Автомобільна залежність

Автомобілі стають все більш залежними від мікросхем. Вони необхідні скрізь — від електронного управління двигунами для кращої економії палива до таких функцій допомоги водієві, як екстрене гальмування. І коли мікросхем або мікрочіпів немає, доводиться зупиняти виробництво. Найсвіжіше повідомлення — рекордні збитки Nissan в $1,38 млрд. за минулий рік через пандемію і дефіцит чіпів.

До цього у світовій пресі регулярно з'являлася інформація про зупинку складальних ліній на підприємствах багатьох автовиробників. Теж через дефіцит чіпів. 3 травня компанія Ford заявила, що з цієї причини на кілька тижнів зупинить виробництво на своїх заводах у Німеччині. Крім того, у Ford попередили, що нестача чіпів може скоротити світове виробництво автомобілів компанії в другому кварталі вдвічі, що стане приблизно в $2,5 млрд.

Jaguar Land Rover Automotive, Volvo Group і Mitsubishi Motors також нещодавно приєдналися до зростаючого списку заводів-виготовлювачів, що працюють на холостому ходу.

У березні генеральний директор Volkswagen AG Герберт Дісс заявив, що концерн не зміг побудувати 100 тис. автомобілів через дефіцит чіпів. Він також додав, що група не зможе заповнити цей дефіцит у 2021 році.

Брак чіпів змусив скоротити виробництво на підприємствах General Motors і Групи Stellantis.

Як реагують країни

Попит на напівпровідники різко виріс у 2020 році, оскільки під час пандемії споживачі почали активно купувати домашні гаджети. Але задовольнити цей попит виявилося нелегко. У тому числі через те, що під час першої хвилі covid-19, у 2020 році були тимчасово зупинені багато підприємств з випуску чипів.

Все настільки серйозно, що Китай у своєму останньому п'ятирічному плані назвав незалежність від мікросхем головним національним пріоритетом. У США президент Джо Байден пообіцяв побудувати безпечний американський ланцюжок поставок за рахунок відродження вітчизняного виробництва. В Євросоюзі також обмірковують заходи з випуску власних чіпів, плануючи подвоїти виробництво мікросхем в регіоні до 2030 року. І досягти частки в 20% на світовому ринку чіпів.

Читайте також: Авторинок в Україні. У I кварталі продажі впали в два рази

Чому не можна швидко налагодити випуск дефіцитних чіпів і закрити це питання?

Причина в тому, що їх виготовлення неймовірно складне. І стає все складнішим. Настільки, що в даній галузі навіть з'явився модний жарт: «Це не ракетобудування — це набагато складніше». Колишній голова корпорації Intel Крейг Барретт назвав мікропроцесори своєї компанії найскладнішими пристроями, коли-небудь створеними людиною. Крім того, за даними агентства Bloomberg, на будівництво підприємств з випуску напівпровідників потрібні роки і мільярди доларів. Нова фабрика коштує не менше $10 млрд.

Що роблять автовиробники

Найнеприємніше, що дефіцит чіпів продовжує збільшуватися. А значить — розраховувати на те, що це короткострокова тимчасова ситуація, яка «розсмокчеться» через місяць, — годі й говорити. Тому, вже зараз, щоб скоротити збитки від простою своїх підприємств, багато автовиробників, що називається, «викручуються». Вони намагаються робити комплектації, в яких дефіцитних чіпів мінімум.

Наприклад, через дефіцит чіпів виробники почали прибирати додаткові функції з авто і віддавати перевагу ходовим моделям. Так, французька Renault SA і японська Nissan Motor Co. тимчасово перейшли на використання дефіцитних компонентів тільки у більш прибуткових і більш продаваних моделях.

Автовиробники також почали випускати автомобілі з підтримкою меншого числа технологій. У купе-кросовері Renault Arkana тепер встановлюється менший дисплей без навігаційної карти та немає індукційного зарядного пристрою для телефону. Nissan приблизно на третину скорочує кількість автомобілів з попередньо встановленими навігаційними системами. У Peugeot в хетчбеках Peugeot 308 знову почали використовувати аналогові спідометри замість цифрових версій, для яких необхідні дефіцитні чіпи.

General Motors заявила, що випустила ряд пікапів Chevrolet Silverado без модуля економії палива, що виллється водіям в додаткову витрату бензину. Пікап Ram 1500 тепер пропонується без цифрового дзеркала заднього виду, яке зазвичай входило до стандартної комплектації. Воно доступне тільки опціонально.

Ймовірність, що нові моделі в таких комплектаціях приїдуть до України — досить велика. Що, насправді, може навіть порадувати деяких автомобілістів, які не хочуть доплачувати за новітні технології, і з радістю візьмуть вподобану модель з перевіреними, зрозумілими системами. Що цілком може виявитися ще й дешевше.

Читайте також: Вклали близько $400 в автопром: пояснюємо свій вибір

Але є й інший момент, який зовсім не порадує тих, хто налаштувався придбати у нас старий автомобіль з США. За інформацією агентства Bloomberg, щоб уникнути дефіциту машин, багато американських прокатних компаній з оренди автомобілів зараз масово скуповують для своїх автопарків старі авто з повним набором електроніки. Через це ціни на такий товар на американському вторинному ринку вже почали зростати. А значить — є ймовірність, що так звані американські «битки», можуть подорожчати і у нас.

Вихід з кризи

За словами нового генерального директора Intel Пета Гелсінгера, глобальна нестача напівпровідників, ймовірно, не буде вирішена ще кілька років. У компанії NXP Semiconductors заявили, що очікують обмеженої пропозиції чіпів протягом всього року. А також попередили, що обмеження для автомобільної промисловості можуть тривати до 2022 року. У Volkswagen оптимістично прогнозують, що поставки напівпровідників в автомобільний сектор залишаться обмеженими тільки найближчими місяцями.