Крок перший. Визначте бажаний напрям розвитку
Розвиватись в усіх аспектах одночасно зазвичай дуже хочеться, але це погана ідея. Для цього вам буде потрібен такий об'єм ресурсів, що жодні зміни ніколи не окупляться. Тому визначте один, максимум два пріоритетних напрямки.
Це може бути оптимізація витрат, збільшення швидкості процесів, підвищення якості продукту чи рівня задоволеності клієнтів або ж щось геть інше, притаманне лише вам. Головне, щоб у вас була чітка і зрозуміла всім відповідь на питання: «Навіщо ви все це робите?»
Крок другий. Визначте критерії успіху та «метрики здоров’я»
На цьому кроці вам необхідно визначити показники, дивлячись на які ви зрозумієте, що необхідні зміни відбуваються. Що ваші ініціативи приносять бажаний результат і ви не робите роботу заради роботи.
Їх має бути не більше 3−5, щоб не втрачати фокус уваги. Бажано, щоб була можливість відстежувати їх зміну в режимі «реального часу». А в ідеалі, повністю автоматизувати цей процес або ж хоча б мінімізувати «людський фактор» при формуванні звітів.
Також обов’язково треба визначити так звані «метрики здоров’я» — показники, які будуть показувати вам, що в погоні за одним, ви не шкодите собі десь в іншому місці. Так, наприклад, спортсмени, які працюють над збільшенням швидкості, обов’язково відстежують свій тиск та пульс. Які показники вашого бізнесу мають лишитись сталими незалежно від того, які зміни ви плануєте реалізувати?
Крок третій. Визначте та зберіть ключових людей
Коли мета та критерії її досягнення будуть для вас зрозумілі, зберіть ключових людей вашої організації. Незалежно від їх посад чи будь-яких інших формальних критеріїв.
Хто визначає напрям та швидкість вашого руху? Хто розуміє всі нюанси та особливості ваших процесів? До кого прислухаються люди? Хто розподіляє ресурси? Хто має формальне чи неформальне право вето? Вам необхідно почути всіх людей, від яких буде залежати досягнення вашої цілі.
Крок четвертий. Фіналізуйте спільне бачення майбутнього та визначте чинники, від яких залежить його досягнення
Зібравшись разом, насамперед, вам необхідно погодити між собою спільне бачення мети змін та критеріїв її досягнення. Почніть з ваших попередніх напрацювань, але будьте готові їх змінювати. Це важливо з декількох причин: по-перше, ви могли щось важливе не врахувати, по-друге, в діалозі спільне бачення формується набагато краще, ніж коли його просто транслюють з презентації, і по-третє, це може суттєво знизити майбутній спротив змінам, оскільки набагато легше сприймається те, до розробки чого ти сам приклав руку.
А далі найголовніша вправа — визначити чинники, які в той чи інший спосіб обумовлюють досягнення вашої мети; перелік того, що має бути враховано або з чим чи з ким треба попрацювати, щоб досягнути бажаного результату.
«На стіл» має бути викладено все: стан ринку, ваша позиція на ньому, поведінка конкурентів, очікування споживачів. Всі ваші внутрішні питання, починаючи зі стану фінансів та прогнозу продажів і закінчуючи станом персоналу та поведінкою конкретних людей. Подивіться також на ваші технічні можливості, законодавчі обмеження, стандарти роботи, особливості корпоративної культури тощо.
Вам необхідно створити свою унікальну панель приладів, дивлячись на яку ви будете розуміти де та в якому стані ви знаходитесь відносно вашої мети. Це може бути дашборд в crm-системі або ж віртуальна чи фізична дошка у вашому офісі. Головне, щоб у вас була змога постійно відстежувати та аналізувати зміну ситуації.
Крок п’ятий. Визначте точки докладання зусиль
Коли «панель приладів» з’явиться у вас перед очима, вам потрібно буде вибрати з чого почати. Що необхідно підсилити, що послабити, а від чого взагалі відмовитись?
Деякі фахівці радять робити це на основі співвідношення зусиль та часу, які необхідно прикласти, щоб змінити ситуацію на краще. Інші пропонують брати за основу прогнозний рівень впливу на бажаний результат. Хтось створює власні комплексні багатофакторні моделі. Зробіть свій вибір і починайте діяти, відстежуючи зміну ваших цільових показників.
Крок шостий. Створіть групу підтримки змін та простір для регулярного обговорення перешкод на шляху їх впровадження
Будь-які зміни порушують чинний статус-кво. Потрібно переглянути звичні процеси, змінити застарілі правила, відмовитись від зручних і зрозумілих, але часто неефективних практик. Природно, що це може викликати певний спротив системи.
Оберіть серед менеджерів вищої ланки групу людей, яка на регулярній основі буде зустрічатись для моніторингу прогресу та обговорення шляхів усунення перешкод, з якими ви обов’язково зустрінетесь на шляху до мети. Знайти вільну годину в їх графіку буває надзвичайно складно, але зазвичай їм потрібно значно менше часу на прийняття тих рішень, на які інші витратили б тижні або навіть місяці безплідних суперечок.
Крок сьомий. Святкуйте перемоги та нагороджуйте найбільш ініціативних
Найприємніша частина — святкування досягнень та зрушень у бажаному напрямку. Але про неї дуже часто забувають, бо «не на часі» або «це ж частина їх роботи — ми за це їм гроші платимо» і т.д. Ба більше, святкування поза офіційним державним календарем взагалі не дуже поширені в наших корпоративній культурі. Що суттєво впливає на швидкість впровадження змін та подолання спротиву системи.
Тому не скупіться на подяку найбільш проактивним членам вашого колективу та робіть хоча б невеличкі святкування при кожній нагоді, яка зможе ще раз показати команді серйозність ваших намірів.
І найголовніше — не бійтесь змінювати напрям руху! Ситуація навколо змінюється на стільки швидко, що вміння адаптуватись до неї стає найбільшою конкурентною перевагою.