Російсько-казахська нафта або обхід санкцій
«75% зростання експорту сирої нафти — 1,8 млн тонн — сформувалося за рахунок нафти Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК), що містить приблизно 20% російської й 80% казахської нафти», — йдеться в дослідженні.
З портів РФ у Чорному морі експортуються два окремих потоки сирої нафти: перший — це тільки сира нафта походженням з родовищ РФ, другий — це суміш сирої нафти з Казахстану (80%) з російською сирою нафтою з родовищ компанії «Лукойл» на території РФ (20%).
Суміш казахської і російської сирої нафти експортується винятково нафтопроводом Каспійського трубопровідного консорціуму, і його окремим терміналом КТК в Новоросійську, який має виносні причальні пристрої (буї) у відкритому морі за 5 км від берега. Ця нафта не підпадає під санкції ЄС, що були погоджені у червні й набудуть чинності на початку грудня 2022 року.
Читайте також: Moody’s оголосило дефолт Росії
Експорт нафти у травні збільшився на 35%
За даними дослідження, кількість танкерів із винятково російською сирою нафтою, спрямованих із російських портів у Чорному й Азовському морях, збільшилася на 18,5% — до 32 суден, з нафтою КТК — на 41,7%, до 51 судна.
У травні 2022 року імпорт «казахсько-російської суміші» країнами ЄС збільшився порівняно з квітнем на 35,6%, або на 1,1 млн тонн, — до 4,5 млн тонн. Інші країни світу теж збільшили імпорт нафти КТК на 35,7%, але у фізичних обсягах не так суттєво: збільшення у травні склало близько 0,6 млн тонн, загальний обсяг — 2,4 млн тонн.
Протягом травня російська нафта КТК постачалася у порти 15 країн. Зокрема, 35 танкерів (або 69% від їх загальної кількості) прийняли порти країн ЄС.
Читайте також: Росія втратить $19 млрд від ембарго на золото — Блінкен
Хто купує російсько-казахську нафту
Лідером серед країн-імпортерів нафти КТК є Італія — її порти прийняли 13 танкерів. Далі ідуть Греція — 7, Нідерланди та Корея — по 5, Іспанія та Франція — по 4, Туреччина — 3, Індія та Китай — по 2, а також Мальта, Великобританія, Панама, Сінгапур, ОАЕ, Ізраїль — по 1.
Серед судновласників танкерів, які перевозили сиру нафту, — компанії з 11 країн. Сумарно 40 танкерів (або 78% від їх загальної кількості) належать судновласникам із країн ЄС.
Абсолютним лідером є Греція — її компаніям належать 33 танкери (або 65% від їх загальної кількості). Далі йдуть Південна Корея — 5, Туреччина — 3, Норвегія та Німеччина — по 2, а також Хорватія, Великобританія, Іспанія, Росія, Сінгапур, Ліберія — по 1.