Стан автомобільної галузі
Станом на середину жовтня у світі було продано близько 52 млн. нових автомобілів. Це приблизно на 8 млн. менше, ніж за той же період минулого року. Причина не в економічних труднощах та відсутності покупців. Криза постачання чіпів призводить до того, що виробники просто не можуть працювати на повну потужність.
За оцінками експертів, за місяці, що залишилися, надолужити втрачене не вдасться і цього року буде випущено на 7−9 млн машин менше, ніж за підсумками минулого.
Брак мікрочипів виник ще у 2020 році. Під час пандемії попит на чіпи зріс в інших сегментах, наприклад, у виробників побутової електроніки, комп'ютерів та медичного обладнання, а от з боку автовиробників упав. В результаті, коли світовий автопром почав відновлюватись і спробував докупити необхідні чіпи, виявилося, що виконати замовлення вже неможливо.
Читайте також: Чому автомобілі подорожчали та зникли з салонів
На думку голови Volkswagen Герберта Дісса, криза чіпів продовжиться і наступного року. Так само вважає і голова правління Daimler Ола Калленіус. За його словами, брак напівпровідників може зберегтися до 2023 року. Хоча ситуація почне потроху налагоджуватись ще цього року.
«Мінфін» вже інвестував у машини
Акції автомобільних компаній, які придбав Мінфін, не виправдали наших очікувань. Вартість американського автовиробника GM наразі зросла на 9%. Цей актив переживав і стрімкі злети (коли компанія заявила про плани випустити електрокар на базі хаммера), і різкі падіння (внаслідок відкликання електрокара Chevrolet Bolt через загоряння). Зараз, коли виробник акумуляторів LG Energy Solution визнав свою провину і готовий покрити майже всі витрати, пов'язані з відкликанням, — акції GM повернулися до зростання.
Ціна акцій Honda за весь час, що ми тримали їх у портфелі, практично не змінювалася. Зараз акції японської корпорації на 1,18% дешевші, ніж у момент покупки. Не злетіли вони навіть після того, як компанія презентувала електрокари.
На думку експертів, виною тому — все та ж криза чіпів. Заводи часом працюють у півсили, а то й зовсім простоюють. Важко прогнозувати, як нинішні проблеми вплинуть на фінансові показники найближчими роками.
Читайте також: Дефіцит чіпів може загрожувати нацбезпеці. Країни розпочинають випуск власних мікросхем
Оцінка ринку — на дні
На думку Мінфіну, автомобільний ринок зараз недооцінений.
Основний мультиплікатор, який використовується для визначення недооціненості чи переоціненості компанії — P/E. Це співвідношення капіталізації (тобто вартості компанії) до чистого прибутку. Наприклад, якщо компанія коштує мільйон, а за рік заробляє 100 тис., то P/E дорівнює 10.
Середнє значення P/E для акцій зі списку S&P 500 становить 21. Водночас у представників автопрому цей показник є значно нижчим. Наприклад, у Toyota — 9,63; у GM — 6,7; Daimler — 6,48, а Volkswagen і взагалі — 5,22.
Читайте також: Маргулан Сейсембаєв про успіх «дурного» портфеля і чому наявність розуму не гарантує заробітку
Ще нижче ці показники у BMW (Bayerische Motoren Werke) — 5,06. Такий низький P/E у випадку з «баварцями» виник через суттєве зростання прибутку. Так, у другому кварталі цього року чистий заробіток автоконцерну становив 4,77 млрд євро. А в першому кварталі — 2,81 млрд. Для порівняння: за весь 2020 рік BMW заробив 4,92 млрд, а у доковідний 2019 — 6,97 млрд, тобто менше, ніж за перше півріччя цього. Оцінка компанії відстає від фінансових показників, що призводить до недооціненості.
У чому секрет успіху
Можна подумати, що криза чіпів обійшла стороною німецького виробника. Це не зовсім так. Справді, BMW пощастило з постачальниками, тож концерн постраждав менше за деяких конкурентів. Але все ж таки проблема зачепила і його.
Секрет успіху в іншому. І автолюбителів таке пояснення не порадує. Дефіцит призвів до подорожчання автомобілів, а отже, і дохідність виробника пішла вгору.
У компанії очікують, що обмеження постачання напівпровідників ще більше вплине на виробництво та постачання клієнтам найближчими місяцями. Проте там прогнозують, що зростання цін як на нові, так і на уживані транспортні засоби, компенсує зниження обсягу продажів.
Наприкінці вересня автовиробник підвищив очікуваний річний прогноз рентабельності з 7−9% до 9,5−10,5%. Як-не-як, їх товар дефіцитний.
Наростити прибуток, порівнюючи з минулим і навіть 2019 роком, вдалося багатьом іншим автовиробникам. Зокрема, представникам нашого портфеля — Honda та GM. Але BMW на їх тлі виглядає все ж таки впевненіше.
Читайте також: Куди інвестують професійні інвестори
Виробничі плани
Флагманський бренд корпорації, як очевидно, BMW. За кількістю проданих автомобілів цього року ця торгова марка на 10 місці, трохи випереджаючи Mercedes-Benz. Минулого року все було навпаки.
Також концерну належить бренд Mini (55 місце у світі) та Rolls-Royce. Останній не входить до топ-100 найпопулярніших марок у світі, але, вочевидь, бере зовсім не кількістю.
Коли великі автовиробники «електрифікуються», BMW, схоже, від них відстає. На масовому сегменті дебютним електрокаром корпорації став добре відомий всім i3. До кінця цього року корпорація вирішила розширитись на цьому ринку до 5 моделей. Зокрема, у продаж надійшли Mini Cooper SE та кросовер BMW iX3.
«Свіжий» електрокар Mini Cooper SE
Але справжній ривок компанія планує зробити найближчим часом. Вже до 2023 року планується випуск 13 моделей електромобілів. Так, наздогнати Volkswagen із його суперпопулярним ID.3 навряд чи вийде, але й такої мети немає. BMW зосереджена на іншому сегменті.
Читайте також: Топ-10 книжкових новинок про гроші та інвестиції
У планах «баварців» і великий сюрприз. На 2025 рік заплановано випуск Neue Klasse — так прийнято називати седани, які випускалися з 60-х до середини 70-х років, і свого часу зробили революцію на автомобільному ринку. Через 4 роки нам обіцяють презентацію нового представника цієї легендарної родини.
BMW 1500, випущений у 1961 році, — перший представник Neue Klasse.
Незважаючи на відставання у розробці електромобілів, керівництво BMW випромінює спокій. У компанії заявляють, що, якщо до 2030 року в деяких регіонах чи країнах будуть введені обмеження на продаж машин із ДВС, то корпорації буде що запропонувати на заміну.
Рішення «Мінфіну»
Редакція придбала 2 акції BMW в наш європейський портфель за 175 євро з урахуванням брокерської комісії. Чому ми вирішили ризикнути та зв'язатися з ще одним автовиробником?
Перший аргумент — неоціненість компанії. Другий — очікування змін. Якщо, скажімо, Volkswagen вже презентував свої новітні електрокари і ринок уже оцінив нововведення, то у «баварців» все ще попереду. Значною мірою, наша інвестиція — це надія на добрі новини в майбутньому.
Вже після того, як ми купили акції, BMW опублікував статистику за третій квартал. Прибуток виявився несуттєво, але вищим, ніж казали експерти, досягнувши 2,9 млрд євро. Це менше, ніж у попередньому кварталі, але на 50% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Компанії вдалося наростити прибуток за умов, коли постачання автомобілів, порівнюючи з третім кварталом 2020 року, впали на 12%.
Читайте також: Як заробляти на активній торгівлі криптовалютами
Позитивний звіт підбадьорив інвесторів. На момент написання статті акції у нашому портфелі коштували вже 182,24.
Загалом, завдяки суттєвому зростанню BMW та об'єднаним показникам Vivendi та Universal Music, наш європейський портфель мав бути у плюсі трохи більше, ніж на 10 євро. Водночас, остання компанія підкинула проблем. Як ми вже розповідали, французький медіа-холдинг провів IPO Universal Music, у рамках якого на кожну акцію Vivendi передав по акції музичної корпорації. Вартість нових акцій автоматично була відмінусована зі старих. Але нещодавно Interactive Brokers «потішив» нас: оскільки акції Universal Music були зараховані нам як дивіденди від Vivendi, ми маємо виплатити французький податок на дивіденди. У результаті, з нас було списано трохи більше, ніж 20 євро. Можливо, нам вдасться переконати брокера, що акції двох компаній фактично були поділені, і в результаті жодного доходу ми не отримували. Але наразі через цю ситуацію наш портфель у мінусі майже на 10 євро.
Європейський портфель «Мінфіну»
Актив | Кількість акцій | Ціна акції на момент придбання, євро | Ціна активу на момент придбання (з урахуванням комісії), євро | Ціна активу на момент написання статті, євро | Дохідність активу з урахуванням комісій, євро | Дохідність активу з урахуванням комісій, % |
Vivendi SE (+Universal Music) | 3 | 33,25 | 101 | 110,56 | 9,56 | 9,5% |
Hochtief Aktiengesellschaft | 2 | 69,66 | 140,56 | 134,82 | -5,74 | -4,1% |
iShares STOXX Europe 600 | 1 | 46,81 | 48,06 | 47,92 | -0,14 | -0,3% |
Bayerische Motoren Werke (BMW) | 2 | 86,86 | 175 | 182,24 | 7,24 | 4,1% |
З нашим американським портфелем справи набагато кращі. На даний момент він у плюсі на $204,35 (з урахуванням проданих акцій та отриманих дивідендів). Таким чином, загальна його дохідність становить 6,8%.
Ключова зміна останнього часу — подорожчання акцій Endo International, які тривалий час перебували у «червоній» зоні. Завдяки позитивному квартальному звіту вони злетіли у п'ятницю на 25%, перекривши попереднє падіння.
Читайте також: Топ-10 найкращих брокерів, які доступні українцям
Минулого тижня редакція вийшла з акцій Spotify, зафіксувавши прибуток 11%. Як виявилося, акції музичного сервісу після цього продовжили зростати, але довше тримати техгіганта в умовах нестабільності ринків ми не наважилися.
Американський портфель «Мінфіну»
Актив | Кількість акцій | Ціна акції на момент придбання, $ | Ціна акції на момент написання статті, $ | Зміна ціни активу за тиждень, $ | Зміна ціни з часу придбання, $ | Дохідність |
BP (інвестиції) | 5 | 22,6 | 28,21 | -7,55 | 28,1 | 24,82% |
WisdomTree Wheat | 2 | 6,12 | 7,63 | 0,43 | 3,03 | 24,75% |
VanEck Vectors Agribusiness | 3 | 81,44 | 96,95 | 5,2 | 46,53 | 19,04% |
Usana Health Sciences | 2 | 86,4 | 102,39 | 4,59 | 31,99 | 18,51% |
Endo International | 19 | 5,53 | 6,43 | 35,25 | 17,2 | 16,36% |
Roblox | 1 | 68,74 | 78,78 | -5,3 | 10,05 | 14,61% |
McDonald's Corporation | 1 | 233,23 | 255,52 | 16,69 | 22,24 | 9,53% |
SPDR Russell 1000 Yield Focus | 2 | 90,49 | 98,72 | 1,35 | 16,47 | 9,10% |
General Motors | 1 | 53,5 | 58,35 | 0,4 | 4,85 | 9,06% |
BP (спекуляції) | 4 | 27,05 | 28,21 | -6,04 | 4,6 | 4,29% |
Brown-Forman Corporation | 1 | 69,04 | 72,2 | 1,94 | 3,17 | 4,28% |
Bunge Limited | 1 | 89,49 | 91,93 | 3,66 | 2,44 | 2,72% |
Magellan Midstream Partners | 2 | 47,65 | 48,28 | -7,06 | 1,27 | 1,33% |
ProShares Bitcoin Strategy ETF | 2 | 42,99 | 42,66 | 3,95 | -0,66 | -0,76% |
Honda Motor | 2 | 29,55 | 29,2 | -1,8 | -0,7 | -1,18% |
SPDR Gold Trust | 1 | 172,08 | 169,85 | 1,58 | -2,25 | -1,30% |
WisdomTree Corn | 6 | 22,41 | 21,15 | 4,86 | -7,56 | -5,62% |
Sinopec Shanghai Petrochemical Company Limited | 3 | 23,83 | 22,35 | -5,82 | -4,44 | -6,21% |
Delta Air Lines | 2 | 50,67 | 44,66 | 9,77 | -12,02 | -11,86% |
Momo Inc. | 3 | 15,47 | 13,15 | -0,64 | -6,96 | -14,99% |
iPath Series B S&P 500 VIX Short-Term Futures ETN | 5 | 33,63 | 20,63 | -4,72 | -64,99 | -38,65% |
Baozun Inc. | 1 | 35,19 | 16,75 | -3,22 | -18,44 | -52,40% |
Поділіться своєю думкою, чи готові ви вкласти гроші в автомобільні компанії, чи обравши цей шлях «Мінфін» зробив помилку?