Війна в Україні триває вже майже 4 місяці. Як за цей час змінився банківський сектор?
За моїми спостереженнями, банки за 4 місяці війни майже не змінили свої бізнес-процеси. Хіба що стали активніше використовувати віддалені програмні ресурси та засоби комунікації. Під час пандемії короновірусу банківська система відпрацювала досить ефективну роботу в режимі онлайн і зараз адаптувала її під нові умови.
Більш помітними є зміни у свідомості багатьох банкірів. Багато з них стали волонтерами та активними громадянами, які допомагають ЗСУ, територіальній обороні, медичним закладам та переселенцям. Я сама мала змогу долучатись до таких спільних проєктів — як з моїми колегами з Банку Січ, так й інших банків. Ми сильні, бо ми єдині!
Наскільки ефективно під час війни відпрацював банківський регулятор? Які заходи, запроваджені НБУ, допомогли зберегти стабільність на ринку?
НБУ та інші органи влади, які є учасниками законотворчих процесів та центром прийняття рішень, оперативно реагують на виклики, як того і вимагає воєнний час. Мова йде про нові правила роботи на валютному ринку, підтримку ліквідності фінустанов, зниження нормативів діяльності, впровадження пільгових державних кредитних программ для бізнесу. Завдяки цьому ми змогли уникнути (особливо на першому етапі війни) хаосу та паніки на фінансовому ринку, масового зняття депозитів і закриття рахунків, підвищення недовіри до банків. Банківський сектор показав, що з честю проходить випробування на фінансову стійкість. Банк Січ — не виняток.
Як Банк Січ вже відреагував на підвищення облікової ставки? Чи зросли ставки за депозитами, кредитами? Що відбуватиметься зі ставками далі?
Деякі банки вже в перший день після прийняття нової облікової ставки підвищили вартість ресурсу за депозитними програмами — як для фізичних, так і юридичних осіб. Банк Січ переглянув ставки не відразу. Ми зважували наявні виклики з реакцією на банківському ринку. У своїй політиці залучення ми завжди прагнемо зваженості, раціональності рішень та стратегічного планування. Тому ми підвищили ставки за депозитними програмами тільки для фізичних осіб і лише на короткі терміни. Наразі наш банк намагається не брати з ринку дорогий та тривалий ресурс. Всі програми мають спрямуватись на підсилення бізнесу України, тому важливо надавати фінансування за ринковою та конкурентною ставкою. Саме тому ми і тримаємо зважену тарифну та відсоткову політику. Ми маємо достатній запас ліквідності, щоб витримати та пройти виклики військового часу, а також можливість залишатись ліквідною та гнучкою конкурентною структурою.
Як поводились клієнти банку на початку війни, чи була паніка?
Вранці 24 лютого, коли ворог напав на нашу країну, майже всі ключові співробітники банку — члени правління, наглядової ради, керівники ключових департаментів — були в нашому головному офісі і на віддалених каналах зв’язку. Була прийнята низка важливих рішень щодо безпекових заходів для співробітників та клієнтів, їх ресурсів та активів банку, режиму та формату роботи в різних регіонах України. І я дякую кожному співробітнику за колосальну зібраність, мужність та дії, які дозволили утримувати ситуацію, прийняти правильні рішеня, не допустити хаосу.
Масової паніки серед наших клієнтів і не було. Ми фіксували поодинокі звернення щодо дострокових розірвань депозитних вкладів, які були пов’язані, ймовірно, з тимчасовим переміщенням людини або витратами на проживання/лікування тощо.
Що відбувається зараз? Як банк працює з клієнтами, які продукти пропонує?
Незважаючи на складнощі віддаленої комунікації, ми повернулися до активної роботи. Запускаємо проєкти та продукти, які можемо пропонувати і діючим нашим клієнтам, і потенційним. Свої сервіси та послуги банк забезпечує як очно (у безпечних регіонах), так і віддалено, через мережу відділень. Паралельно, для зручності дистанційного обслуговування, ми вже на фінальній стадії запуску мобільного додатку та в процесі впровадження послуги з віддаленої ідентифікації клієнтів. Як альтернативу готівковим коштам, пропонуємо карткові продукти, що дозволяють вільно та безпечно користувати коштами. Навіть в умовах війни ми залучаємо нових клієнтів та надаємо продукти і послуги, яких вони потребують.
Що стосується корпоративних клієнтів, то банк продовжує кредитувати і підтримувати бізнес. Нові послуги прямого валютного дилінгу та «Валютного помічника», які ми запропонували в рамках гнучних тарифних пакетів, адаптовані під специфіку та інтенсивність бізнесу клієнтів, задовольняють їх потреби у веденні зовнішньоекономічної діяльності. В тому числі, і консультацій з питань норм валютного законодавства, особливо в контексті останніх нововведень — питань купівлі валюти за нормами критичного імпорту, які були введені на період війни.
Зараз ми повернулись до головного офісу, практично до звичайної штатної роботи. І нам дуже приємно, що більшість наших клієнтів також відновили свою діяльність у тій частині нашої держави, де це вже можливо. Щодо роботи відділень: безумовно, ми не можемо ризикувати нашими співробітниками. Але там, де існує потреба і мінімальні безпекові умови для нашої роботи, — ми активно працюємо.
В Україні мабуть не залишилося жодної людини та бізнес-установи, які б стояли осторонь існуючих викликів. Як банк допомогає країні в ці важкі часи?
Я з захопленням спостерігаю за своїми колегами з Банку Січ, із інших банків, за нашими клієнтами. Бізнес та банки не просто адаптувались до ситуації, вони працюють та забезпечують якісні послуги, продукти та сервіси для своїх клієнтів. Із початку військових дій Банк Січ активно підтримує нашу армію, а також проєкти, які реалізовуються в частині гуманітарної, фінансової, медичної та психологічної допомоги біженцям та всім постраждалим від війни в Україні.
Ми надали у користування корпоративні автомобілі нашого банку для швидшої та ефективнішої допомоги потребуючим (проєкт у партнерстві з БФ «Українські життя важливі»). Також одне з приміщень банку було надано у користування територіальній обороні міста Києва. Ми співпрацюємо з Фондом «Центр соціальних проєктів майбутнього» ще з 2014 року. Дана організація у рамках спеціально створеної програми «Центр надання допомоги під час війни» активно допомогає військовим частинам, волонтерським центрам, центрам біженців, благодійним фондам. Тих, хто потребує допомоги, забезпечують всім необхідним — товарами першої необхідності, військовою амуніцією, продуктами харчування, одягом тощо. Це допомога ЗСУ, територіальній обороні, біженцям та тимчасово переміщеним особам, благодійним та громадським організаціям. Детальніше про роботу «Центру надання допомоги під час війни» ви можете ознайомитись на сайті та за посиланням www.centersocial.org.
Ми також надаємо можливість клієнтам банку фінансово підтримувати ЗСУ. За період війни клієнтами банку було сплачено понад 10 млн гривень благодійних внесків на допомогу армії та допомогу волонтерам. Також понад 200 млн гривень податків та зборів до бюджету України. Це наша спільна заслуга і наш спільний вклад у перемогу.
Розкажіть про фінансові результати банку?
Банк Січ працює на ринку України з 2011 року, це універсальний банк із українським капіталом. Його головні акціонери — Олег Баланда (частка 55,6150%) та Валерій Раздорожний (частка 31,0160%).
Ліквідність банку залишається достатньою для того, щоб виконувати зобов'язання перед клієнтами та іншими кредиторами, а також дотримуватись встановлених НБУ регуляторних вимог.
Станом
Фактичні значення нормативів ліквідності суттєво перевищують мінімальні нормативні значення: коефіцієнт LCR — 1 406%, при нормативі не менше ніж 100%, коефіцієнт NSFR — 370%, при нормативі не менше ніж 100%. Це свідчить про наявність достатнього обсягу активів для дотримання нормативних вимог та виконання вимог клієнтів без будь-яких обмежень.
Протягом 2022 року банк працює прибутково — за січень-травень прибуток склав майже 5 млн, операційний результат до відрахування в резерви та податків
Що відбувається з кредитним портфелем, чи багато кредитів вже перейшло до категорії проблемних? Які ваші прогнози на друге півріччя?
Що стосується кредитного портфелю — ситуація краща, ніж очікувалось. Лише незначний відсоток клієнтів (до 20%) мають тимчасові труднощі з обслуговуванням кредиту, що зумовлено зниженням ділової активності в період війни. Головним чином, це Чернігівська, Харківська та Миколаївська області. Ми знаходимось у постійному контакті з цими клієнтами і намагаємося зробити все можливе, що допомогти їм повернутись до звичайних умов роботи.
Що стосується резервів, то за період військових дій банком було додатково сформовано резерви на відшкодування можливих збитків за активними операціями на 33,3 млн грн. Станом на 1 червня обсяг резерів суттєво збільшено.
Кажуть, що будь-яка криза — це й одночасно вікно можливостей. Як ваш банк має намір його використати?
За рахунок гнучкої тарифної політики, широкої лінійки банківських продуктів та послуг, швидкості прийняття рішень та високої якості обслуговування, технологічності та клієнтоорієнтованності, ми досягаємо значних конкурентних переваг на банківському ринку України. З початку бойових дій більш ніж 160 юридичних осіб встановили з банком ділові стосунки та відкрили рахунки.
Які найважливіші завдання та місія банку на даному етапі?
Наші основні пріоритети — наші клієнти та підтримка Збройних Сил України. Перемогти можна лише тоді, коли кожен буде на своєму місці, на своєму фронті — фінансовому, благодійному, та в активних місцях бойових дій.
Що стосується нашої місії як банківської установи — це сприяння розвитку національної економіки через постійну підтримку і забезпечення потреб клієнтів, надання максимально повного набору банківських фінансових та інших послуг, сприяння економічному розвитку своїх клієнтів, для поліпшення їх добробуту на основі взаємовигідного партнерства.
Останній місяць ми спостерігаємо суттєве економічне пожвавлення і не лише в західній, але і в центральній частині України. Ми віримо і впевнені в тому що, з подальшими успіхами наших Збройних Сил, вся наша територія стане безпечною для ведення бізнесу. Вірте в наші ЗСУ і вірте в нас — в українську банківську систему! Разом до Перемоги і все буде Україна!