Що з цінами
Ціни на пальне в Україні падають. Так, 11 серпня, порівнюючи з попереднім торговим днем, зафіксовано просідання цін на всі види пального, крім бензинів А-92 та А-95, вартість яких залишилася незмінною. Згідно з даними Консалтингової групи «А-95», бензини А-95 та А-92 зберегли ціни на рівні 49,88 грн та 48,21 відповідно. А-95 преміум став дешевшим на 4 коп./л — 51,01 грн/л.
Дизпаливо за добу подешевшало на 11 коп./л — до 53,56 грн/л, а автогаз просів у ціні на 13 коп./л і вже коштує 27,13 грн/л.
Динаміка роздрібних цін, грн/л
Цінові «здобутки» на ринку пального можна пояснити декількома факторами. По-перше, впливає зниження світових котирувань нафти, яка з початку серпня впевнено тримається нижче 100 $/барель.
По-друге, зростають обсяги поставок до країни. Цьому треба завдячувати скасуванню держрегулювання цін, що дозволило відкрити ринок і активізувати максимальну кількість постачальників.
«Наприклад, у липні було 355 постачальників, тоді як до війни їх було менше 100. Тобто постачати нафтопродукти почали не тільки професійні учасники, а також аграрні, транспортні та промислові підприємства, які раніше не імпортували пальне, а купували на внутрішньому ринку», — розповів директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
За трьома ключовими марками моторних палив ситуація змінювалася нерівномірно. Те, як має працювати ринок, спершу було продемонстровано на прикладі зрідженого газу. Тобто спочатку це профіцитне постачання, в результаті — зниження ціни. І якщо ще на початку червня ціна була десь в межах 40 грн, то зараз її коридор становить 25−28 грн.
Аналогічна тенденція прослідковується на ринку дизельного пального. Вже понад місяць обсяги добового постачання є більшими за об'єктивні потреби країни.
«Це говорить про те, що багато пального йде на склади, на запаси. Це добре, оскільки ми зараз заходимо в сезон пікового споживання, який стартує в серпні і закінчується в жовтні», — каже Сергій Куюн.
Але, з іншого боку, трейдери хочуть якомога швидше продати пальне. Це підігріває конкуренцію, особливо на оптовому ринку. Там ціни падають дуже швидко — 2−3 грн за тиждень. Як наслідок — ціни падають в роздробі. На окремих колонках ціна дизпального вже впала до 50 грн/л, хоча місяць тому трималась у діапазоні 55−58 грн/л.
Бензинами ринок ще продовжує наповнюватись, але вже майже вийшов на необхідний рівень забезпечення. На початку серпня ціни почали знижуватись й на нього.
Ціни на бензин, дизпальне, газ на АЗС України
Буде А-92 на заправках чи ні
Ще на початку паливної кризи йшлося про те, що бензин А-92 невдовзі відійде у минуле, оскільки постачали його в Україну переважно з Росії (в Європі ж цю марку давно не виготовляють).
Втім, А-92 й до сьогодні розливають на заправках, щоправда, небагато. Сергій Куюн пояснює, що окремі партії А-92 заходять по імпорту, а також виробляються на міні-НПЗ.
«Бензину А-92 на європейському ринку немає, але на світовому є. Його споживають у США, Африці. Деякі партії наші компанії перекуповують. Але його обсяги невеликі, час від часу він з’являтиметься, проте, не думаю, що він довго протримається на ринку. Коли ринок насититься нормальним 95-им бензином, тоді вся екзотика зникне», — переконаний експерт, хоча відзначає, що міні-НПЗ можуть продовжити його виробництво.
Читайте також: Сергій Куюн про ринок палива: А-92 потихеньку відходить, менше буде зрідженого газу
Перспективи
Важко щось гарантувати і прогнозувати, коли в країні йде війна. Ворог тримає нафтову інфраструктуру під прицілом, і ситуація може змінитися у будь-який момент.
Відштовхуючись від умов сьогодення, експерти не прогнозують виникнення гострих проблем із дефіцитом пального. Зараз Україна активно імпортує пальне з Польщі, Румунії, Болгарії, Литви. Але Сергій Куюн наголошує, що уряду потрібно ще працювати над тим, аби запобігти форс-мажорам або частково їх нейтралізувати.
«Це можна зробити лише за подальшої диверсифікації ринку, коли ми створюватимемо нові транспортні коридори і нові джерела постачання. Адже, окрім тих країн, де найлегше з логістикою, є багато інших», — говорить він.
Крім того, розпочинається сезон активного споживання, який триватиме 3 місяці. Це означає, що пального треба буде більше.
Збільшиться й навантаження на транспортні магістралі. Частину зібраного врожаю потрібно буде експортувати. В умовах заблокованих портів навантаження на залізничну інфраструктуру та автомагістралі підвищиться, що створить додаткові складнощі для завезення пального. Це може призвести до часткової втрати імпорту.
Втім, профіцит і жорстка конкуренція на ринку, безумовно, впливатимуть на вартість пального. Найближчим часом експерти прогнозують продовження цінового ралі.
«У міру досягнення маржинального нуля в гуртовому ринку бійка перекинеться на роздріб. У газі цей процес уже триває на повну. Думаю, вже зовсім скоро на заправках ціна впаде до 25,5−26 грн/л, що для середньостатистичної заправки буде означати заробіток, близький до нуля», — зауважує Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95».
Як вплине на ціни повернення акцизу
Зараз активно обговорюється можливість повернення акцизу на пальне. Нагадаємо, що для стабілізації цін депутати проголосували за зниження ПДВ та акцизу на період дії воєнного стану. Зокрема, з 17 березня ставки ПДВ зменшено до 7% на імпорт та постачання бензинів моторних, дизелю та скрапленого газу, а акцизного податку — до €0 за цими товарами.
Експерти стверджують, що саме це дозволило знизити ціни на 10−12 грн/л. Повернення ж податків призведе до зворотного ефекту.
«За розрахунками, акциз із ПДВ додасть до вартості 10−11 грн/л. Але наразі маржа у заправок 6−7 грн. Тож, 4−5 грн є можливими при нульовій рентабельності. Але питання в тому, чи захочуть трейдери працювати в нуль», — пояснює керуючий партнер, старший економіст Ukraine Economic Outlook Михайло Кухар.
Про такі ж наслідки від чергового перегляду правил оподаткування палива говорить і директор WOG Holding BV Андрій Пивоварський.
«Це підштовхне ціни на дизпаливо у роздробі на 6 грн/літр, на бензин А-95 — на 9,5 грн/літр, на зріджений газ — до 1 грн/літр», — дав він нові цінові розклади в інтерв'ю на YouTube-каналі «Орестократія».
Водночас, Сергій Куюн вважає, що все залежатиме від світової кон’юнктури та ставок акцизів.
«Державі потрібні гроші. Зараз дуже слушний час для повернення акцизів, бо світові ціни досить суттєво впали. Наші розрахунки показують, що ставки в діапазоні €100−150 за 1000 л можуть взагалі пройти непомітно для цінників, а у випадку подальшого зниження — навіть й €200», — каже експерт. Він також підкреслив, що для збалансованого податкового та цінового навантаження на споживачів необхідно уніфікувати акцизи на бензин, дизпальне та автогаз, які до березня відрізнялися в 2−4 рази.
Також він вважає, що державі не варто повертатись до 20% ПДВ, оскільки це найбільш криміналізований податок, який фіскальні служби не могли як слід адмініструвати й до війни, на відміну від акцизу.
Читайте також: Верховна Рада може повернути податки на пальне