Вона стане продовженням першої подібної кампанії, яку Національний банк проводив у 2021 році, і триватиме у липні−жовтні 2022 року в усіх регіонах України. Ключове завдання та мета кампанії — захист прав позичальників та поліпшення знань споживачів про кредитні послуги.
Важливим напрямом кампанії стане роз’яснення населенню таких питань: на що звертати увагу під час оформлення кредиту, що таке кредитні канікули та реструктуризація, які їхні умови та порядок оформлення. Також Національний банк разом із партнерами розповість, як перевірити кредитну історію та що робити в разі порушення кредитором чи колектором вимог до етичної поведінки під час взаємодії зі споживачем.
Поліпшення знань та навичок у сфері кредитних послуг допоможе українцям краще зрозуміти свої права як позичальників та ухвалювати зважені фінансові рішення.
«Ми впевнені, що поінформовані споживачі кредитних послуг — більш захищені від фінансових ризиків. Вони краще розуміються у фінансових послугах, приймають усвідомлені фінансові рішення і можуть виваженіше розпоряджатися грошима. Як наслідок, їхнє матеріальне становище буде покращуватися, а це сприятиме зростанню добробуту нашої країни. Саме тому для Національного банку є важливим питання обізнаності споживачів в умовах надання кредитних послуг», — прокоментував заступник голови Національного банку України Ярослав Матузка.
Він додав, що під час війни кредитування має свої особливості. З одного боку, знизився апетит банків до ризику, з іншого — зменшився кредитний попит населення. Для відновлення роздрібного кредитування, яке сприяє підвищенню споживання, а відповідно й розвитку економіки, потрібно, щоб споживачі кредитних послуг чітко усвідомлювали свої права та зобов'язання перед фінансовою установою та були здатні обслуговувати кредити навіть у разі непередбачуваних ситуацій.
«Звернення споживачів до регулятора щодо правовідносин за кредитними договорами, а також щодо неетичної поведінки осіб під час стягнення простроченої заборгованості становлять левову частину скарг на банки та небанківські фінансові установи. Споживче кредитування у своїй суті несе в собі підвищені ризики саме для споживача, який часто не усвідомлює повну вартість кредиту та свою відповідальність за договором. Саме тому ми приділяємо особливу увагу цьому напряму. Прийняття та удосконалення існуючих нормативно-правових актів, спрямованих на захист прав споживачів, а також пильний нагляд за діяльністю учасників ринку кредитування дають змогу попередити порушення та нормалізувати процеси, але попереду все ще багато роботи», — зазначила начальник Управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук.
За її словами, споживачі завжди повинні відповідально приймати рішення щодо укладення договору кредитування, а кредитори прозоро та якісно доносити інформацію про повну вартість та умови послуги.
Перший Український Міжнародний Банк підтримав кампанію. «ПУМБ не просто допомагає українцям підвищити рівень фінансової грамотності, Ми завжди йдемо від „запитів“ клієнтів, тож банк створює прості, зрозумілі та комфортні банківські продукти та сервіси без прихованих комісій та платежів», — прокоментував Дмитро Дудник, директор департаменту з продуктів роздрібного бізнесу ПУМБ.
У межах кампанії Національний банк запускає спеціальну вебсторінку (лендинг) «Знай свої права: кредити» з детальною інформацією про кредитні послуги.
Кампанія відбувається за підтримки міжнародних партнерів — Міжнародної фінансової корпорації (IFC) у партнерстві з Державним секретаріатом Швейцарії з економічних питань (SECO) та Фондом ефективного врядування Уряду Великої Британії в Україні, а також проєкту технічної допомоги Європейського Союзу «Посилення регулювання та нагляду за небанківським фінансовим ринком» (EU-FINREG).