Художники і селебріті
Бен Мауро, який розробляв концептуальний дизайн для фільмів, включаючи «Хоббіта», і відеоігор, таких як Halo, нещодавно розбагатів завдяки феномену NFT, так званих невзаємозамінних токенів.
Ці маркери є різновидом криптовалюти. Вони схожі на біткоїн, але кожен з них унікальний: його неможливо замінити або відтворити. Вони почали користуватися популярністю у цифрових художників, так як є своєрідними сертифікатами автентичності. У мережі, де кожен може відтворювати зображення нескінченне число разів, NFT дозволяють художникам створювати право власності, завдяки чому підвищується цінність творів.
У лютому цього року, коли на NFT-маркетплейси прийшли співачка Граймс, актриса Ліндсі Лохан та інші селебріті. Так, Ліндсі Лохан продала через майданчик Rarible зображення свого обличчя за $17 тис. Пізніше його перепродали за $57 тис.
Граймс, співачка і дружина Ілона Маска, продала за $5,8 млн колекцію цифрового мистецтва під назвою WarNymph на іншому майданчику — Nifty Gateway.
Екс-зірка бейсболу і художник Міка Джонсон всього за 28 годин продав на Nifty Gateway свої твори мистецтва за $2 млн.
Американський ютубер Пол Логан випустив колекцію з 3000 уривків відео, де він розпаковує нові картки з «Покемонами». За один день він продав на майданчику Bondly 1772 токена на загальну суму $3,5 млн.
Діджей Джастін Блау, відомий під псевдонімом 3LAU, продав за допомогою NFT свій альбом за $11,7 млн.
Всього в лютому користувачі трьох топових NFT-платформ — NBA Top Shot, OpenSea і CryptoPunks — продали цифрові об'єкти на $342 млн. Для порівняння, в грудні обсяг продажів на цих майданчиках склав лише $12 млн — в 28,5 разів менше.
Токени на котів
Хоча зірки і їх аудиторія звернули увагу на NFT тільки в останні місяці, насправді це далеко не новий актив. Ще в 2017 році канадська ігрова студія Dapper Labs випустила гру CryptoKitties, яка працювала на базі Etherium (майданчик призначений для створення децентралізованих онлайн-сервісів на базі блокчейна). За однойменну криптовалюту гравець міг купити віртуального анімаційного кота, якого можна було схрестити з твариною іншого гравця, щоб отримати потомство. За даними TechCrunch, за перші кілька днів роботи гри користувачі витратили на котів близько $1,3 млн.
У тому ж 2017 році американська студія Larva Labs випустила колекцію NFT-токенів CryptoPunks. Один з її творців, канадський програміст Джон Ваткінсон, розповідав Financial Times, що з дитинства колекціонував різні картки, в тому числі із зображеннями хокеїстів, і загорівся ідеєю створити щось схоже, але в діджитал-форматі. Більшість «панків» в колекції — люди, але серед персонажів також зустрічаються зомбі, мавпи та інопланетяни. За словами Ваткінсона, найдорожчим виявилося одне з зображень інопланетянина — його продали за $16 000.
У грудні 2017 року з'явилася альфа-версія першого маркетплейса криптомистецтва OpenSea, в березні 2018 року — альфа-версія подібного майданчика SuperRare. У тому ж році брати-близнюки Дункан Кок і Гріффін Фостерс запустили Nifty Gateway, через який зараз продають свої роботи багато зірок. У наступні роки з'явилися десятки подібних платформ.
Бенксі в NFT
Нова хвиля інтересу до NFT припала на 2020 рік. За даними CNBC, загальна сума транзакцій за участю NFT-токенів зросла в чотири рази, у порівнянні з 2019 роком, і перевищила $250 млн, а число цифрових гаманців, які торгують NFT, подвоїлося і досягло 222 тис. Ринок підстьобнула пандемія, коли люди почали проводити більше часу на онлайн-заходах, в тому числі на виставках і аукціонах, а музеї почали оцифровувати твори зі своїх колекцій.
У 2021 році, за словами співрозмовників Forbes, інтерес до NFT посилився після того, як на ринок прийшли селебріті і традиційні організатори аукціонів. У лютому перший твір криптоарта виставив аукціонний будинок Christie's. Поточна ставка на роботу американського цифрового художника Майка Вінкельмана (відомого під псевдонімом Beeple) «Кожен день. Перші 5000 днів» — $ 7,25 млн, торги триватимуть до 11 березня.
Beeple — один з найвідоміших діджитал-художників у світі. Його роботи також продаються через майданчик Nifty Gateway. Там він виставляв свою роботу CROSSROAD — прямо зараз це найдорожчий витвір цифрового мистецтва. На анімованому записі зображена людина, яка впала, що нагадує 45-го президента США Дональда Трампа. Колекціонер Пабло Родрігес-Фрайле купив цю гіфку у 2020 році за $67 000 і продав в березні цього року за $6,6 млн.
Читайте також: 5 неординарних напрямків для інвестицій у 2021 році
На початку березня блокчейн-компанія Injective Protocol купила в нью-йоркській галереї Taglialatella і спалила роботу художника Бенксі Morons (White), а потім виставила оцифровану роботу на торги на майданчику OpenSea. У компанії заявили, що вперше перетворили фізично існуючі твори мистецтва у цифровий актив.
Час нових можливостей
Основну вигоду від розвитку NFT отримають художники, які займаються комп'ютерною графікою, стверджує художник Степан Христофоров. За його словами, до появи NFT вони заробляли на фрілансі або роботі в студіях. «Деякі щасливчики роблять свої продукти на кшталт коміксів і відеоігор. Але таких десятки. А успішних — одиниці. 85% культових діджитал-творів (за винятком відеоігор) створені у вільний час, „для портфоліо“. Зараз же художник займається улюбленою справою і продає роботи за цінами офлайн-ринків», — розповідає Христофоров.
За його словами, середня вартість твору на криптоарт-майданчиках — 0,5 ETH ($913,5). Христофоров стверджує, що продав свою першу роботу за 7,49 ETH ($10 000) на майданчику Super Rare, а на останній роботі The first thing Americans saw on Mars («Перше, що американці побачили на Марсі»), зробленій за чотири дні, заробив понад $3 600.
NFT відкриває нові можливості і для колекціонерів, пояснюють опитані Forbes експерти. Якщо раніше люди збирали існуючі у фізичному світі картки, фішки, марки, монети, автографи зірок або картини, то тепер можуть формувати цифрові зібрання. «Весь світ оцифровується, отже, і колекціонування повинно стати діджитальним», — говорить засновник інвестиційної платформи Tokenbox Володимир Смеркіс.
Читайте також: Колекції монет, вина або марок: як заробити на своєму хобі
За прогнозами аналітика Messari Research Мейсона Ністрома, за 2021 рік вартість усіх NFT може зрости в три-чотири рази, у порівнянні з 2020 роком.