«Безпека наших клієнтів і їх даних, операцій, платежів — наш головний пріоритет. Попри високий рівень кіберзахисту банків, основними типами шахрайства в Україні є „психологічні“ — соціальна інженерія та фішинг. Ми постійно відслідковуємо появу нових схем та методів фінансового і кібершахрайства та розробляємо відповідні технології протидії. На жаль, довірливість та недостатнє знання основ платіжної безпеки є головним фактором, що дозволяє жити та розповсюджуватись шахрайським схемам в Україні. Впевнені, що об'єднавши зусилля, ми зможемо підвищити і рівень знань українців з кібербезпеки фінансів, і загальний рівень фінансової грамотності», — відзначає Лариса Чернишова, заступниця голови правління Приватбанку з питань керування ризиками.
Сучасна повномасштабна війна триває не лише на полі бою, а й у кіберпросторі, зокрема спостерігається збільшення проявів кібершахрайства. За результатами загальнонаціонального опитування, яке НБУ проводив минулого року за підтримки USAID, найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі є соціальна інженерія, також значна кількість кібершахрайства пов’язана з фішингом.
Застосовуючи фішингові ресурси (стилізовані під урядові портали та інформаційні ресурси українських банків і платіжних сервісів) та ошукуючи громадян, зловмисники намагаються отримати доступ до їхніх персональних даних, інформації про їхні платіжні інструменти, фінансові номери телефонів та кошти на рахунках. Тому поліпшення знань та навичок громадян у цій сфері дасть можливість користувачам фінансових послуг обачніше користуватися безготівковими розрахунками та уберегтися від шахрайських схем і пасток у віртуальному просторі.
«Майже чверть користувачів фінансових послуг (26%) стикалася зі спробами платіжного шахрайства, зокрема 3% з них втратили гроші. Зрозуміло, що більш активні споживачі, які частіше користуються інтернетом, інтернет-банкінгом, купують онлайн, частіше потрапляють і в поле зору шахраїв. Тому кожному, навіть досвідченим користувачам, варто удосконалювати свої знання з кібербезпеки. Зокрема, обов’язково підвищувати особисту кіберобізнаність щодо правил убезпечення облікових записів, поміркованого користування громадським Wi-Fi, аналізу незнайомих ресурсів для здійснення покупок. Завдяки цій кампанії Національний банк разом із партнерами підвищуватимуть обізнаність українців, щоб і надалі формувати безпечну культуру поведінки суспільства у віртуальному просторі», — зазначив заступник Голови НБУ Олексій Шабан.
«Кібербезпека нашої країни — це не лише захищеність державних інформаційних ресурсів, систем та баз даних. Хоча зараз більшість кібератак мають політичну, а точніше військово-політичну складову, діяльність фінансово вмотивованих хакерів так само продовжує нести загрозу. Тому ми повинні продовжувати роботу з посилення обізнаності всіх українських громадян стосовно того, як уберегти себе від діяльності кібершахраїв, які прагнуть викрасти ваші дані та, як наслідок, кошти», — підкреслив Голова Держспецзв’язку Юрій Мироненко.
Під час кампанії Національний банк спільно з партнерами роз’яснюватиме споживачам фінансових послуг базові елементи кібербезпеки щодо таких питань:
-
як захистити свої облікові записи, комп’ютери, смартфони та інші пристрої від зовнішнього втручання;
-
як створювати складні та унікальні паролі,
-
як налаштовувати багатофакторну автентифікацію;
-
як перевіряти сайти, на яких користувачі вводять свої платіжні дані та файли, мобільні застосунки та інші програми перед завантаженням;
-
як правильно використовувати публічну й домашню Wi-Fi-мережі;
-
як дбати про програмне забезпечення на власних пристроях та про інші правила безпечної поведінки у віртуальному просторі.
Інформаційна кампанія триватиме до кінця вересня 2024 року у всіх регіонах України. В межах кампанії Національний банк запускає спеціальну вебсторінку (лендинг) «Кібербезпека фінансів» із детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.