Ситуація на столичних АЗС
Черг за автогазом взагалі немає. Єдине виключення — станції, де газ продається за 37 грн/л (здебільшого 42−45 грн/л).
Декілька АЗС із дизпальним були без черг або стояло 5−10 машин, що взагалі важко вважати чергою (на фоні травневих подій).
За бензином — 20−30 машин. Днями масову інтервенцію зробила мережа KLO — бензин був майже на всіх працюючих станціях.
Періодично роблять «вилазки» AMIC та UPG. «Маршал» виставив на вихідних А-95 за 62 грн, черг не було, але за два дні стела знову згасла. Те ж саме відбулося зі «спиртовим» бензином на БРСМ.
У «Привату» (ANP) в столиці небагато станцій, але він є одним із найстабільніших продавців бензину. Цікаво, що основні обсяги сітка продає через свій додаток, про що говорять черги на станціях, навіть якщо там горять нулі.
Ця зростаюча активізація призвела до зниження тиску на WOG та ОККО, які виставляють продукт у вільний продаж щодня.
Читайте також: В НБУ спрогнозували, що буде з цінами на бензин в Україні
Що відбувається з постачанням
Така картина повністю відображає ситуацію з постачанням. За газом імпорт вже перевищив очікування, за дизпальним ринок потихеньку виходить на прогнозні показники, за бензином все ще не дотягує 20−25%.
У червні кількість постачальників дизпального зросла у півтора рази та сягнула майже 100, вдвічі менше (але на третину більше, ніж у травні) — імпортерів автогазу (45), за бензином — 27 (21).
Отакий картель на паливному ринку — понад півтори сотні компаній! За бензином та ДП кількість імпортерів зросла удвічі, порівнюючи з довоєнною! Кожна з них сьогодні тримає оборону на своєму паливному фронті.
Я не буду говорити, що проблеми скінчилися, до цього ще дуже далеко. Постачання зростає, але й споживання не стоїть на місці. Повертаються люди, активізується бізнес. А у серпні-вересні на нас чекає сезонний пік споживання.
Але ринок робить свою справу. В Європі українці вигребли всі вільні бензовози, розміщені замовлення на виробництвах. Кожного дня до країни заходить понад 230 машин із пальним. Важко, але зростає постачання залізничною дорогою, тут зберігається найпотужніший потенціал для збільшення імпорту. Є й деякі інші цікаві зсуви.
Ціни на бензин, дизпальне, газ на АЗС України
Європа невдоволена
Головні проблеми — у Європі. Тамтешні банки не тільки не фінансують прямі угоди з постачання пального в Україну, фактично не хочуть розглядати контракти в усіх потенційних регіонах, які можуть бути задіяні у такому постачанні. Тобто, якщо навіть неукраїнський резидент хоче привезти пальне до Румунії для іншого нерезидента, це вже відмова. Бо звідти багато пального йде саме до України.
Відчуваючи попит, не можуть скласти собі ціну постачальники, судновласники, перевізники. На ринку з’явилася маса аферистів.
Зі свого боку, великі постачальники дуже обережно ставляться до України. Подейкують, що такі рекомендації їм надають безпосередньо чиновники, мовляв, не поспішайте.
Наприклад, у Болгарії трейдери узгоджують обсяги постачання до України з урядом. Невдоволені й молдовани, бо українці загнали оптові ціни у регіоні. Через це в країні зупинилося чимало АЗС, які не можуть потрапити під державне регулювання. В Польщі протести водіїв. Угорщина… тут все зрозуміло.
Тому особливого профіциту чекати поки що не варто. Кожну машину наші трейдери буквально вигризають. Наразі головна мета — забезпечити поточний зростаючий попит та створити резерв під серпень-вересень. Та й взагалі, він має бути у воюючої країни.
Читайте також: Чому ціни на паливо й надалі зростатимуть