Підписуйтесь на «Мінфін» в Instagram: головні новини про інвестиції та фінанси

Деталі

«Фактично з початку бойових дій роздрібні депозити у гривнях зросли на 31,7%, що еквівалентно майже $3,7 млрд. Триває кредитування стратегічно важливих галузей. Гривневий корпоративний кредитний портфель збільшився на 6,5%, або майже на $1 млрд», — зазначив Шевченко.

За його словами, Україні вдалося уникнути грошової дестабілізації. У серпні річна інфляція в Україні становила 23,8%. При цьому в інших країнах інфляція була набагато гіршою під час або відразу після війни.

«Згадайте Німеччину після Першої світової війни, Південну Корею на початку 1950-х або Сербію на початку 1990-х. З огляду на глобальну тенденцію прискорення інфляції темпи зростання цін в Україні можна вважати досягненням», — заявив голова Нацбанку.

Розслаблятися рано

Він також зазначив, що Україна скористалася запасом міцності, накопиченим до війни. Однак із початку року міжнародні резерви скоротилися майже на 18%.

«Вони дозволили нам підтримати економіку, але вони не протримаються довго, якщо ми продовжимо їх спалювати», — наголосив Шевченко.

Читайте також: Бізнес відреагував на валютні обмеження НБУ

Глава НБУ заявив, що з наближенням зими настав час змістити пріоритети державної економічної політики таким чином, щоб можна було пристосуватися до затяжних військових зусиль. Це потребує ефективного перерозподілу внутрішніх ресурсів та потужної фінансової підтримки з-за кордону.

Дефіцит бюджету

Україна зіткнулася із величезним дефіцитом бюджету воєнного часу. За даними міністерства фінансів, щоб покрити цей розрив, уряд потребує не менше $5 млрд на місяць.

До кінця 2022 року дефіцит може становити 25% ВВП без урахування міжнародних грантів. Історія показує, що існує обмежена кількість засобів фінансування державних витрат під час війни. Від того, наскільки успішно влада поєднує ці обмежені методи, залежить економічна стабільність країни.

Розв'язання проблеми

«Простим рішенням була б емісія грошей центральним банком. Але це підірве заощадження населення, посилить кризові явища в економіці, розпалить інфляцію та підірве соціальну стабільність», — заявив Шевченко.

За його словами, як кандидат на членство в ЄС, Україна знає, що такі дії ставлять під загрозу її перспективи. Установчий договір ЄС забороняє національним центральним банкам фінансувати свої уряди. Україна потребує інших джерел фінансової підтримки своєї економіки.

Читайте також: У НБУ очікують, що Україна до кінця року отримає ще $12 мільярдів допомоги

По-перше, Україна має пожвавити внутрішні запозичення, випустивши державні боргові зобов'язання на ринкових умовах. Ціль полягає в тому, щоб перекласти тягар фінансування дефіциту на повоєнні часи. Однак цей процес має бути побудований таким чином, щоб запобігти подальшому зростанню державного боргу у мирний час.

По-друге, Україна має скоротити дефіцит за рахунок скорочення непріоритетних витрат та підвищення податків.

По-третє, міжнародна фінансова підтримка України має збільшитись.

Підтримка МВФ

Запуск нової програми співпраці із МВФ стане важливим сигналом для кредиторів. МВФ завжди підтримував Україну під час кризи. Чотирирічна програма вартістю $17,5 млрд була створена у 2015 році після російської окупації частини України.

Ця підтримка МВФ була частиною пакета міжнародної фінансової допомоги Україні у розмірі близько $40 млрд.