Що говорить закон
Вимоги щодо ведення обліку, утримання та створення захисних споруд цивільного захисту України регулюються наступними нормативно-правовими актами:
- Кодекс цивільного захисту України;
- Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України 138 від 10 березня 2017 року
- Наказ МВС 579 від
09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»
Кодекс цивільного захисту України визначає захисні споруди цивільного захисту як такі інженерні споруди, що призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Зокрема, в Кодексі цивільного захисту України зазначається, що для укриття населення використовуються споруди подвійного призначення — наземні або підземні будівлі/споруди чи їх окремі частини, що спроектовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, у тому числі для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.
Читайте також: Перелік бюветів та аптек, які будуть працювати у Києві у разі блекауту
Кабінетом міністрів України затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку № 138. Відповідно до цього порядку, обліку підлягають усі захисні споруди, незалежно від того, кому вони належать. Облік ведеться місцевими адміністраціями та радами.
Тобто, підземні паркінги підпадають під визначення споруд подвійного призначення, які також використовуються для укриття населення і відповідно підлягають постановці на облік.
У вищезгаданих нормативних актах відсутні обмеження щодо допуску осіб до укриттів за територіальною ознакою.
Відповідальність за недопуск до укриття
Непоодинокими стали випадки, коли людей не пускають на територію приватних підземних паркінгів зокрема мотивуючи свою відмову небезпекою проникнення сторонніх осіб на приватну територію, хоча фактично людей не пускають тому, що вони не жильці відповідного житлового комплексу.
Отже, чи мають право жильці та охорона не пускати на територію свого житлового комплексу та особливо до підземного паркінгу, який розташований на його території?
У разі, коли певний об'єкт, у тому числі підземний паркінг, взято на облік відповідним органом місцевого самоврядування, балансоутримувач (власник) має надати доступ до такого об'єкта населенню. Окрім того, біля вхідних дверей споруди подвійного призначення (найпростішого укриття) має вивішуватися табличка розміром 50×60 см з написом «Місце для УКРИТТЯ». На ній необхідно зазначати адресу місця розташування споруди, її балансоутримувача, адресу і місце зберігання ключів.
За невиконання вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань цивільного захисту, нагляду та контролю за станом захисту територій від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру передбачена адміністративна відповідальність згідно статті 188−16 КУпАП. Таку відповідальність несуть посадові особи відповідного суб'єкта господарювання. Правом складати протоколи наділені посадові особи ДСНС.
Тобто якщо вас до укриття не пускає охоронець чи працівник керуючої компанії, чи іншої організації, на балансі у якої перебуває відповідний підземний паркінг, посадові особи ДСНС можуть скласти адміністративний протокол та направити його до суду. Наразі у Верховній Раді України перебуває законопроєкт щодо запровадження кримінальної відповідальності за порушення законодавства у сфері цивільного захисту.
Проте, у разі, коли вас застала повітряна тривога посеред вулиці, часу на пошук посадової особи ДСНС немає, що робити у такій ситуації?
Органи місцевого самоврядування рекомендують телефонувати до Національної поліції для подальшого реагування та вжиття відповідних заходів.
Підсумовуючи, варто зазначити, що до найближчого укриття, яке обліковується та нанесене на карту, вас зобов’язані пустити. Проте, на жаль, доки не станеться трагедії, пов’язаної з не допуском людей до таких об'єктів та не буде уведено кримінальну відповідальність, так і будуть ставатися випадки перешкоджання доступу до найближчого укриття під час повітряної тривоги, тому що дієвого механізму реагування на подібні ситуації поки не існує.