Що відбувається на АЗС
Начитався на ніч різних постів та вирішив проінспектувати зранку ситуацію на трасі Київ-Бориспіль. Доповідаю: всі станції, а це понад 10 об'єктів різних брендів, працюють. Половина з них були взагалі без машин, навіть на «Сокарі» було порожньо. Як завжди, більш людно, але без черг, було на ОККО.
«Пишуть, що криза, а у вас повний асортимент на стелі, це як?», — питаю у дівчини на касі комплексу AMIC. «Та зранку були люди, а зараз мабуть всі на роботу поїхали. В нас пальне є», — відповідає вона, пропонуючи прикласти картку до терміналу (теж, до речі, ознака покращення). Так кризи не виглядають.
Щодо ситуації. Дійсно, маємо труднощі у сфері постачання, які спричинені збігом декількох обставин.
1. На 7−10 днів була зупинена навігація у Румунії та Болгарії, та у молдавському Джурджулешти через погодні умови — шторм та погана видимість. Це призвело до затримки законтрактованих вантажів. Зараз рух вже пішов.
2. Через блекаут робота митниці відбувається з перебоями. На кордоні стоять тисячі машин із різноманітними вантажами.
3. Споживання в країні дещо зросло, хоча всі мережі налаштували закупівлі з прогнозом на сезонне зниження або, принаймні, стабільність. Чуєте гуркіт генератору — ото воно. А ще більше ви не чуєте, бо на них почали працювати промислові підприємства, мобільні вишки та купа всього іншого, які жеруть декілька десятків, а іноді й сотні літрів на добу кожен.
4. Друга за величиною мережа АЗС «Укрнафта» (540 АЗС) після «націоналізації» опинилась без постачання пального, яке здійснювала група «Приват». Відповідно, нацкомпанія почала шукати пальне й спричинила додатковий тиск на ринок, який, звісно, такого клієнта не чекав.
Як бачимо, є деякі нюанси. Але це ринкова ситуація, таке траплялося й раніше у різних варіаціях.
Чи зміняться ціни
Що робити? Жити нормальним життям, не панікувати. Нагадаю, що ажіотаж зіграв не останню роль у травневій кризі. У ринку занадто багато стимулів для нарощування постачань, і це вже відбувається. Це ж справжня вдача — отримати додаткові обсяги реалізації у, зазвичай, «мертвий» сезон!
Так, є зростання закупівельної, оптової ціни, бо наші закордонні контрагенти тримають руку на пульсі й тут, як то кажуть, «джаст бізнес». Через це бачимо невелике зростання роздрібних цін, яке зумовлено також зростанням витрат на використання генераторів. Це може становити від 1 грн/л, залежно від інтенсивності використання «гєни» та обсягів продажів.
Водночас, смішно читати про збільшення собівартості продажів за рахунок старлінків — не смішіть, будь ласка. Для якихось трагічних коливань немає жодних підстав.
Читайте також: Нафта дешевшає: чому це важливо для України саме зараз
Іронія долі в тому, що на зовнішньому ринку ціна падає, а у нас через труднощі з постачанням — зростає. Сподіваюсь, ми це зменшення відчуємо за тиждень-другий, коли, як очікується, перелічені вище фактори зникнуть.