Широке застосування NFT

2022-й точно стане роком, коли NFT остаточно закріпить свої позиції. Користуючись підтримкою лідерів думок, а також митців, які зацікавлені в діджиталізації своїх творів, розвиток NFT перейде в більш публічну площину. Наприклад, NFT може використовуватись у сфері голосування на виборах президента або оформлення права власності на володіння майном.

Доки інтерес до NFT не згасне, ми зіткнемося з новими прикладами використання та інтегрування технології у повсякденне життя. А оскільки, згідно зі статистикою CoinMarketCap, ринкова капіталізація ринку NFT перевищує $20 млрд, про спад ажіотажу найближчі декілька років думати не варто.

Читайте також: «Мінфін» продає віртуальну картину: де шукають покупців автори цифрових творів

2022 — рік метавсесвіту та його наслідків

Термін «метасвіт» був представлений громадськості ще у 1992 році в науково-фантастичному романі Ніла Стівенсона «Лавіна». Роман описує людей як аватарів, які взаємодіють один із одним та програмними агентами у тривимірному віртуальному світі.

«Найближчі 5 років ми фактично перетворимося з компанії соціальних мереж на компанію метавсесвіту» — 29 жовтня оголосив співзасновник та генеральний директор Facebook Марк Цукерберг на щорічній конференції Facebook Connect. Також він додав, що компанія змінить назву на Meta.

Публічно концепцію метавсесвіту представила соціальна мережа Facebook, проте Microsoft також нещодавно приєднався до цієї гри. А ось Tesla вже давно розробляє Teslasuit, щоб максимально яскраво відчувати те, що відбувається у віртуальній реальності. За такого розкладу створення метавсесвіту компанією Apple — лише питання часу.

Можливості ринку метавсесвіту величезні. Відповідно до звіту, опублікованого компанією Grayscale у листопаді 2021 року, існує низка ключових факторів, які можуть зробити значний внесок та прискорити становлення сектору метавсесвіту, у тому числі зростання середнього часу, витраченого на дозвілля, і грошей, витрачених на цифрові хобі, перехід від преміальних ігор до безкоштовних ігор та інновацій web 3.0, таких як, наприклад, гра для заробітку (P2E).

Світовий виторг від ігор у віртуальному світі склав понад $180 млрд у 2020-му році, з яких $40 мільярдів — преміальні внутрішньоігрові витрати. Згідно зі звітом, до 2025 року, завдяки саме внутрішньоігровим витратам, сектор метавсесвіту зможе виручити близько $400 млрд. Проте цим метавсесвіт не обмежується. Відповідно до звіту, потенційний дохід сектора від соціальної комерції, монетизації авторів, реклами та цифрових заходів оцінюється у понад трильйон доларів США.

Загалом користувачі метавсесвіту web 3.0 можуть використовувати власну цифрову валюту, таку як MANA (Decentraland) або SAND (The Sandbox). До речі, ціна на ці токени зросла на 49% та 102% відповідно.

Читайте також: Facebook збирає команду розробників для створення власного віртуального всесвіту

IGO (Initial Game Offering) та Play-to-Earn (грай, щоб заробляти)

Цей напрям увійшов у нову фазу під назвою earn-to-play (грай і заробляй) або правильніше сказати — pay-to-play-to-earn. Завдяки play-to-earn у гравців з'явилася можливість заробляти. А це означає, що модель можна назвати безпрограшною, адже чим більше гравець заробив, тим більше він зможе витратити.

У міру того, як відбувається технологічний прогрес та автоматизація стає невід'ємною частиною життя, у людей з'являється більше вільного часу на дозвілля. Геймінг у цьому випадку — чудова опція, яка цілком може замінити активності в реальному житті.

У цих умовах earn-to-play приваблює людей банальним фактом — люди отримують реальну цінність, просто граючи в гру. Лідери індустрії, такі як Axie Infinity, The Sandbox або MANA (Decentraland) пропонують свої варіанти ігрової економіки. У ній користувачі отримують NFT, як нагороду, і можуть згодом продати їх на зовнішньому маркетплейсі.

Взагалі, платні «скіни» в іграх Dota, Fortnite або Counter-strike виникли давно. А застосування моделі play-to-earn на блокчейні беззаперечно знайде своє місце на ринку. Більше того, Axie Infinity, MANA та The Sandbox стали яскравим прикладом того, як легко можна інтегрувати NFT у цю сферу. Тому я очікую, що бум IGO припаде саме на 2022 рік, а ми спостерігатимемо виникнення десятків нових стартапів, які легко залучають величезні інвестиції.

Глобальна індустрія всіх ігрових платформ (не криптовалютних) перевищує 2 млрд осіб. Для представників покоління Z у всьому світі ігри стають не просто частиною дозвілля, а ймовірніше способом комунікувати з зовнішнім світом і проявляти себе. Капіталізація топ-10 монет ринку play-to-earn зросла від $288 млн до $6,59 млрд, хоча ще у 2020 році про цей напрям мало хто щось чув.

Популярності геймінгу також сприяла епідемія covid-19: без офлайн-розваг люди різних поколінь більше грають у віртуальні ігри. За даними Bloomberg за червень 2021 року, у період пандемії кількість користувачів зросла на 35%. Дослідницька компанія NewZoo прогнозує зростання продажів світового ігрового ринку на 20% за підсумками 2020 року — до $175 млрд і до $256 млрд — за підсумками 2025 року. Капіталізація ключових гравців із початку року злетіла на десятки відсотків: Activision Blizzard майже на 40% (до $64 млрд), Electronic Arts — на 23% (до $38 млрд).

STO, DeFi та DAO

Ринок криптовалюти цього року розвивався особливо стрімко. Капіталізація досягала 3 трильйонів доларів і великі гравці більше не можуть собі дозволити ігнорувати цей ринок. Зацікавленність з боку компаній рівня Microstrategy, Tesla та Grayscale сприяє розвитку сектора Security token offering, який дозволить торгувати криптовалютою поряд із акціями на ліцензованих біржах та отримувати дивіденди.

Сектор DeFi теж не залишався на місці цього року і продовжить свій розвиток наступного. Капіталізація DeFi зросла до 156 млрд доларів, а попит на широкий вибір фінансових інструментів, у яких відсутній посередник, беззаперечно сприятиме подальшому розвитку напряму.

2022-й також стане роком DAO — децентралізованої автономної організації, де відсутній центральний вузол, який керує системою без узгодження інших учасників. Система керується за допомогою написаного програмного коду, цим виключаючи вплив людського чинника подальшу роботу системи. Ідея DAO зародилася ще у 2016 році, але тільки майже через 5 років їй вдалося знайти застосування. DAO зараз активно використовується для управління криптовалютними проєктами, але у 2022-му році можемо спостерігати перші спроби більш масового впровадження технології. Запитання, що потребують змін, виносяться на голосування. І якщо більшість учасників спільноти виступають за, то виправлення приймаються. Таким чином, DAO — це забезпечення демократичної моделі взаємодії між учасниками проєкту. Для голосування потрібно мати лише певну частку управлінських токенів.

Читайте також: Що таке DAO і до чого тут компанії майбутнього

2021-й рік був сповнений приємних сюрпризів, які сприяли стрімкому розвитку криптовалютної індустрії. І у 2022-му швидкість запровадження нових рішень та появи нових галузей збільшиться втричі. За допомогою потужної підтримки з боку інституційних інвесторів, можна сказати, що індустрія більше не боїться робити спроби. А тому масова адопція — лише питання часу.