Що потрібно для відкриття бізнесу у Польщі
У нас були певні плани з підготовки відкриття представництв у країнах Європи до кінця 2022 року, але на початку березня ми просто поїхали та зареєстрували компанію. У Польщі потрібен PESEL (номер загальної системи електронного обліку населення) і персональний банківський рахунок для кожного засновника, далі реєстрацію можна зробити онлайн. Дуже важливо мати надійного підрядника, який орієнтується в локальних особливостях — бухгалтерія, кадри, юристи тощо.
В Україні підрядники детально розказують, як усе відбуватиметься, щоб показати, що вони володіють процесом. Вони не бояться, що, дізнавшись, як щось працює, клієнт зробить все сам. У Польщі і, наприклад, у Чехії дуже часто інформацію надають поверхнево. Ми довго не могли зрозуміти чому, доки наш локальний співробітник, роблячи презентацію для клієнта, не сказав: «Ми не ділитимемося з клієнтом всіма тонкощами відкриття і ведення ФОП, це ж наша експертиза, вони купують у нас цей сервіс!».
Особисто я не поділяю такий підхід, адже мені, як клієнту, важливо зрозуміти, що мій підрядник — професіонал та знає, що робить. Я не піду фарбувати стіну після консультації з малярства, бо мені важливо, щоб підрядник не зіпсував мою стіну.
З чого почати відкриття бізнесу у Польщі
Вважатимемо, що сфера бізнесу вже визначена. Тож, починаємо:
1. За рекомендацією або просто в інтернеті шукаєте підрядників. Вам має бути з ними дуже комфортно, і ви маєте розуміти, що вони надійні. Краще витратити більше часу на цей процес, ніж ще більше часу і нервів на припинення співпраці та виправлення чужих помилок.
2. Реєструєте компанію, відкриваєте банківські рахунки.
3. Обираєте команду, адаптуєте свої внутрішні процеси, частину команди і себе під роботу з новим ринком.
Особливості комунікації на польському бізнес-ринку
Ми почали спілкуватися з клієнтами з Польщі ще до того, як найняли нашого першого локального співробітника. Тільки після цього нас почати сприймати серйозніше. До того ж, це були лише дзвінки, зустрічі, обмін комерційними пропозиціями, і плани щодо співробітництва. Етап підготовки до початку співробітництва довший, ніж в Україні.
На зустрічі часто погоджуються просто з ввічливості, а не тому, що одна зі сторін потребує певної послуги. На початку зустрічі обов’язково присутній певний small talk, учасники часто роблять один одному компліменти щодо професійної діяльності і дякують за те, що всі разом зустрілися. Формат «колеги, в нас на цю зустріч виділено півгодини, давайте відразу перейдемо до обговорення питання» зовсім нетиповий для поляків.
Як формувати команду
Ми для себе обрали варіант міксованої команди. Частина співробітників — поляки, вони знають ринок і місцеві особливості, та мову, зокрема. В них є багато контактів як потенційних клієнтів, так і підрядників. Частина команди — це українці, які живуть у Польщі, або українці, які переїхали спеціально для розвитку нового представництва.
Крім розуміння підходів до ведення діяльності, важливу роль відіграє можливість спілкування однією мовою і однакове розуміння назв певних термінів. Часто запитуєш, чи є в країні якийсь процес, і підрядник відповідає, що немає. Потім кажеш «у нас це працює отак, а у вас як?», і отримуєш уже розгорнуту відповідь. Звичайно, крім того, що потрібно витратити більше часу на такі діалоги, треба ще й знати, як працює бухгалтерія, трудове законодавство і специфіка ліцензованої діяльності. Якщо спеціалісти цих напрямків із обох сторін не говорять однією мовою, доводиться вносити трохи креативності.
Незвичні труднощі
Наша компанія стикнулась з відсутністю дедлайнів. Заявлені терміни на відкриття рахунку — 3 дні, фактично може бути два тижні або навіть три. Затримка може бути пов’язана з тим, що установі потрібен додатковий підпис або документ, але дізнаєшся ти про це, коли вже тричі туди зателефонував і потім двічі прийшов, і перші чотири рази тобі відповіли, що отримано багато заявок, і проблеми немає, просто потрібно почекати.
Читайте також: Єдинороги, злотий чи кавалєрка: як заробити на Польщі
Для підпису багатьох документів потрібно з’явитися особисто або надати виключно оригінали документів, хоча інша така сама установа прийме копії або зробить онлайн-верифікацію. Не можу сказати, що в чомусь були проблеми, лише питання витраченого часу на вирішення певної задачі.