Як працюватимуть санкції
Офіційні документи щодо ембарго ще не затверджені, а деталі не опубліковані, але достеменно відомо таке:
- Повністю забороняється імпорт російських енергоносіїв до країн ЄС основним каналом поставок — морем (на нього припадає 75% російського нафтового експорту до Європи). Для нафти морський експорт має бути повністю згорнутий через шість місяців після схвалення ембарго (тобто фактично до кінця 2022 року), для нафтопродуктів — через вісім.
- Отримувати нафту з Росії трубопроводом «Дружба» як виняток дозволять чотирьом країнам — Угорщині, Чехії, Словаччині та Болгарії. Інші дві — Німеччина та Польща — відмовляться від відбору нафти з «Дружби» до кінця 2022 року. Термін дії виключення для чотирьох країн поки що не встановлений — але якщо Угорщина затягуватиме з узгодження цього терміну, Єврокомісія готова запровадити для неї заборонні мита (для цього, на відміну від санкцій, не потрібне одностайне схвалення всіх 27 членів ЄС).
- Прямої заборони на перевезення російської нафти, що розглядалася навесні, для європейських шипінгових компаній не буде. Але замість нього буде запроваджено потенційно ще чутливіший захід — заборона з кінця 2022 року на страхування таких перевезень до третіх країн. Покриття 95% світових танкерних перевезень забезпечує зареєстрована в Британії асоціація профільних страховиків International Group of P&I Clubs, яка повинна буде дотримуватися санкцій ЄС.
Що це означає у цифрах
Європа — найбільший ринок збуту для російської нафти. Ембарго закриє його майже повністю.
- Росія, за даними Федеральної митної служби, у 2021 році експортувала 231,6 млн т нафти, і 111,2 млн т із них (49%) припали на країни ЄС, а також Норвегію, яка раніше приєднувалася до санкцій ЄС, та Великобританію, яка у березні заявила про намір відмовитися від імпорту російських нафти і нафтопродуктів до кінця 2022 року.
- Для порівняння: частка Китаю в російському експорті становила 31% (71 млн т), а частка Індії — 1% (1,9 млн т).
- У січні 2022 року, за даними ФМС, на країни ЄС припадало понад половини російського експорту нафти — 54,5%, або 2,29 млн із 4,2 млн барелів на добу. Даних за лютий уже немає, оскільки Росія засекретила статистику своєї зовнішньої торгівлі.
- Частка Угорщини, Словаччини, Чехії та Болгарії в російському експорті до Європи становить менше 8%, — підрахував The Bell директор економічного напряму Інституту енергетики та фінансів НДУ ВШЕ Марсель Саліхов.
- Загалом експорт нафти та нафтопродуктів із Росії до Європи у січні 2022 року становив трохи більше 4 млн барелів на добу (б/д), до травня він упав приблизно до 3 млн б/д за рахунок добровільних відмов компаній та рішень окремих урядів, — наводить цифри. Саліхов. На Угорщину, Словаччину, Чехію та Болгарію припадало лише 0,31 млн б/д (більша частина, 0,2 млн, — на Угорщину). 2,7 млн б/д із 3 млн потрапляють під дію ембарго.
Читайте також: ЄС планує відмовитися від російських нафти та газу: як на цьому заробити
Чи можна буде обійти санкції
Теоретично шляхи обходу санкцій є. Але ЄC в офіційних документах, що регулюють ембарго, може спробувати перекрити ці лазівки.
Один із шляхів — змішування російської нафти з іншими сортами, наприклад, латвійською сумішшю. Наприклад, нафта з казахстанських родовищ, що експортується з російського порту Новоросійськ, може бути змішана з російською нафтою або продаватися окремо. Цей метод використала, наприклад, Shell.
Компанія змішала 49% російського дизельного палива з 51% дизеля іншого походження, надавши російській продукції статус неросійського походження. Така практика формально відповідає правилам ЄС щодо походження дизельного палива та інших нафтопродуктів.
Крім того, російська нафта може бути змішана або замаскована шляхом транспортування з судна на судно (STS), як робили, наприклад, Іран і Венесуела для обходу санкцій. Вже зафіксовані перевезення іранської нафти до російських портів у другій половині квітня, а кількість російських танкерів, які «занурюються в темряву» через відключення пристроїв стеження, різко зросла ще в березні.
Читайте також: Ембарго на російську нафту: що вдарить по путінській економіці сильніше
Чи зможе Росія розгорнути поставки до Азії
Лише частково. За оцінками аналітиків, Росія зможе знайти покупців в інших країнах лише на 1 млн б/д — це лише третина обсягу, що випадає через ембарго.
Стримувати зростання експорту в Азію будуть й інфраструктурні обмеження (головний трубопровід до Китаю, ВСТО, має лише 300 тисяч б/д резервних потужностей), а можливі проблеми з морськими перевезеннями стримуватимуть повернення Росії на рівні видобутку до початку війни. Якщо танкери, що належать європейським компаніям, не зможуть перевозити російську нафту, то до цього, ймовірно, доведеться залучати невеликі азіатські компанії, що спричинить собою зростання транспортних витрат.
Але й той мільйон барелів на добу, який можна буде розгорнути в Азію, продаватиметься з позамежними знижками. Біржова ціна російської нафти Urals і так низька. Як підрахував Bloomberg на основі даних російського Міненерго, у квітні — середині травня середня ціна Urals становила $73,24 — це на 32% нижче за ціну європейської Brent.
Але азіатські покупці, які розуміють уразливість Росії, хочуть купувати нафту ще дешевше — наприклад, індійські покупці на початку травня вимагали ціни нижче за $70, мотивуючи це своїми витратами на логістику та фінансове забезпечення угод, а також санкційними ризиками. Reuters писав про спотову ціну Urals нижче $70 і у Китаї.
Читайте також: Експорт російського вугілля та газу зростає, а нафти падає. Як світ фінансує війну Путіна в Україні
Скільки Росія втратить у грошах
Для оцінки ефекту нафтового ембарго ЄС на експортні доходи Росії важливими є два параметри: наскільки скоротиться експорт і якими будуть знижки на російську нафту.
З підрахунків вище випливає, що безповоротні втрати російського експорту в результаті рішення ЄС становитимуть близько 2 млн б/д, а з урахуванням добровільних самосанкцій великих компаній — 3 млн б/д. Це 35−40% від усього російського нафтового експорту на початок 2022 року (8 млн б/д).
Точні цифри у грошах зараз назвати неможливо, але є декілька підрахунків.
- За оцінкою Bloomberg, Росія недоотримуватиме $22 млрд нафтових доходів на рік. Із них $12 млрд — втрати від перекриття експорту трубою до країн Північної Європи. Ще $10 млрд — від заборони на морський експорт. Цю нафту доведеться перенаправити до Азії, де Urals зараз продається зі знижкою $34 за барель до Brent. На експорті нафти до Угорщини, Чехії та Словаччини Росія продовжить заробляти $6 млрд на рік.
- Reuters на основі даних Rystad Energy підрахував, що прямі втрати Росії у виручці відразу після офіційного прийняття ембарго становитимуть $3,4 млрд на місяць (тобто $40,8 млрд на рік), а після набуття ним чинності на повну силу — $4,5 млрд ($54 млрд на рік).
- WSJ наводить оцінку засновника консалтингової фірми Energy Aspects Амріти Сен: приблизно $170 млн недоотриманого доходу для Росії на день за поточних знижених цін на російську нафту. Це приблизно $5 млрд на місяць, або $60 млрд на рік.
Виручка від продажу нафти та газу — найбільше джерело доходу Росії. У 2021 році, за оцінкою платіжного балансу Банку Росії, на частку енергоносіїв припало 42% усіх надходжень від експорту ($240,7 млрд із $489,8 млрд). Частка нафтогазових доходів федерального бюджету у 2021 році, за даними Мінфіну, становила 36% (9 трлн із 25,3 трлн рублів).
Удар по російському бюджету буде пом'якшений неминучим зростанням світових цін у результаті виходу з ринку частини російської нафти. За оцінками Rystad Energy, незважаючи на різке скорочення видобутку нафти у 2022 році, податкові надходження від нафтогазової галузі в Росії у 2022 році значно збільшаться і становитимуть понад $180 млрд — на 45% і 181% більше, ніж у 2021 та 2020 роках відповідно. Але у довгостроковій перспективі питомі нафтові доходи російського бюджету у доларовому вираженні можуть скоротитися на чверть.
Якими будуть наслідки для Європи та світу
Нафтове ембарго змусить Європу в прискореному порядку відмовлятися від залежності від російського енергетичного експорту, що склалася десятиліттями, але це все одно буде тривалий і дорогий процес — і для ЄС, і для всього світу, — пише WSJ.
Найбідніші країни змагатимуться з багатими за нафту, а головне — за бензин і дизпаливо, в умовах інфляції, що зростає, що сягнула в Євросоюзі вже безпрецедентні 8,1% у річному вираженні. Виконавчий директор МЕА Фатіх Бірол розповів Spiegel, що чекає на дефіцити на європейському ринку моторного палива вже до середини літа. Він вважає поточну енергетичну кризу набагато серйознішою за нафтові шоки 1970-х і впевнений, що вона буде тривалішою.
Європейці оплатять відмову від російської нафти зростанням вартості життя, житла, безробіття та енергетичної бідності, оцінити яку досить точно поки що неможливо. «Зрозуміло, що санкції не можуть обійтися без наслідків для нашої економіки та цін, — сказав нещодавно міністр економіки Німеччини Роберт Хабек. — Ми, європейці, готові терпіти, аби допомогти Україні».
Читайте також: Які країни світу найбільше допомагають Україні у боротьбі з агресором