Українці стали раціональніші

Головним рушієм змін купівельних звичок серед українців є фінансові труднощі, з якими більшості довелося стикнутись на тлі повномасштабного вторгнення росії в Україну. Через це люди стали ретельніше підходити до задоволення потреб і розраховувати свій бюджет.

Зараз про суворе планування покупок заявляють близько половини українців (42%), і це майже вдвічі більше, ніж під час кризи covid-19. Тоді купували за списком лише 24% опитаних.

Такий швидкий темп зростання раціональності споживання, безумовно, є маркером того, що українці усвідомлюють, що в питанні особистих фінансів доведеться «грати в довгу».

Читайте також: Робота в Україні: кого шукають роботодавці, скільки платять та як закривають вакансії

Імпульсивність теж присутня

Ці зміни спостерігаються в усіх групах за статтю та віком, проте є й помітні відмінності.

Наприклад, «зети» (18−24 роки) найбільше серед інших вікових груп лишають простір для імпульсивних покупок, вірогідно, дозволяючи собі таким чином відволіктися від важкої реальності, знизити рівень стресу.

В цій же віковій групі найбільше людей, яким важко відповісти на це запитання, що може пояснюватись сильним почуттям невизначеності саме серед молоді, яка тільки-но починає доросле життя, та загалом більшою спонтанністю, що притаманна цьому віку.

Також до імпульсивних покупок більше схильні жінки порівняно з чоловіками. Як часткове пояснення цього показника принагідно згадаю, що за результатами останньої хвилі дослідження суспільства під час війни, жінки (58%) більше, ніж чоловіки (39%) відчувають втому, яка загалом є зараз головним станом українців.

Що купують

Цілком закономірно, що люди переходять на дешевші бренди або товари-замінники (36%), і порівняно з травнем-2021 цей показник трохи збільшився — тоді так робили 31% опитаних. Утім головним способом економії зараз, як і минулого року, залишається скорочення обсягу та кількості товарів загалом — це підтвердили 40% українців.

При покупці повсякденних товарів наразі більшість (64%) віддають перевагу мейнстримним виробникам. Купувати ж товари преміального класу можуть собі дозволити 16% респондентів.

Читайте також:Україна може очолити антирейтинг із виїзду мільйонерів: де вони осядуть

Підтримка українського

Але не тільки бажання зекономити впливає на зміну купівельних звичок наших співгромадян. На тлі загального збільшення національної єдності та патріотизму спостерігається розвиток споживацького патріотизму також — такі результати Gradus отримав в опитуванні у квітні-2022.

Зокрема, при виборі як звичних для себе брендів, так і нових, мотивація «хочу підтримати українських виробників» посідає другу сходинку. При цьому 60% взагалі або частково відмовляються від купівлі продукції брендів, які мають бізнес у росії, це вельми впливовий фактор.

Бізнесу дуже важливо розуміти, що відбувається зараз з різними верствами населення, аби будувати актуальну взаємодію зі своїми клієнтами. Часи важкі, і українці суворо планують покупки, проте все ж купують, і далеко не завжди тільки за принципом «дешевше».