► Підписуйтесь на телеграм-канал «Мінфіну»: головні фінансові новини
Стан та головні потреби малого та середнього бізнесу
Війна значно вплинула на доходи малого та середнього бізнесу. 79% опитаних констатують зменшення обсягів бізнесу, причому для половини підприємців таке скорочення сягає від 50% до 99%. Водночас кожному п’ятому підприємцю вдалося зберегти (19%) або навіть збільшити (2%) обсяги бізнесу у порівнянні з довоєнним періодом.
Читайте: Бізнес адаптується до нових умов, однак зберігає негативні очікування — опитування
Адаптуючись до нової реальності, кожен другий підприємець (50%) був змушений трансформувати свою бізнес-діяльність. Найчастіше ці зміни стосувалися переорієнтації бізнесу на оборонні потреби країни (17%), перехід до іншої сфери бізнесу (16%) чи перенесення виробничих потужностей в інші регіони України або за кордон (13%).
Для відновлення бізнесу знадобиться час та підтримка. Залежно від довгострокової ситуації в Україні, 41% опитаних прогнозують повернення до довоєнних показників протягом року, 30% вважають, що для цього знадобиться від одного до двох років, а 23% очікують, що зможуть повністю відновитися не раніше ніж, за два-три роки.
Серед головних потреб нині активного бізнесу — нові замовлення та ринки збуту (56%), кошти на розвиток (33%) та допомога з логістикою (23%).
Втім, попри зменшення рівня доходів та складнощі, з яким стикається малий та середній бізнес сьогодні, українські підприємці активно донатять гроші на благодійність та підтримують волонтерські ініціативи — про це заявляють 74% опитаних.
Диджиталізація та безготівкові оплати
Активна диджиталізація характерна для більшості представників малого та середнього бізнесу в Україні.
Так, 70% підприємців зазначають, що використовують цифрові канали продажів, серед яких найбільш популярними є соціальні мережі (40%) та власний сайт (33%).
За оцінкою 39% опитаних підприємців, саме цифрові канали приносять їх бізнесу більш ніж половину всіх замовлень.