Передбачалося, що межу вартості затвердять у п'ятницю, 25 листопада, проте країни не змогли досягти консенсусу щодо цього питання. Річ у тім, що більшість країн ЄС погоджуються встановити граничну ціну на російську нафту на рівні $65−70 за барель. Однак, Польща та країни Балтії не згодні, і наполягають на встановленні агресивнішої цінової стелі на позначці $30 за барель. Греція, навпаки, виступає за граничну ціну на рівні вище $70 за барель.

Крім того, стало відомо про підготовку в Росії президентського указу, який заборонятиме компаніям і трейдерам продавати нафту до тих країн, які встановлять стелю ціни. Пізніше прессекретар президента Дмитро Пєсков заявив, що країна не постачатиме нафту і газ до цих країн.

Ціни на нафту

Оскільки Кремль втрачає найбільшого покупця, він перенаправляє морські постачання до Азії, зокрема до Індії та Китаю. На їхню частку на даний час припадає близько двох третин всього російського морського експорту сирої нафти, і, як великі покупці, вони вимагають величезних знижок на свої закупівлі, написав нафтовий стратег Bloomberg Джуліан Лі.

Згідно з аналізом Bloomberg даних служби торгових новин Argus та Міжконтинентальної біржі в Європі, флагманська російська нафта марки Urals торгувалася з дисконтом у розмірі $33,28, або приблизно 40%, щодо міжнародної нафти марки Brent наприкінці минулого тижня. Це різке падіння, порівнюючи зі знижкою $2,85, за якою Urals торгувалася у 2021 році.

За підрахунками Bloomberg, через дисконт на Urals, що розширюється, Росія втрачає близько $4 млрд доходів від енергоносіїв на місяць.

Це важливо, особливо з огляду на те, що ціни на нафту різко впали останніми місяцями через побоювання з приводу рецесії, високого рівня видобутку в Росії та карантинів через covid-19 у Китаї.

На фоні локдаунів у Китаї — найбільшій країні-імпортері нафти — значно впав трафік, зазначає Bloomberg. Зокрема, у Пекіні завантаженість доріг у годину пік знизилася на 45%, порівнюючи з рівнем 2021 року. За даними аналітичної компанії Kplr, попит на нафту в Китаї в поточному кварталі може становити близько 15,11 млн барелів на добу, проти 15,82 млн барелів на добу роком раніше.

На думку директора з нафтового ринку материкового Китаю в компанії S&P Global Commodity Insights Фенглей Ши, перспективи попиту спочатку ще більше погіршуватимуться, перш ніж знову почнуть показувати позитивну динаміку.

Чому важливо, що ціна на нафту падає зараз

Саме зараз вирішується питання стелі щодо ціни на російську нафту. Росіяни ж наполегливо наголошують, що не постачатимуть нафту за новими правилами. Цей їхній шантаж, сподіваючись, що ЄС не вистачить духу запровадити межу, може зіграти з ними злий жарт, як це вже сталося з газом. Євросоюз уже продемонстрував, що вміє стояти на своєму. А по-друге, як сказав інвестиційний банкір Сергій Фурса, піти на цей ризик набагато легше в той момент, коли ціни на нафту летять донизу.

«Бо зупинка поставок із Росії стане стресом для ринку та призведе до зростання ціни. А пережити зростання набагато легше після значного падіння…», — зазначає експерт.

Щодо України, то Сергій Фурса зазначає, що нам теж важлива ціна на нафту, тому що і бензин, і генератори на дизелі.

Але ключове, за його словами, — це обмеження доходів Росії, бюджет якої зараз повністю, внаслідок попередніх санкцій, залежить від нафтових доходів, повністю виправдовуючи назву країни-бензоколонки.

«Рівно як із газом, дурість Росії може вбити експортні доходи. А тому ми повинні схрестити пальці і чекати на реакцію самої Росії. Адже вони так люблять бомбити Воронеж…», — підсумував інвестиційний банкір.