За словами мобільного оператора, через підвищений трафік у мережі на окремих ділянках можуть періодично виникати короткочасні перевантаження, однак технічні системи компанії швидко усувають такі складнощі. Київстар використовує усі технічні можливості та ресурси, щоб абоненти були на зв’язку.
1. До яких сценаріїв роботи мобільного зв’язку потрібно бути готовим українцям, які опиняться на території, захопленій ворожими військами, або тій, де йтимуть бойові дії?
У випадку кризових подій сценарії викликів залежатимуть від багатьох зовнішніх факторів, як от стабільності подачі енергії, цілісності кабельної інфраструктури, можливості фізичного доступу ремонтних груп до об'єктів мережі, тощо. Компанія «Київстар» у межах своїх компетенцій доклала максимум зусиль та ресурсів, щоб зберегти мережу від зовнішніх загроз.
Мережа Київстару має гнучку архітектуру, що дозволяє у разі необхідності змінювати маршрути трафіку через вузлове обладнання, розташоване у різних містах України. Це дозволяє оператору зберегти функції мережі та поновлювати надання послуг, навіть якщо певні об'єкти отримають пошкодження і вийдуть з ладу.
Базові станції забезпечені альтернативними джерелами живлення, компанія зарезервувала додаткові канали для телеком-з'єднань, посилила фізичну охорону ключових об'єктів мережі. Київстар використовує увесь спектр сучасних сервісів з кібербезпеки, щоб забезпечувати надійність та захищеність інформаційних систем.
2. До яких сценаріїв роботи мобільного зв’язку потрібно бути готовим українцям у випадку повномасштабного вторгнення?
Телеком-зв'язок має стратегічну важливість для країни за будь-яких часів.
Тому за будь-яких сценаріїв Київстар буде використовувати усі доступні технічні можливості, щоб забезпечувати громадянам можливість зв’язку та захищати конфіденційність інформації у мережі.
Читайте також: В Україні запровадили воєнний стан (оновлено)
3. Чи має ваша компанія план інформаційної підтримки абонентів, які опиняться на території військового конфлікту?
Наприклад, про особливості роботи мережі, строки відновлення роботи, плани евакуації, інструкції для цивільного населення, додаткові безкоштовні хвилини для зв’язку з рідними, органами цивільного захисту та інше.
Компанія використовує різноманітні інформаційні канали для комунікацій з клієнтами. За необхідності ми готові спільно з уповноваженими органами влади та на їх прохання здійснювати інформування населення з використанням технічних можливостей мережі.
Київстар завжди підтримує державу і суспільство, особливо у складні для країни часи. Можемо навести багато прикладів, коли компанія надавала безкоштовні послуги зв’язку, бонуси абонентам, що опинились у скрутному становищі, здійснювала безкоштовне смс-інформування.
4. Чи готова ваша компанія протидіяти кіберзагрозам?
У компанії налаштований процес статичного та динамічного аналізу коду на вразливості безпеки, створено інтегрований процес розробки — SDL (Security Development Lifecycle — ред.), налаштована та працює система SAST (Static Analysis Security Tool — ред.), запроваджений процес DAST (Dynamic Analysis Security Testing — ред.), проводяться Performance Assessment Network (PAN) тести на проникнення, а також задіяні незалежні тестування застосунків.
Окрім того, постійно відбувається контроль інфраструктури щодо виявлення вразливостей — Vulnerability management.
Київстар, використовуючи увесь спектр сучасних сервісів з кібербезпеки, забезпечує надійність та захищеність інформаційних систем, даних у системах і бізнес-процесах компанії, а також відповідність системи інформаційної безпеки найкращим світовим практикам та національним вимогам. Це підтверджено міжнародним сертифікатом з кібербезпеки (ISO 27001), який нещодавно отримала компанія, та Атестатом відповідності Комплексній системі захисту інформації.
Читайте також: Продуктів вистачає: торговельні мережі України закликали зберігати спокій
5. Де і якими каналами ви плануєте офіційно інформувати власних абонентів і населення України про рівень працездатності мережі мобільного зв’язку в регіонах країни, де розгортається військовий конфлікт?
Законодавство України передбачає, що у разі оголошення режиму надзвичайного стану рішення щодо особливостей використання телеком-мереж приймає Національний центр оперативно-технічного управління мережами та уповноважені органи влади.
Компанія «Київстар» готова співпрацювати з усіма державними органами відповідно до їх законних повноважень, у тому числі надавати канали зв’язку для інформування населення щодо надзвичайних ситуацій. Ми вважаємо, що ця робота має проводитись централізовано.
6. Під час гарячої фази військового конфлікту, на який час відновлення мобільного зв’язку можуть розраховувати абоненти у випадку військового вторгнення?
Відновлення роботи базових станцій мобільного зв’язку в зоні проведення операцій Об'єднаних сил потребує фізичного доступу технічних спеціалістів мобільного оператора. Це є можливим лише з дозволу представників військового командування, яке може оцінити ступінь загрози кризової ситуації для життя людей. Тому робити прогнози щодо строків відновлення роботи базових станцій у випадку їх руйнації ми не можемо.
Загалом, важливо повторити, мережа Київстару має гнучку архітектуру, що дозволяє у разі необхідності змінювати маршрути трафіку через вузлове обладнання, розташоване в різних містах України. Так компанія зможе відновлювати функції мережі, навіть якщо окремі об'єкти отримають пошкодження і вийдуть з ладу.
Компанія завчасно подбала про забезпечення базових станцій альтернативними джерелами живлення, здійснила резервування додаткових каналів для телеком-з'єднань.
З часів 2014 року компанія зробила на мережі багато технічних удосконалень. Зокрема, функціонал SON, який в автоматичному режимі перерозподіляє трафік між базовими станціями, відповідно до їх завантаженості. Також оператор встановив додаткові вузли зв’язку на волоконно-оптичній мережі, тощо.
Читайте також: Медзаклади надаватимуть допомогу цілодобово, запас медикаментів сформовано — заява МОЗ
Що кажуть інші оператори
У коментарі «Мінфіну» в Vodafone заявили, що оператор працює без змін.
«Можливі локальні перевантаження мережі, але це зрозуміло, адже всі зараз у постійному контакті з близькими і колегами, користуються зв‘язком і інтернетом», — зазначили там.
Lifecell на запит «Мінфіну» також відповів, що пріоритетом компанії є безперервність у наданні послуг мобільного зв’язку. Зараз мобільна мережа оператора працює у штатному режимі. В умовах, коли мільйони людей одночасно здійснюють дзвінки, іноді з'єднання може відбуватись не з першого разу.
«Ми будемо робити все можливе, щоб надавати послуги зв’язку за будь-яких умов, адже наші послуги можуть врятувати життя та допомогти багатьом людям у критичних ситуаціях. Компанія готова до погіршення ситуації та підвищення рівня загрози, опрацьовані різні сценарії розгортання подій», — запевнив мобільний оператор.