Втім, не факт, що наступний рік виявиться для продавців машин настільки ж вдалим. Світовий дефіцит авто, який нашим дилерам донедавна вдавалося оминати, незабаром може сильно вдарити по українському ринку. Як і подорожчання машин, яке вже йде на повний хід, — у ціні зростають і нові, і вживані іномарки.

«Мінфін» розбирався, чого очікувати покупцям авто наступного року.

У Європі спад…

У листопаді цього року європейський авторинок впав до рекордного мінімуму — мінус 17,5% (до 86,4 тисячі авто). У Європейській асоціації автовиробників (АСЕА) констатували, що це найгірший результат із 1993 року. Продажі машин падають вже п'ятий місяць поспіль.

За підсумками 11 місяців загалом ситуація виглядає не настільки гнітюче: є зростання автопродажів, але воно дуже скромне — всього 0,8%.

Найімовірніше, за підсумками року, європейський авторинок вийде на нульові показники. Порівнюючи з 2021 роком, не буде ані зростання, ані спаду. І це в кращому разі, а в гіршому — негативна динаміка, чого в ЄС давно не було.

Світовий ринок авто у листопаді також впав на 11% — до 7,8 млн штук.

Читайте також: Дефіцит чипів. У 2021 році світовий ринок автомобілів вже втратив понад 7 мільйонів (дослідження)

В Україні — зростання

На цьому тлі наш авторинок видається суперуспішним. Минулого місяця було реалізовано 8,7 тисяч нових легковиків, що на 22% більше, ніж за аналогічний період минулого року, — констатують в «Укравтопромі».

За деякими марками продажі взагалі злетіли у рази. Наприклад, у Kia, яка несподівано для багатьох стала лідером автопродажів (1 251 шт.), обсяги реалізації збільшилися в 2,5 рази. Швидше за ринок зростали також продажі BMW (56,44%), Peugeot (76,47%), Audi (101,6%) тощо, — зазначили в Autoconsulting.

Найактивніше українці купували кросовери. Крім Kia Sportage, до топ потрапили Renault Duster, Toyota RAV-4, Nissan X-Trail.

Досить вдалими для наших дилерів були й попередні місяці.

Головне, що відрізняє наш ринок від того ж європейського, — в Україні менше відчувається дефіцит авто, який нинішнього року накрив світовий автопром. Багато заводів просто зупинилися, багато хто випускає недоукомплектовані машини, складуючи їх на спеціальних майданчиках. Причина — криза на ринку мікрочипів. Через збій логістичних ланцюжків на хвилі пандемії виробники електроніки не мають можливості впоратися із замовленнями. У результаті автозаводи не отримують комплектуючих.

Саме тому на більшості авторинків дефіцит — люди готові купувати машини, але, як виявилося, купувати нічого.

На нашому ринку дефіцит авто також відчувається. Але, за словами голови Autoconsulting Олега Омельницького, його масштаби менші, ніж у тій же Європі.

«У штуках продажі авто в Україні не такі великі, й імпортерам вдається закривати дірки, перехоплювати партії з інших ринків», — зазначає він. Але брак авто все ж таки відчувається. За словами Омельницького, у листопаді саме цей фактор змінив картинку на авторинку: дилери, які мають авто на складі, нарощували продажі, а ті, у кого їх немає, пішли в мінус.

Наприклад, продажі Toyota знизилися в листопаді майже на 21%, Suzuki — на 18,6%, Mercedes — на 21,2%, Ford — на 10% тощо.

За деякими ходовими моделями термін очікування може становити до 3−9 місяців. Також окремі дилери вже підвищили ціни на нові авто на 3−5%. Але все ж таки, враховуючи, що весь рік ринок зростав, на підсумках року ця тенденція не особливо позначиться.

«Цього року на нашому авторинку історична подія — вперше з 2013 року продажі нових авто перевищуватимуть 100 тисяч. Незважаючи на карантин та дефіцит авто, сегмент зростає. Багато українців вже обпеклися на вживаних іномарках зі США та Європи і вважали, що вигідніше буде купити авто в салоні. Крім того, зростанню продажів сприяли вигідні фінансові програми з кредитування та розстрочення», — каже представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов.

Ринок відновлювався після 2020 року, коли почалася пандемія та були запроваджені жорсткі карантинні обмеження. Продаж зростав не тільки в сегменті нових авто. У 2021 році ударними темпами збільшувалося зростання імпорту вживаних автомобілів (перші реєстрації). Якщо у 2018 р. імпорт легкових автомобілів із пробігом становив 117 тис. шт., то за 11 міс. 2021 р. — 470 тис. шт, що в 4 рази більше. У результаті частка нових авто на загальному ринку не змінилася і залишилася на критично низькому рівні.

«Серед факторів, які позитивно вплинули на автомобільний ринок, — відновлення внутрішнього споживання у періоди послаблення карантинних обмежень та активізація автокредитування. А серед негативних — продовження пандемії та глобальна проблема ланцюжка постачання комплектуючих для виробництва нових автомобілів, — зазначає речник корпорації «Укравто» Дмитро Скляренко.

Читайте також: Чому автомобілі подорожчали та зникли із салонів

Вживані авто на $2,7 мільярда

На ринку вживаних авто цього року справжній бум.

За даними «Укравтопрому», за січень-вересень цього року в Україну імпортували близько 472 тисячі машин, що на 40% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Митниця оцінила постачання у $3,3 млрд. Понад 80% у цих обсягах — уживані іномарки.

Наприклад, із 64 тисяч іномарок, які поставили на облік у жовтні, 56,1 тисяча — вживані машини. У листопаді, за даними «Укравтопрому», було зафіксовано 58,3 тисячі реєстрацій уживаних легковиків. Це на 81% більше, ніж рік тому.

Більше реєстрацій уживаних авто було хіба що у лютому 2019 року, коли закінчувався «перший термін» пільгового розмитнення євроблях, — констатують в «Укравтопромі».

Українці охоче купують авто із Європи, США. Також додалися відносно нові ринки — Канада, Корея, активно завозять до нас машини з Грузії.

При цьому в тій же Європі автомобільний секонд-хенд за цей рік помітно подорожчав — до 10−15% залежно від моделі. Це пов'язано з дефіцитом на ринку нових авто — через нього багато європейців почали купувати вживаний транспорт. Крім того, зростає попит із боку наших посередників. Уживаних іномарок на всіх охочих просто не вистачає.

Але на українському ринку старі легковики зросли в ціні менш помітно — на 7−8%. Допоміг масовий вихід на вторинний ринок легалізованих євроблях, що сприяло збільшенню пропозиції та не дозволило продавцям сильно підвищити цінники.

Багатьох водіїв на ринку вживаних авто приваблює не тільки ціна, але й сам факт наявності авто. Через те, що на ринку нових машин за окремими моделями потрібно чекати на поставку місяцями, частина потенційних покупців пішла на вторинний ринок. Шукають авто своєї мрії, нехай і не нове, але випущене 2−3 роки тому, та за більш прийнятною вартістю.

Читайте також: Криза світового автопрому, а ми купуємо акції BMW

На що очікувати у 2022 році

Наступний рік може виявитися для українського ринку не таким вдалим, як цей. За словами Омельницького, світова криза мікрочипів затягнеться ще, як мінімум, на рік, а то й довше. Тому брак машин зростатиме. Не факт, що українські імпортери з ним впораються.

Не виключено, що розширюватиметься список дефіцитних моделей. «Листи очікування» потенційних покупців, яким доведеться чекати на поставки місяцями, продовжать розростатися.

Експерти вважають, що наступного року варто готуватися до подорожчання нових іномарок.

По-перше, зростає курс долара, і це грає проти українських водіїв, оскільки салони перераховують гривневі цінники. По-друге, на вартість авто впливатимуть проблеми в галузі: виробники змушені скорочувати завантаження виробничих ліній через проблеми в ланцюжках постачання. Дефіцит чипів може затягнутися.

«Перебої виробництва можливі протягом усього наступного року. Тому ринок не дорахується певних комплектацій автомобілів. А у зв'язку з тим, що ціна на автомобільні компоненти зростає і збільшуються витрати на логістику, то, відповідно, зростають і відпускні ціни у виробників автомобілів. Як наслідок, варто очікувати на пропорційне збільшення роздрібних цін», — прогнозує речник «Укравто» Дмитро Скляренко.

«Авто беззаперечно дорожчатимуть, оскільки зростають в ціні багато комплектуючих. Також не вдасться вирішити питання дефіциту мікрочипів. Більше того, наступного року до списку дефіцитних товарів потрапить ще й алюміній. Говорити про конкретні цифри зростання поки що зарано, все залежатиме від ринкової кон'юнктури, логістичних ланцюжків кожного виробника та постачальника. Але ми налаштовані оптимістично і розраховуємо на зростання продажів на 15−20%. Думаю, сегмент нових авто у 2022 році зможе вийти на позначку в 120 тисяч штук», — підсумував Володимир Іванов.

Автовиробники намагатимуться стримувати зростання цінників, чудово розуміючи обмежені можливості українських споживачів. Проте, за приблизними оцінками, нові автомобілі можуть подорожчати на 10−15%, авто з пробігом — на всі 20%.