Ключове завдання та мета кампанії — захист прав позичальників та підвищення рівня знань про кредитні послуги. Одним з ключових напрямів кампанії є роз’яснення споживачам фінансових послуг важливих питань, зокрема на що звертати увагу під час оформлення кредиту, що таке кредитні канікули та реструктуризація, їхні умови та порядок оформлення. Українці також дізнаються, як перевірити кредитну історію та що робити в разі порушення кредитором чи колектором етичної поведінки під час взаємодії зі споживачем.
Знання та навички у сфері кредитних послуг допоможуть українцям краще розуміти свої права як позичальників та приймати зважені фінансові рішення.
«Ми впевнені, що поінформовані споживачі кредитних послуг — більш захищені від фінансових ризиків. Вони краще розуміються у фінансових послугах, приймають усвідомлені фінансові рішення і можуть виваженіше розпоряджатися грошима. Як наслідок, їхнє матеріальне становище буде покращуватись, а це сприятиме зростанню добробуту нашої країни. Саме тому для Національного банку є важливим питання обізнаності споживачів щодо умов надання кредитних послуг», — прокоментував заступник Голови Національного банку України Ярослав Матузка.
Під час війни кредитування має свої особливості. З одного боку знизився апетит банків до ризику, з іншого — знизився попит на кредити. Для відновлення роздрібного кредитування, яке сприяє підвищенню споживання, а відповідно й розвитку економіки, потрібно, щоб споживачі кредитних послуг чітко усвідомлювали свої права та зобов'язання перед фінансовою установою та були здатні обслуговувати кредити навіть у разі непередбачуваних ситуацій.
«Ощадбанк як один з провідних банків, що активно працює на ринку споживчого кредитування, зацікавлений у фінансово грамотних споживачах банківських послуг. Обізнаний позичальник — відповідальний позичальник, який розуміє механізм кредитування, свої обов’язки і права. Саме тому ми долучились до інформаційної кампанії НБУ „Знай свої права: кредити“. Чим більше ми про це говоритимемо, тим більше українців будуть поінформовані про те, як грамотно і відповідально користуватись кредитними продуктами», — зазначив заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн.
Кампанія триватиме протягом липня-жовтня 2022 року в усіх регіонах України. В її рамках Національний банк запускає спеціальну веб-сторінку «Знай свої права: кредити» з детальною інформацією про кредитні послуги.
Кампанія відбувається за підтримки міжнародних організацій — Міжнародної фінансової корпорації (IFC) у партнерстві з Державним секретаріатом Швейцарії з економічних питань (SECO) та Фондом ефективного врядування Уряду Великої Британії в Україні, а також проекту технічної допомоги Європейського Союзу «Посилення регулювання та нагляду за небанківським фінансовим ринком» (EU-FINREG).
Нагадуємо, Національний банк у травні 2022 року з метою підтримки захисників і захисниць України надіслав лист Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради України з пропозицією внести зміни до Закону України «Про споживче кредитування». Нацбанк запропонував заборонити кредитодавцям та колекторським компаніям вживати заходів з повернення простроченої заборгованості щодо захисників України. Наразі відповідний законопроект № 7414 «Про внесення змін до Закону України „Про споживче кредитування“ щодо врегулювання простроченої заборгованості на період дії воєнного, надзвичайного стану» прийнято 8 липня цього року Верховною Радою України в першому читанні.