► Читайте телеграм-канал «Мінфіну»: головні фінансові новини
Що відомо
«Була в мене ілюзія, що пік кризи на ринку скрапленого газу ми вже пройшли. Але як свідчить свіжий моніторинг ситуації, говорити про це ще зарано», — написав він.
За його даними, найбільш масово — у половині областей — зник газ у мережі «Привату», а там, де лишився, коштує 39,6 гривень. Перебої на UPG, Socar, MOTTO, БРСМ та на Авантажі.
Читайте: Польські перевізники заблокували ще один пункт пропуску на кордоні з Україною
«Причина — блокування польського кордону, через який саме автотранспортом надходило 30% імпорту або близько 25% ринку скрапленого газу», — повідомив Куюн.
Зростання цін
Блокування польського кордону призвело до дефіциту та підвищення цін на імпортний автогаз в Україні на 30%.
Частка поставок автотранспортом скрапленого газу через Польщу становила 30%, і ринок не зміг швидко замістити цей обсяг.
За даними Консалтингової групи А-95, станом на 22 листопада середня ціна автогазу в Україні становила 35,54 гривень за літр (на початку місяця — 29,31 гривень).
Читайте: Поляки планують блокувати найбільший пропускний пункт на кордоні до лютого
Чому поляки й словаки блокують рух через кордон
Поляки й словаки незадоволені тим, що українським перевізникам скасували дозволи для перетину кордону. Також вони висувають й низку інших вимог:
- посилення транспортних правил у межах організації «Європейська конференція міністрів транспорту»;
- заборони на реєстрацію компаній у Польщі, якщо їхні фінанси і бухгалтерія перебувають за межами Євросоюзу;
- доступ до української системи «Шлях»;
- виділення смуги для порожніх автомобілів;
- ідентифікація автомобілів Євросоюзу в українській системі «єЧерга».
Читайте: Українсько-словацький кордон розблокований — митники
Позиція України
Заступник міністра економіки Тарас Качка заявив, що відбирати ліцензії в українських перевізників не можна, але підкреслив, що Київ готовий обговорювати додаткові правила для покращення роботи як українських, так і польських далекобійників, про це пише Reuters.
Голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Мустафа Найєм наголосив, що Україна «не має наміру навіть обговорювати» з Польщею повернення до дозвільної системи. Він нагадав, що Угоду про лібералізацію вантажних перевезень («транспортний безвіз») ратифікували й погодили всі члени ЄС, її підписали між Україною і Європейським союзом, а не якоюсь окремою країною.
Україна планує провести перемовини з Польщею та Європейською комісією цього тижня щодо розв'язання цієї проблеми, а в ЄС заявили, що можуть покарати Польщу за блокування кордону, повідомляє RMF FM.