►Підписуйтесь на сторінку «Мінфіну» у фейсбуці: головні фінансові новини
Зазначається, що в основі розрахунків закладені обсяги видобутку та експорту нафти у РФ в межах її квот в картелі ОПЕК+, які існували до вторгнення в Україну, та розмір дисконту, з яким Росія змушена продавати власну нафту.
Так, ціновий дисконт на російську марку нафти Urals коливається в межах 30%, а географія постачань через поступове скорочення купівлі нафти західними державами зміщується на схід.
Імпорт роснафти
Зокрема, у травні 2022 року у порівнянні з лютим 2022 року Туреччина збільшила імпорт російської нафти на 50%, Китай — на 25%, а Індія — на 800%.
При цьому країни-члени ОЕСР в Азії практично повністю відмовилася від російської нафти у травні 2022 року, ЄС скоротив її купівлю на 12%, а США та Велика Британія разом знизили обсяги імпорту на 89% порівняно з лютим 2022 року.
За розрахунками KSE Institute, у 2023 році видобуток нафти у РФ скоротиться до 7,27 млн б/д, що на 3,1 млн б/д менше за сьогоднішній показник або ж на 38% менше чинної квоти у ОПЕК+.
Читайте також: Експорт нафти із чорноморських і азовських портів Росії зріс майже на 30%
Зокрема, падіння обсягів очікується завдяки остаточній забороні транспортувати російську нафту до країн ЄС морським шляхом, запровадженій у шостому пакеті санкцій Євросоюзу і зобов’язанням Польщі і Німеччини припинити імпорт російської нафти трубопроводом «Дружба» до кінця 2022 року. У такий спосіб ЄС знизить імпорт російської нафти на 90% протягом наступних семи місяців.
За словами керівника Центру енергетичних і кліматичних досліджень KSE Бориса Додонова, можливості перенаправлення цих обсягів на інші ринки є дуже обмеженими, а проєкти з видобутку будуть відкладені на невизначений термін, оскільки західні інвестори, сервісні компанії та кредитори залишають росію.
«Майже $80 млрд недоотриманих РФ нафтових доходів — це конкретна плата за агресію проти України. Зважаючи на обмеження на постачання технологічного обладнання для нафтогазового сектору та вихід багатьох ТНК із спільних з рф енергетичних проєктів, російську нафтову галузь очікує подальша стагнація», — зазначила керівниця Інституту KSE Наталія Шаповал.
Хто купує російсько-казахську нафту
Лідером серед країн-імпортерів нафти КТК є Італія — її порти прийняли 13 танкерів. Далі ідуть Греція — 7, Нідерланди та Корея — по 5, Іспанія та Франція — по 4, Туреччина — 3, Індія та Китай — по 2, а також Мальта, Великобританія, Панама, Сінгапур, ОАЕ, Ізраїль — по 1.
Серед судновласників танкерів, які перевозили сиру нафту, — компанії з 11 країн. Сумарно 40 танкерів (або 78% від їх загальної кількості) належать судновласникам із країн ЄС.
Абсолютним лідером є Греція — її компаніям належать 33 танкери (або 65% від їх загальної кількості). Далі йдуть Південна Корея — 5, Туреччина — 3, Норвегія та Німеччина — по 2, а також Хорватія, Великобританія, Іспанія, Росія, Сінгапур, Ліберія — по 1.