►Читайте «Мінфін» в Instagram: головні новини про інвестиції та фінанси
Проблеми з поставками
За словами Дмитрасевича, для експорту зерна ситуація на кордоні не є критичною, але водночас є проблема з постачанням палива.
«Через українсько-польські кордони рух наших вантажівок заблокований. І зрозуміло, що це знижує рівень продовольчого експорту… Нам вдається врівноважувати ситуацію… Але ми бачимо проблеми з таким важливим постачанням, як, наприклад, паливо для України. Це теж треба враховувати», — сказав заступник міністра аграрної політики та продовольства України.
За його словами, Україна наразі має можливість експортувати продовольчі товари залізничними шляхами та через чорноморські та дунайські порти.
Блокування кордону
Раніше «Мінфін» писав, що через блокаду польського кордону газ продовжує дорожчати та зникає з АЗС.
Блокування польського кордону призвело до дефіциту та підвищення цін на імпортний автогаз в Україні на 30%.
Частка поставок автотранспортом скрапленого газу через Польщу становила 30%, і ринок не зміг швидко замістити цей обсяг.
За даними Консалтингової групи А-95, станом на 22 листопада середня ціна автогазу в Україні становила 35,54 гривень за літр (на початку місяця — 29,31 гривень).
Чому поляки й словаки блокують рух через кордон
Поляки й словаки незадоволені тим, що українським перевізникам скасували дозволи для перетину кордону. Також вони висувають й низку інших вимог:
- посилення транспортних правил у межах організації «Європейська конференція міністрів транспорту»;
- заборони на реєстрацію компаній у Польщі, якщо їхні фінанси і бухгалтерія перебувають за межами Євросоюзу;
- доступ до української системи «Шлях»;
- виділення смуги для порожніх автомобілів;
- ідентифікація автомобілів Євросоюзу в українській системі «єЧерга».
Читайте: Українсько-словацький кордон розблокований — митники
Позиція України
Заступник міністра економіки Тарас Качка заявив, що відбирати ліцензії в українських перевізників не можна, але підкреслив, що Київ готовий обговорювати додаткові правила для покращення роботи як українських, так і польських далекобійників, про це пише Reuters.
Голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Мустафа Найєм наголосив, що Україна «не має наміру навіть обговорювати» з Польщею повернення до дозвільної системи. Він нагадав, що Угоду про лібералізацію вантажних перевезень («транспортний безвіз») ратифікували й погодили всі члени ЄС, її підписали між Україною і Європейським союзом, а не якоюсь окремою країною.
Україна планує провести перемовини з Польщею та Європейською комісією цього тижня щодо розв'язання цієї проблеми, а в ЄС заявили, що можуть покарати Польщу за блокування кордону, повідомляє RMF FM.