяв Річард Бренсон. 20 липня туди злітав засновник Amazon Джефф Безос. Його компанія Blue Origin продала вільне місце на кораблі New Shepard. Попутник Джеффа заплатив за квиток $28 млн.

Програми Amazon та Microsoft

У червні 2020 року Amazon Web Services оголосила про створення нового космічного підрозділу — Aerospace and Satellite Solutions. Він обслуговуватиме будь-які проєкти, пов'язані з космосом, — від пуску ракет до створення систем керування польотами і супутникових систем.

Три місяці по тому Microsoft почала надавати послугу Azure Orbital — можливість безпосередньо з'єднати супутники із мережею хмарних обчислень Microsoft Azure.

Куди вкладати

1. Супутниковий інтернет

Аналітики Morgan Stanley вважають, що широкосмуговий супутниковий інтернет через 20 років складатиме від 50% до 70% доходів світового космічного сектора.

На думку MS, вартість мегабайта бездротових даних зменшиться в рази. У 2040 вона становитиме менше 1% від сьогоднішнього рівня. Але прибутковість сектора буде пов'язана зі зростанням попиту на ці послуги. Не тільки через появу інтернету в місцях, де його ще немає, але й з огляду на підвищений попит нових сегментів, на зразок автономних автомобілів, інтернету речей, штучного інтелекту, віртуальної реальності та потокового відео.

Читайте також: Що буде, коли запрацює супутниковий інтернет Маска

2. Космічний туризм

У 2020 році на космічному туризмі заробили $800 млн. До 2030 року, за прогнозами UBS, цей сегмент космічної індустрії складе $3 млрд на рік.

3. Видобуток корисних копалин у космосі

Поки що asteroid-mining багатьма сприймається виключно як концепт. У будь-якому разі, точно назвати дату запуску першого апарату на астероїд не може ніхто.

Проте, акції таких компаній торгуються на біржах, а інвесторами в космічний майнінг стали виконавчий директор Alphabet Ларрі Пейдж, засновник Virgin Group Річард Бренсон і співзасновник Ethereum Джозеф Любін.

Читайте також: Засновник Amazon Джефф Безос побував у космосі: 5 фактів про політ

Якщо розглядати видобуток корисних копалин у космосі виключно як інвестиційну можливість, варто враховувати, що цей сегмент зростає на 24% на рік і до 2025 року її капіталізація складе $2,84 млрд.

4. Виробництво супутників

Зараз навколо землі кружляє близько 3 000 активних супутників, але їх кількість постійно збільшується. Одна тільки SpaceX збирається збільшити кількість власних супутників до 40 тис. штук.

Потреба сучасного ринку в супутниках і інфраструктурі настільки велика, що до 2028 року капіталізація цього сектора може досягти $485 млрд, при тому що у 2019 році вона становила $279 млрд.

5. Утилізація космічного сміття

Орбіта землі вже нагадує звалище. Прямо зараз над нашими головами крім 20 тис. великих об'єктів кружляє понад 100 млн уламків, розміром від міліметра до 10 см.

Рухаючись зі швидкістю 30 000 км/год, навіть крихітні уламки становлять загрозу для працюючих супутників. Хоча б через це проблему потрібно терміново вирішувати. До того ж, від стану навколоземного простору залежить майбутнє всього ринку космічних послуг, тому проєктів із утилізації космічного сміття вистачає.

Сьогодні на ринку існують компанії з моніторингу навколоземного простору (Electric Optic Systems), служби запобігання зіткнень супутників (LeoLabs), компанії, що створюють рішення з утилізації сміття (Launchspace Technologies) і навіть космічні буксири, здатні виводити супутники на необхідні орбіти, в тому числі і для утилізації (D-Orbit).

Читайте також: У 2030 році ринок космічного туризму досягне $3 млрд: як отримати свою частку

Про затребуваність таких проєктів свідчить, наприклад, історія японського стартапу Astroscal. Компанія створює апарати для виведених із експлуатації супутників та утилізації іншого космічного сміття. Рік тому, після закінчення інвестиційних раундів, проєкт зібрав $191 млн.