Всеукраїнська кампанія #ШахрайГудбай стане продовженням першої подібної кампанії, яка пройшла у 2020 році. Її мета — поліпшити обізнаність громадян про кібергігієну та сприяти формуванню культури безпечної поведінки у віртуальному просторі, а також нагадати про основні правила безпеки безготівкових розрахунків.
Тема кібербезпеки та платіжного шахрайства залишається актуальною в усьому світі і Україна не виняток. Зокрема, Національний банк констатує зростання активності шахраїв у 2021 році.
«Якщо говорити про рівень збитків від незаконних дій з платіжними картками в загальному обсязі всіх таких операцій, то він залишився відносно низьким. У минулому році на один мільйон гривень видаткових операцій із використанням платіжних карток на незаконні дії чи сумнівні операції припадало 65 гривень. Це не багато, але більше, ніж у 2020 році: тоді було 48 гривень, — сказав заступник Голови Національного банку Олексій Шабан.
Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія, завдяки застосуванню якої люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток.
У 2021 році українці частіше обирали безготівкові платежі та покупки онлайн, що стимулювало шахраїв шукати нові способи заволодіння коштами.
У цілому за минулий рік, за даними Національної поліції, кіберзлочинці ошукали громадян більше ніж на 193 мільйони гривень.
Загалом у 2021 році правоохоронцям вдалося задокументувати злочинну діяльність та скерувати до суду більше 2000 кримінальних проваджень, що стосуються саме інтернет-шахрайства, до їх вчинення були причетні 422 зловмисники.
Також у роботі на сьогодні перебуває ще понад 6600 проваджень. До речі, саме шахрайські дії в мережі Інтернет становлять майже 70% від усіх звернень, які надходять до кіберполіції.
Найрозповсюдженішими у 2021 році шахрайськими схемами були: продаж неіснуючих товарів, псевдовиграші, телефонні шахрайства, фішингові ресурси для привласнення грошей або збору персональних даних, заволодіння грошима під приводом надприбутків та прохання знайомих про допомогу в соціальних мережах.
Тому для НБУ лишається важливою тема підвищення кіберобізнаності та безпечної поведінки громадян — клієнтів фінансових установ у віртуальному просторі.
Важливим напрямом кампанії #ШахрайГудбай стане роз’яснення простих правил, яких варто дотримуватися під час взаємодії з кіберпростором, зокрема у фінансових питаннях.
Слідкуйте за сторінками Мегабанку у соцмережах та користуйтеся простими правилам кібербезпеки.