Стрибок через океан

Влітку 2021 року в космічній індустрії відбулися дві важливі події. 11 липня розроблений компанією Virgin Galactic ракетоплан VSS Unity здійснив свій перший суборбітальний політ із повним екіпажем, досягнувши висоти 86 км. На борту був і засновник Virgin Galactic — Річард Бренсон. А 20 липня засновник Amazon і власник космічної компанії Blue Origin Джефф Безос за допомогою системи New Shepard — ракета плюс капсула, що сідає в автоматичному режимі, — дістався до позначки 107 кілометрів. Коротка, але яскрава гонка викликала хвилю розмов про розвиток космічного туризму. Однак інвесторам варто звернути увагу й на інші ринки, які можуть змінитися завдяки поширенню суборбітальних перельотів.

Зараз ринок космічного туризму доводиться моделювати на основі непрямих даних, наприклад, оцінок числа потенційних платоспроможних клієнтів. При цьому зрозуміло, що мова йде про невеликий сектор, що не зіставний з усією глобальною космічною економікою, яка охоплює безліч напрямків, — від космічного зв'язку до ринку комерційних запусків. У 2020 році її обсяг склав близько $385 млрд. А ринок космічного туризму — всього $0,6 млрд, із потенційним зростанням до $4 млрд до 2035 року. До того часу космічна економіка загалом наблизиться до $1 трлн.

Але оцінювати потенціал суборбітальних перельотів можна інакше — не прив'язуючись до космічного туризму, а орієнтуючись на існуючу статистику за ринком авіаперевезень. Застосовуючи такий підхід, UBS (найбільший швейцарський фінансовий холдинг) прогнозує, що обсяг комерційних суборбітальних перельотів вже до 2030 року може досягти $20 млрд. Прогноз заснований в тому числі на опитуваннях передбачуваних споживачів подібних послуг.

Звичайно, поки що технології не дозволяють зробити суборбітальні перельоти доступними для широкого загалу. Але хоча ринок ще не сформований, а інфраструктури для суборбітальних комерційних перельотів в принципі не існує, інтерес інвесторів може стимулювати доведення технологій до потрібного рівня.

Потенційні гравці

Останні роки інвестиції в комерційний космос зростали (на всіх етапах інвестування) в середньому на 33% на рік і у 2020 році досягли $8,7 млрд. При цьому щорічна кількість угод залишається незмінною, змінюється лише середній чек (наприклад, з 2019 до 2020 року він виріс з $27 млн за угоду до $44 млн). Звичайно, дякувати за такі показники треба компанії «великої четвірки» космічної галузі: SpaceX, Virgin Galactic, OneWeb, Blue Origin, але навіть без урахування великих угод щорічне зростання не опускалося нижче за 20%.

Читайте також: «Космічний» дохід на космічному туризмі: куди інвестувати, щоб заробити

З огляду на те, що суборбітальний ринок тільки починає формуватися і пройде ще чимало випробувань, перш ніж ми побачимо регулярні перельоти, не так просто зрозуміти — за ким уже зараз варто стежити інвестору. Пул таких компаній може складатися як із гравців, які безпосередньо спеціалізуються на суборбітальних перельотах (Dawn Aerospace, iSpace, SpaceOne), так і з власників ключових технологій у сфері підготовки пілотованих польотів або виробництва літальних апаратів (Relativity Space, Axiom Space). Варто стежити за компаніями, які не входять до списку великих гравців космічного сегмента і були профінансовані після 2020 року.

Шанси і ризики

Не варто чекати вибухового зростання компаній, які займаються або планують зайнятися суборбітальними перельотами, адже мова йде про високоризиковані проєкти — навіть для інвестицій на посівних стадіях. При цьому основні ризики — це не тільки складнощі в розробці технологій, їх тестуванні і виробництві, а й наявність альтернатив. Наприклад, можуть вистрілити конкуруючі проєкти, такі як відродження надзвукової цивільної авіації. Інвестиції в цю область зростають нестабільно, але у 2019 році перевищили рекордну позначку $100 млн. Технологія є значно більш відпрацьованою і дешевшою, хоча і не обіцяє таких швидкостей, як суборбітальні перельоти.

Читайте також: Чому мільярдери так завзято освоюють космос

Проте віра у новий потенційний ринок у інвестиційних компаній є. За останні п'ять років у нього вклалися 26 різного роду інвесторів, включаючи бізнес-янголів. Цікаво відзначити, що в суборбітальні перельоти поки що переважно вірять непрофільні інвестори, профільні ж, такі як інвестиційна платформа Space Angels або фонд Hemisphere Ventures, воліють залишатися осторонь.

Важливо, що розвиток суборбітальних перельотів може підштовхнути горизонтальне зростання компаній, що розробляють ракети-носії або продають пускові послуги. А це вже зрозуміліші для інвесторів гравці — у них є усталена бізнес-модель і непогані фінансові показники. Сегмент пускових послуг при цьому є найбільшим сектором з точки зору космічних інвестицій. Зростання ринку пускових послуг і пілотованих місій, в свою чергу, впливає на суміжні сектори, наприклад, на виробників компонентів для носіїв і композитних матеріалів або розробників програм із підготовки до перельотів.

Крім космічного туризму і суборбітальних пасажирських перельотів, у висотних літальних апаратів можуть бути й інші сфери застосування. Наприклад, проведення різних експериментів в умовах невагомості або низької гравітації. Дослідження в цій області вже активно фінансуються фармацевтичними і біотехнологічними гігантами.

Читайте також: Вклали гроші в авторські права на пісні Джастіна Бібера і The Beatles

У підсумку головну причину, через яку інвесторам варто цікавитися суборбітальними перельотами, можна сформулювати так: цей сервіс, звичайно, поки що далекий від споживача, але має гарний потенціал. Реальний рівень інвестиційного ризику залежатиме від розвитку технологій, правильного визначення попиту і побажань споживачів.