Чому дешевшає пальне
З початку року в Україні подешевшали майже всі види палива. Вартість дизеля знизилася на понад 3,5 грн, автогазу — на майже 4,8 грн; рекордсменом став бензин найпопулярнішої марки А-95, який коштує тепер на 4,9 грн менше.
Ситуацію на ринку експерти пояснюють надлишковим постачанням і формуванням великого запасу пального. Першопричиною цього стало ембарго ЄС проти російських нафтопродуктів. Готуючись до набрання ним чинності, європейські та українські трейдери активно накопичували пальне, щоб уникнути можливого дефіциту. В результаті, ринок наповнився настільки, що утворився профіцит пального і, як наслідок, ціни пішли донизу.
«У січні в нас баланс ринку, тобто наповнення, становив навіть більше, ніж у довоєнний період. Між тим, споживання знизилося, за окремими марками досить суттєво. Тож на ринку сформувалися надлишкові запаси, які тиснуть на ціни», — пояснює директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Зараз, за його словами, у трейдерів пального закуплено, щонайменше, на місяць. Щоб швидше його реалізовувати, вони вимушені конкурувати й скидати ціни.
Аналогічна ситуація і на ринку Європи. Там теж створився кількамісячний запас, а тому ціна падає. Це відбивається як на внутрішньому ринку, так і на вартості нафтопродуктів на експорт.
«Раніше, за рахунок високого попиту з нашого боку, європейські нафтотрейдери ставили високі спекулятивні націнки. Тепер їхній ринок залився, наш теж, попит упав і націнка, яку вони гилили для нас, зменшилася», — каже Сергій Куюн.
Динаміка цін на бензин та дизпаливо на АЗС України
Читайте також: Стеля цін на нафтопродукти з PФ діє: як відреагують ціни на бензин в Україні
Як вплине на ціну пального посівна
Розвернути тренд може початок посівної кампанії. Але експерти ринку стверджують, що цей стереотип не працює вже добрих 10 років.
«Це за радянських часів для всіх посівна ставала сюрпризом, з її настанням утворювався дефіцит пального і ціни зростали. Зараз всі розуміють, що попереду польові роботи, потрібно більше пального, люди будуть більше контрактувати», — переконує Сергій Куюн.
Крім того, за останній рік наші аграрії змінили схему закупівлі пального: тепер вони імпортують його самостійно, тоді як раніше закуповували його на внутрішньому ринку у посередників. Компанії придбали цистерни для перевезення пального, в деяких з’явилися власні танкери.
Тож вже зараз у сільхозвиробників є власні потужні запаси пального. До того ж, варто враховувати і суттєве зменшення посівних площ. За даними Мінагрополітики, цьогоріч планується засіяти до 29 млн га, що на 7 млн га менше, порівнюючи з довоєнним показником. Тож дефіциту на ринку початок польових робіт у будь-якому випадку не створить.
Що буде з цінами на бензин та дизпаливо
Подальша цінова динаміка на бензин і дизпаливо головним чином залежатиме від європейського ринку та коливань нафтових котирувань. Але найближчі два місяці ситуація залишиться доволі прогнозованою, і можна з упевненістю говорити про подальше подешевшання пального.
«Протягом лютого ціни можуть ще впасти, щонайменше, на 2 гривні. Жодних коливань у бік збільшення не доводиться очікувати і від березня — цей місяць ще напівзимовий і досить мертвий, з погляду споживання нафтопродуктів. Події, які здатні розвернути цей тренд, можуть бути ближче до квітня. Можливо, вичерпаються запаси, піде більший попит. Але не факт, що тоді ціни зростуть», — вважає директор консалтингової групи А-95.
Наразі пального на ринку багато. Не останню роль у цьому відіграло ембарго на російські нафтопродукти. В умовах діючих обмежень росіяни, намагаючись зберегти колишній рівень доходів, збільшують обсяги продажів і заливають світовий ринок дешевою нафтою.
Європа перебудувала свої канали постачання і у Росії не купує. Тепер сюди йде бензин з Азії, Ближнього Сходу, США.
З січня Україна теж почала імпортувати пальне з США — танкерну партію обсягом 40 тис. т зараз транспортує в Україну компанія UPG. Надалі вона планує збільшувати постачання саме американського продукту, оскільки це зручніше за логістикою, плюс вигідніше за ціноутворенням.
Читайте також: Росія в січні втратила $8 мільярдів через обмеження цін на нафту
Чому впали ціни на автогаз
Дещо інша ситуація з автогазом. Тут на ціни вплинув зростаючий імпорт російського продукту, це буде визначальним фактором цінової динаміки на зріджений газ і надалі.
Динаміка цін на газ на АЗС України
В Україну російський зріджений газ (LPG) потрапляє через країни Балтії та Румунію. Сюди він може завозитись спокійно, оскільки не є підсанкційним продуктом.
«В Європі є така практика, як змішувати нафтопродукт. Тобто беруть 49% російського, додають 51% неросійського, змішують, і мають право видавати сертифікат європейського продукту, а далі абсолютно легально постачати його до України. Є дуже великі підозри, що ніхто навіть тим змішуванням не заморочується. І зараз таке незрозуміле пальне йде до нас», — пояснює експерт.
Такого газу у нас на внутрішньому ринку вже майже 40% і може бути більше. Секрет його успіху — у ціні. На ринку LPG російського виробництва на третину дешевший за неросійський. Відповідно, з ним конкурувати неможливо.
Наразі, за словами Сергія Куюна, у Кабміні триває робота, щоб знищити таку схему з автогазом.