Для розуміння, що таке польській напрямок постачання пального. У жовтні через україно-польський кордон автомобільним транспортом заїхало 36% від загального імпорту пропан-бутану, 18% — бензину та 16% — дизпального.
Якщо стисло, то за бензинами взагалі не бачу проблеми. За дизпальним приємного мало, але прорвемося: ринок непогано спрацював у жовтні, запас ще є, піде сезонне зниження споживання, а там вже й ринок адаптується до нових умов. А от зі зрідженим газом може бути сумно.
Хто не в курсі, за останній місяць роздрібна ціна на автогаз зросла на 20% — до 31,5 грн/л. Це відбулось ще до страйку через черги з нашої сторони кордону, а саме через зростання агроекспорту.
Згідно з системою «є-черга», чекати на виїзд треба 11−13 діб (літера «є» при таких термінах набуває нового тлумачення). Ще влітку це було 3−4 дні. Тобто, щоб зберегти колишній обсяг автопостачань, потрібно у 3 рази більше машин. Їх немає. Ринок переходить на залізницю, але це не миттєвий процес.
Тепер через страйк черги на виїзд ще збільшуватимуться, а паралельно — з’являться на в'їзд, очевидці сьогодні це вже фіксували.
Поки що повної картини немає. Хтось каже, що бензовози з газовозами не блокують, бо, начебто, до цієї категорії перевезень у польських перевізників немає претензій (приїхали за вантажем та поїхали додому). За словами інших трейдерів, став Ягодин, «є-черга» за сьогодні збільшилась на один день. А от Шегині працюють. Хотілося б почути офіційні цифри щодо кількості машин, що перетнули кордон.
Читайте також: Єдинороги, злотий чи кавалєрка: як заробити на Польщі
Не хочу нічого говорити про поляків, щоб «нє нагнєтать». Скажу лише, що Україна формує величезний попит на польські товари, в тому числі нафтопродукти (завантажуючи, зокрема, й польські морські порти), та дає транзит величезної номенклатури інших товарів. Тепер поляки хочуть заробляти не просто на продажі та транзиті, а ще й на перевезеннях цих вантажів. Бажання зрозуміле. Але щось не так з цією європейською, перепрошую, солідарністю.