►Підписуйтеся на «Мінфін» в Instagram:
головні новини про інвестиції та фінанси
Marks and Spencer, Burger King та готельні групи Marriott і Accor продовжують свою діяльність у РФ. Вони пояснюють це складними франшизними угодами, які не дозволяють їм покинути країну. В рамках цих угод міжнародні бренди видають ліцензії третім особам і не володіють бізнесом, який використовує їхню торгову марку.
Всього ці фірми мають близько тисячі точок, які залишилися відкритими. У Burger King — 800 ресторанів, ще 48 магазинів має M&S, а Marriott and Accor — 28 та 57 готелів відповідно.
Пастка франчайзингу
За даними BBC, деякі компанії уклали франшизні угоди, які не дозволяють їм прибрати свої імена з російських торгових центрів. Багатьом з цих угод вже десятки років. Наприклад, крамницями M&S керує турецька компанія FiBA, що отримала ліцензію на продаж продукції M&S у Східній Європі ще у 1999 році. M&S стверджує, що після початку вторгнення припинив поставляти FiBA товари.
Restaurant Brands International, якому належить Burger King, також віддала ресторани під управління франчайзі. Компанія наголосила, що «довготермінові юридичні домовленості буде важко змінити у найближчому майбутньому».
Читайте також: РФ залишилися без Xerox, Panasonic та сертифікатів безпеки для вебсайтів
Marriott, IHG і французька мережа Accor, якій належать такі бренди як Ibis і Novotel, працюють в РФ за схожими угодами.
Marriott повідомила BBC, що її готелі в Росії належать третім особам. Але компанія заявила, що «продовжить оцінювати здатність цих готелів продовжувати діяльність». Це може бути сигналом, що вона намагається переглянути свої угоди про франшизу.
Юридичні складнощі
Як пояснює Грем Пейн, спеціаліст юридичної фірми Bird&Bird, франчайзинг користується такою популярністю серед західних брендів, бо дозволяє їм легко заходити на ринки, де у них немає досвіду та знань.
Він додає, що розірвати такі контракти набагато важче, ніж здається пересічним громадянам. А порушення угод, деяким з яких вже понад десять років, може мати для франчайзерів далекосяжні наслідки.
Вікторія Хоббс, партнер фірми Bird&Bird пояснює, що у більшості франчайзингових угод закладена можливість розриву, якщо «дії франчайзі шкодять репутації франчайзера». Тож якщо, наприклад, власник франчайзі має зв’язки з Путіним, угода може бути розірвана.
Читайте також: «У дяді Вані» замість McDonald’s: в Росії таки реєструють нову торгову марку
Проблема полягає у тому, що більшість власників у Росії не роблять нічого протиправного. З точки зору англійського права, такі контракти не можна розірвати, коментує Хоббс.
Більше того, навіть якщо суд в Великобританії стане на сторону франчайзера, російський суд саботуватимуть рішення, додає Джон Пратт, партнер найбільшої в Європі команди спеціалістів із франчайзингу.
Однак декому вдається домовитися. Yum Brands, яка володіє KFC і Pizza Hut, заявила, що завершує зі своїм основним франчайзі угоду про призупинення діяльності Pizza Hut.
Компанії намагаються допомогти Україні
Всі з наведених фірм, які досі працюють в РФ, висловили наміри допомогти Україні в рамках своїх можливостей.
-
Компанія Accor, яка має в РФ 57 фірмових готелів та 3500 співробітників, призупинила всі заплановані відкриття готелів і припинила надання послуги в готелях, які потрапили під санкції.
-
Marriott і IHG Hotels & Resorts, кожен з яких має по 28 готелів, що працюють в Росії під своїм брендом, також зупинили розбудову готелів та інвестиції у них. Також компанії закрили свої корпоративні офіси у Москві, якими вони володіють прямо, і відтак зберігають контроль.
-
Burger King перенаправляє свій прибуток від франчайзингових операцій у Росії на гуманітарні потреби
-
M&S спрямував понад 1,5 млн фунтів стерлінгів на підтримку біженців та надасть 20 000 курток та термобілизни.
Читайте також: Через війну Україна втратила $565 млрд: скільки вже покрив Захід