Банки — не монстри

Перше, що варто зробити: сповістити банк про вашу ситуацію. Банки — це не монстри, які хочуть щось у когось забрати. Навпаки, банки не менш зацікавлені в комфортному поверненні заборгованості, аніж боржник.

Бо кредити, зазвичай, видають за рахунок залучених депозитних коштів, за якими банк також сплачує й відсотки. Тобто якщо не повертаються кредити, то на якомусь етапі банк не матиме змоги повертати і депозити людям. Тому банки максимально зацікавлені допомогти впоратися з непростими періодами тим, хто такої допомоги потребує.

Читайте також: Якщо банк пропонуватиме 25−30% за депозитом, це означає, що в нього, ймовірно, є проблеми

Що пропонує банк

Традиційно банки пропонують реструктуризацію. Реструктуризація — це фінансовий механізм для урегулювання проблемної заборгованості клієнта шляхом зміни умов його кредитування на лояльніші. Це може бути оформлено шляхом внесення змін до чинного кредитного договору та/або шляхом оформлення нового кредитного договору. При цьому платіж клієнта буде зменшено, а термін кредитування подовжено.

Тепер простими словами. Наприклад, у вас був кредит на умовну суму X. Відповідно до вашого з банком договору, ви мали виплачувати банку щомісяця умовні 20 грн, аби погасити цей кредит протягом 5 місяців. Однак, зараз віддавати умовних 20 грн щомісяця для вашого бюджету дуже відчутно. Тому ви можете домовитися з банком, що ви сплачуватимете щомісяця не 20 грн, а 10. І впродовж не п’яти місяців, а десяти.

Тобто метою реструктуризації є зменшення фінансового навантаження шляхом надання лояльніших умов. Річ у тім, що наразі для левової частини позичальників накопичуються відсотки, які рано чи пізно таки треба буде сплатити.

Стукайте — і вам відчинять

Кожен банк має доволі індивідуальні підходи до оформлення реструктуризації. Однак, спільна риса — зараз дійсно всі банки активізувалися з процесами реструктуризації.

Що стосується умов, то вони в усіх знову ж таки індивідуальні та традиційно не прописані на сайтах, адже підходи досить складно уніфікувати, все залежить від ситуації та умов щодо продуктів клієнтів, які рефінансуються. Проте, переважно банки консультують щодо реструктуризації всіма доступними каналами зв’язку. Є змога зателефонувати — телефонуйте. Немає змоги телефонувати, користуйтеся можливістю подати заявку на реструктуризацію через мобільні додатки банку, або ж пишіть у чати банку і комунікуйте там.

Домовлятися про реструктуризацію можна із-за кордону, і перебуваючи на окупованих територіях. Левова частка банків забезпечує можливість оформити реструктуризацію в режимі онлайн.

А якщо просто не сплачувати…

Це вплине на вашу кредитну історію. Ймовірно, з таким підходом боржник потрапить до кола ненадійних позичальників і надалі банки утримуватимуться від видачі кредитів такому позичальнику.

Окрім того, у вас накопичуватиметься та зростатиме боргове навантаження.

Ще раз наголошу, банк завжди йде назустріч клієнту та пропонує програму реструктуризації. Однак, якщо клієнт узагалі відмовляється оплачувати кредит і не виходить на конструктивний зв’язок із кредитором, то угода передається в обслуговування колекторській компанії.

Читайте також: Частка непрацюючих кредитів у банках зросла майже до 30% — огляд НБУ

«Мінуси» реструктуризації

Деякі банки, якщо у клієнта є запущеним процес реструктуризації наявного кредиту, обмежують процес видачі нових кредитів, що, погодьтеся, логічно. Тому, якщо змога сплачувати за кредитом у вас є, краще погашати заборгованість, згідно з графіком, і не зловживати правом реструктуризувати заборгованість.

Отже, будьте з вашим банком на зв’язку, у випадку складних ситуацій завжди можна разом знайти комфортні для обох сторін рішення.