► Читайте телеграм-канал «Мінфіну»: головні фінансові новини
Що відбувається на ринку
У США запаси дизелю та мазуту впали до найнижчого за чотири десятиліття рівня. Його спотова вартість у Нью-Йорку 2022 року зросла на 50%, а на початку листопада ціна сягнула $4,9 за галон — приблизно вдвічі більше, ніж рік тому.
Дефіцит відчувається також на північному заході Європи, де запаси фіксуються на найнижчому рівні з 2011 року. Ф'ючерсні контракти на дизель тут приблизно на $40 дорожчі, ніж на нафту сорту Brent, хоча традиційна сезонна премія становить у середньому $12.
Ситуація стане ще більш загрозливою, коли набуде чинності європейське ембарго на імпорт нафтопродуктів з Росії.
«Це найбільша дизельна криза, яку я коли-небудь бачив», — цитує видання колишнього гендиректора італійської нафтопереробної компанії Saras SpA Даріо Скаффарді, який пропрацював у галузі майже 40 років.
Читайте: Ситуація на основних напрямках постачань дизпального залишається напруженою — трейдери
Причини дефіциту
- скорочення постачання сирої нафти та нафтопродуктів внаслідок російської агресії;
- вплив пандемії коронавірусу, під час якої нафтопереробні заводи закрили найменш прибуткові заводи;
- зменшення інвестицій у галузь на тлі планів з відмови від викопного палива;
- збої у судноплавстві та страйки робітників у Європі.
Все це відбувається на тлі так званої беквордації — ринкової ситуації, коли премія за короткочасними контрактами вища, ніж за довшими.
Це призводить до того, що постачальники продають товар зараз, а не створюють запаси.
Нагадаємо
Як писав раніше «Мінфін», ситуація на основних напрямках постачань дизельного палива залишається напруженою, обсяги пропозицій продукту обмежені, але говорити про дефіцит ще зарано.