За рахунок прибутків від продажів нафти та газу росія останні 10 років формувала профіцитний бюджет. Він приблизно на 40% формувався завдяки продажу енергоносіїв на експорт. Ці надходження дозволили рф накопичувати величезні суми на рахунках Фонду національного добробуту (ФНД). Все змінилося у 2022 році, коли владі довелося витрачати «кубишку путіна» — на військові витрати, покриття дефіциту бюджету, що страждає через санкційні обмеження та падіння нафтогазових доходів, а також на порятунок від банкрутства за рахунок скарбниці афілійованих з державою бізнесів.
Але і цю можливість теж незабаром буде закрито. Євросоюз у рамках чергового 10-го пакету антиросійських санкцій хоче запровадити додаткові обмеження, зокрема й проти Фонду національного добробуту, пише Bloomberg.
Дивіться також: Втрати росії в Україні
Втрати російського бюджету
2022 рік російський уряд планував закінчити з оптимістичними показниками. Так, згідно з проєктом держбюджету, ВВП мав зрости на 3%, а профіцит бюджету прогнозувався в розмірі 1,32 трлн руб — це приблизно $17,69 млрд, або 1% ВВП.
Але через значні видатки на ВПК, армію і мобілізованих, вплив рецесії на збір податків у країні, відплив інвесторів та скорочення нафтогазових доходів у четвертому кварталі бюджетний рік для рф виявився дефіцитним.
Бюджетний дефіцит, який спіткав росію в грудні, є рекордним за останні десять років. Нічого подібного не було навіть у рік коронакризи. Це сталося через різке зростання видатків до майже 7 трлн руб, або приблизно до $93,8 млрд.
За підрахунками експертів KSE, кумулятивний бюджетний баланс у росії за перші одинадцять місяців 2022 року становив майже 560 млрд руб. Це означає, що грудневий дефіцит сягнув $52,3 млрд — близько 3,9 трлн руб.
Видатки путінського режиму у 2022 році перевищили доходи на 3,3 млрд руб — приблизно на $44,2 млн. Річний фінансовий баланс країн пішов у мінус на 2,3% ВВП. Через війну агресор недорахувався у своєму бюджеті близько $67 млн (майже 5 млрд руб).
Прибутки від експорту енергоресурсів, які 2022 року становили майже $350 млрд, ситуації не виправили. За оцінками KSE Institute, втрати не компенсували ні одноразові надходження від «Газпрому» (приблизно $24,1 млрд: 1,2 трлн руб спецподатку і 600 млрд руб дивідендів), ні продаж внутрішніх облігацій (ОФЗ), ні спроби покрити дефіцит видатками з ФНД.
Вже в січні цього року дефіцит бюджету становив рекордні $23,6 млрд (1,76 трлн руб), тоді як на весь рік закладений дефіцит приблизно $38,9 млрд (2,9 трлн руб).
Такий результат бюджет агресора показав на фоні зростання видатків на 59% порівняно із січнем 2022 року та падіння доходів більш ніж на третину. При цьому впали і нафтогазові, і ненафтогазові доходи — на 46% та 28% відповідно.
Читайте також: Нові санкції ЄС можуть торкнутися чотирьох російських банків
Звідки росія бере гроші на війну
Де-факто росія вже занурилася в бюджетну кризу. Про це свідчать збільшення випуску внутрішніх облігацій наприкінці року, ріст залежності від ФНД та продаж центробанком активів, деномінованих в юанях.
Уряд намагається використовувати всі доступні можливості для латання дір у бюджеті, однак ситуація в країні лише погіршується.
У січні 2023 року об'єм ФНД становив приблизно $139,4 млрд (10,4 трлн руб) або трохи менше ніж 8% ВВП, тоді як наприкінці 2021 року у фонді зберігалися приблизно $264 млрд (19,7 трлн руб).
Також для покриття дефіциту бюджетних доходів свої активи змушений продавати центральний банк рф. Недавно банк оголосив, що до 6 лютого продасть іноземну валюту (китайські юані) на 54,5 млрд руб (приблизно $730 млн).
Про проблеми з доходами свідчить активне залучення внутрішнього боргу, починаючи з кінця жовтня. Так, 16 листопада мінфін розмістив на трьох аукціонах облігації федеральної позики на загальну суму на 823 млрд руб (приблизно $11 млрд).
Загалом у четвертому кварталі 2022 року випуск ОФЗ сягнув близько $37,5 млрд (майже 2,8 трлн руб). При цьому значний попит мають облігації з плаваючими ставками, що, як очікується, призведе до зростання витрат на обслуговування боргу в середньостроковій перспективі.
Читайте також: ЄС включив РФ до «чорного списку» податкових юрисдикцій
Що буде далі
На тлі нестабільних нафтогазових доходів, які падають завдяки ембарго та встановленню граничної ціни на нафту, скорочення доходів від корпоративного сектору та збільшених видатків на війну зберігати на стабільному рівні дохідну базу федерального бюджету кремлю буде з кожним днем все складніше.
Рецесія та погіршення зовнішньополітичної кон'юнктури зменшують доходи путінського режиму, який змушений збільшувати видатки на війну. Зростання дефіциту бюджету впливає на спроможність агресора фінансувати бойові дії.
Подальші санкційні заходи, зокрема зниження граничної ціни на російську нафту і додаткові обмеження на експорт газу і нафти, суттєво посилять тиск на Кремль та обмежать його можливості акумулювати доходи. Зменшення фінансових надходжень урешті зведе нанівець загарбницькі плани РФ.
Узгоджені дії міжнародної коаліції з понад 40 країн, які мало не щомісяця посилюють санкційний тиск на агресора, є важливим фактором поглиблення бюджетної кризи в Росії. За оцінками KSE Institute, завдяки введеним санкціям дефіцит російського бюджету у 2023 році зросте до 6% ВВП.