Впровадження MiCA та сфера застосування

Наші терміни впровадження необхідних змін до тексту прийнятого Закону «Про віртуальні активи» трохи затягнулись, оскільки лише на початку жовтня 2022 року учасники ради ЄС підписали нову редакцію регламенту MiCA, а невдовзі її має схвалити Європейський парламент. Вона стала фундаментом для трансформації українського закону, адже зібрала в собі чіткі класифікації та визначення суті віртуальних активів, які знайдуть своє відображення в законодавчому полі України.

Основні цілі MiCA:

  • забезпечення правової визначеності для криптоактивів;
  • захист споживачів, інвесторів та ринкової конкуренції;
  • підтримка інновацій і чесної конкуренції;
  • забезпечення фінансової стабільності з управлінням ризиків.

MiCA чітко визначає сферу регулювання і до неї не входять:

  • грошові кошти;
  • фінансові інструменти (security tokens);
  • пенсійні виплати в системах загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та накопичувального пенсійного забезпечення;
  • страхові продукти за класами страхування життя та класами страхування іншого, ніж страхування життя, а також послуги перестрахування (ретроцесії);
  • депозити;
  • віртуальні активи, що визначені індивідуальними ознаками (NFT);
  • сек’юритизаційна позиція.

Що ж регулює MiCА: Asset referenced tokens (ARTs) — токени з прив’язкою до активів, Electronic money tokens (EMTs) — токени електронних грошей та усі інші криптоактиви (зокрема, сервісні токени).

Що ми маємо?

Разом із фахівцями EY в Україні (Ernst&Young), за підтримки проєкту USAID Financial Sector Reform, ми почали роботу за двома напрямками.

Перший напрямок — це зміни до основного закону, а саме впровадження регламенту MiCА. Тут ми вже розробили дві статті першого розділу:

  • перша стаття — Сфера застосування,
  • друга стаття — Визначення термінів.

Саме ці статті є базою для подальшої роботи над законопроєктом, а також фундаментом для напрацювання концепції оподаткування.

Другий напрямок — це сама концепція оподаткування операцій з віртуальними активами (ВА). Проаналізувавши досвід багатьох країн, де є регуляція ВА, ми побачили, що більшість прирівнює ВА для податкових цілей до цінних паперів або інвестиційних активів. Відповідно, операції з ними підлягають оподаткування податком на приріст капіталу або іншим аналогічним податком.

Читайте також: Як цифровізація допомагає нам вчитись, заробляти і перемагати у війні

Податковий кодекс України містить механізм оподаткування доходів фізичних та юридичних осіб від операцій з інвестиційними активами, зокрема, цінними паперами та корпоративними правами. Тож і ВА можуть отримати свою систему оподаткування, яка враховуватиме всі особливості та природу таких активів.

Зараз ми активно займаємось обговоренням концепції з провідними профільними органами, представниками ринку та всіма зацікавленими учасниками.