Пріоритет судової реформи

Абсолютним пріоритетом має стати судова реформа. Україна не може стати повноцінною демократією без верховенства права та добре функціонуючої судової системи.

У судовій реформі є багато складнощів: навчання суддів потребує часу та коштує дорого, до того ж, навчання мають здійснювати повністю некорумповані фахівці, яких в Україні надто мало.

Це були важливі проблеми протягом помайданних років, але війна створила умови для успішної судової реформи. Війна принесла стільки руйнувань, що за повне запровадження верховенства права можна заплатити трохи більше.

Суспільні очікування верховенства права будуть основою для його належного функціонування. Реконструкція судового апарату України має відбуватися «згори» — за допомогою міжнародних експертів.

Тут корисним є приклад Вищого антикорупційного суду України, оскільки міжнародні експерти допомагають відбирати компетентних і некорумпованих суддів.

Запобігання поверненню олігархів

Попри значні зусилля українського громадянського суспільства, олігархи зберегли сильну політичну та економічну владу після Євромайдану. Війна це повністю змінила.

Олігархи втратили багато активів, зруйнованих війною, а також втратили свій політичний вплив. Уряд розпочав реформу деолігархізації приблизно за рік до війни.

Ця робота триває й під час війни, зокрема, впроваджуються законодавчі зміни та санкції проти проросійських олігархів, таких як Медведчук. Влада олігархів, особливо тих, хто має менше зв’язків із Росією, може знову зміцнитися, коли Росія зазнає поразки.

Зокрема, існує ризик, що після виборів нового парламенту олігархи спробують «купити» частину нових депутатів. Щоб запобігти поверненню олігархів, важливо посилити антиолігархічні закони, проголосовані у 2021 році, і, що найважливіше, забезпечити неухильне виконання законів за допомогою реформованої судової системи.

Для досягнення цієї мети важливі ще два компоненти політики, що доповнюють один одного. По-перше, це впровадження жорсткої та ефективної конкурентної політики. Треба розділити конгломерати, посилити повноваження АМКУ.

По-друге, реформа партійних фінансів має вирішальне значення, щоб запобігти використанню олігархами своїх грошей для купівлі політичного впливу.

Реформування ЗМІ

Захоплення ЗМІ олігархами та мільярдерами було загрозою для демократії останніми десятиліттями. Це глобальна проблема, а отже, актуальна і для України. Зрозуміло, що в епоху інтернету неможливо повернутися до державної власності на ЗМІ чи обмеженої кількості ЗМІ.

Конкурентної політики недостатньо для вирішення проблеми, оскільки інформація є суспільним благом. Декілька дуже хороших ідей щодо реформування засобів масової інформації були сформульовані, наприклад, Джулією Кейдж та співавторами.

Читайте також: З України поїхало 12 млн: кого найскладніше буде повернути

Мова про надання більшої влади журналістам (зокрема, щодо захисту свободи слова та право вето на поглинання) у медіакомпаніях. Прозорість щодо реальних власників медіакомпаній. Надання громадянам медіаваучерів, що фінансуються державою, для більшого залучення громадян до медіаринку.

Інші інституційні реформи

Перетворення України на стабільну демократію потребуватиме посилення розподілу влади між виконавчою та законодавчою гілками.

Не варто збільшувати повноваження Президента. Існує потреба у зміцненні української партійної системи та зміцненні партійної дисципліни для посилення законодавчої влади.

Реформу державної служби необхідно продовжувати шляхом покращення цифровізації, професіоналізації та прозорості — так, як це було останніми роками.

Читайте також: Як штучний інтелект наближає перемогу України

Потрібно продовжувати рух до децентралізації. Органи місцевого самоврядування повинні мати можливість не лише збирати власні податки, а й залучати кошти безпосередньо від донорів.