Як не дивно, але вже минула середина січня, а поки що песимістичних прогнозів економіки — «все пропало», «долар по 90 грн», «зростання цін на продукти на 200%» — немає.

Як для країни у війні, підсумок досить непоганий. Інфляція 26%, на фоні наших сусідів, де мирне життя, — 20−21% в країнах Балтії, 16−18% у Польщі, Чехії, Угорщині, — досить хороший результат, при весняному прогнозі в 30%.

Ціни, особливо на транспорт та продукти харчування 31% та 26%, ну і, звісно, на «легендарні» яйця — 90%.

Але, при цьому, курс долара стабільно 40 грн із незначними коливаннями.

Сповільнення інфляції наприкінці року до 1%. Стабілізація основних цін, зростання 0,5−1% на місяць.

Повний асортимент продукції в магазинах та на ринках майже на довоєнному рівні, хоча, наприклад, у США в перші тижні Другої світової війни були введені обмеження та картки на основні продукти харчування та життєдіяльності.

Звісно, велика роль міжнародної допомоги, більша половина бюджету — це кошти наших союзників, але й український бізнес оговтався після весняного шоку, практично адаптувався до військової реальності.

Що ж чекає на українця у 2023 році в економіці? Які бізнес-перспективи і для кого?

Читайте також: Економіка України-2023: що буде з курсом, цінами та виробництвом

Про хороше

Шок перших тижнів минув, прийшло сприйняття та розуміння життя в умовах війни. Найскладніші економічні часи позаду — навіть при надзвичайних ситуаціях паніки не буде, буде розуміння та готовність що робити, як діяти.

Традиційний показник благополуччя українців — курс долара та євро — буде стабільним. Ба більше, можливе здешевлення до 36−38 грн за долар. Тож тим, хто збирається купувати, варто не поспішати, а трішки зачекати.

Інфляція на рівні 16−18%, значного росту цін не передбачається, на деякі непродовольчі товари можливе зниження ціни.

Хороші часи для бізнесу, який працює на військові потреби, — харчування, обмундирування, ремонт, логістика матимуть хороший заробіток.

Якщо до війни приватний бізнес забезпечував військових на 20−25%, то зараз майже на 50%. Плюс спрощена процедура закупівель відкриває хороші можливості для малого бізнесу.

Які сфери переживають не кращі часи

Війна змінила купівельні пріоритети українців — продукти харчування та ліки стали першочерговими; одяг, взуття, побутова техніка, автомобілі, особливо нові, продажі яких впали минулого року до 60%, — точно не в тренді.

Не найкращі часи і в міжнародному туризмі, а от місцевий, в західній Україні — Карпати, Закарпаття, — переживає туристичний бум.

Не найкращі часи для житлової та офісної нерухомості в столиці та центрі України. Невелика прогулянка по торгових центрах — ілюстрація пустих приміщень, де раніше був одяг чи техніка.

Окремо про будівництво. Зрозуміло, що будувати нерухомість в очікуванні чергового ракетного обстрілу — справа вкрай ризикована, а з іншого боку, як розповів мені один київський забудовник, зупиняти будівництво не можна, проблем може бути більше, тому будівництво у столиці та центрі країни «жевріє».

Більше бізнес-перспектив у сфери ремонту приміщень, авто, побутових речей. Відновлення зруйнованої нерухомості буде все актуальнішим.

Ресторани та кафе виживуть дорогі та дешеві. На жаль, вже чітка тенденція закриття кафе середнього рівня.

Читайте також: Ринок праці-2023: топ-5 найзатребуваніших і найоплачуваніших спеціалістів

Де ловити вигоду

Актуальним буде виробництво та торгівля продуктами харчування. Для покупців обнадійлива новина — причин для стрімкого здорожчання немає, прогноз від 5 до 20% на рік, залежно від продуктів. На жаль, енергетичний геноцид — це додаткові витрати, орієнтовно до 5% до ціни.

Хто хоче заощадити на продовольчих товарах, овочах, фруктах — ласкаво просимо до села. Навколо міст, щоправда, на відстані 70−80 км, доволі багато порожніх сільських хат, із городами, садками, можливостями виростити своє для себе.

І найактуальніше — інсайд хорошого заробітку вже сьогодні, для мікробізнесу. В Україну завезли 669 тисяч генераторів. Термін служби різний, залежно від моделі — від 2 до 10 тис. годин, сервіс потрібен вже. От готовий і актуальний бізнес.

Загалом, найважчий економічний період ми пройшли, адаптувалися, продовжуємо працювати на перемогу, яка обов'язково буде нашою.

Читайте також: Фінансова подушка в умовах війни: скільки грошей тримати і як зберегти