У чому дилема
Ще 17 березня 2020 року Парламент заборонив проводити податкові перевірки до закінчення карантину. Такий мораторій було запроваджено змінами до Податкового кодексу. Протягом певного періоду податкові перевірки справді не проводились. Проте вже через рік, 3 лютого 2021 року, Кабмін ухвалив Постанову № 89, якою дозволив податковим органам перевіряти бізнес.
При цьому, з 17 березня 2020 року і до сьогодні Податковий кодекс все ще прямо забороняє проведення податкових перевірок. Склалася ситуація, коли ухвала суперечить закону. Поки що податкові органи проводили перевірки платників податків, керуючись Постановою № 89, платники податків неодноразово ставили питання: чи це взагалі законно? Знайшлися й ті, хто запитав про це суд.
26 січня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва визнав протиправною та недійсною ту саму Постанову Кабміну № 89, яка дозволила перевіряти бізнес всупереч мораторію на податкові перевірки. На сьогодні повний текст цього рішення ще не оприлюднено. Рішення суду про визнання Постанови № 89 недійсним ще не набрало законної сили. Це станеться тоді, коли рішення вистоїть в апеляції, або якщо Кабмін його не оскаржуватиме. Проте вже зараз бізнес повинен розуміти, які наслідки матиме визнання судом Постанови № 89 недійсною.
Що буде з майбутніми податковими перевірками
Якщо рішення суду про недійсність Постанови № 89 набуде чинності, то починаючи з цього ж дня і до закінчення карантину податкові органи не мають підстав проводити перевірки платників податків. Таким чином, навіть якщо платник податків є у плані-графіку перевірок на 2022 рік, із моменту набрання законної сили рішення суду про недійсність Постанови № 89 податкова не зможе перевіряти такого платника.
Читайте також: Гетманцев проти «зарплатних ФОПів»: до чого готуватися фрилансерам і роботодавцям
Що буде з перевірками, що відбулися від початку карантину
У разі успішного оскарження нормативно-правовий акт втрачає чинність не з моменту його прийняття, а після набрання законної сили судового рішення про його недійсність. Отже, будь-які дії, які здійснюються податковими органами на підставі Постанови № 89 (наприклад, податкові перевірки, прийняття податковими органами податкових повідомлень-рішень за результатами перевірок), можна вважати правомірними.
З іншого боку, Верховний Суд зазначав, що суд у своєму рішенні може також встановити дату, з початку якої нормативно-правовий акт втрачає чинність. Зокрема, якщо суд визнає Постанову № 89 недійсною саме з дати її прийняття, то всі податкові перевірки, що проводилися на її підставі, вважатимуться неправомірними. Як наслідок, податкові донарахування та штрафи за результатами таких перевірок також будуть неправомірними.
Читайте також: У кожну п'яту компанію приходили з обшуком — результати опитування
Що робити бізнесу
Бізнесу варто дочекатися повного тексту рішення суду. У разі набуття чинності цього рішення — обдумати стратегію своїх подальших дій у відносинах із податковими органами щодо минулих перевірок та їх результатів, а також майбутніх перевірок.