Що подорожчало

У жовтні, на піку зростання цін на сировину та компоненти, були ризики, що існуючі бізнес моделі не впораються з таким стрибком цін. Нам, у В2В, здавалося, що ось-ось почнеться неконтрольована реакція скорочення, згортання виробництва з неминучою хвилею банкрутств, що ринки можуть зупинитися.

Але, мабуть, у США та Європі буде просто рекордна за останні 40−50 років інфляція. Рекордна для них, ми у 90-х бачили і чотиризначну інфляцію.

У грудні виробнича інфляція призупинила зростання, залишається на рівні жовтня-листопада.

Ціни (рік до року) на основні компоненти виробленої нами продукції зросли на 50−100%. Оцинкований метал — на 80−100%, нержавіюча листова сталь — на 55%, скло — на 100%, відповідно склопакет — на 110−115%, компонент Isocyanat — на 80%, різний алюмінієвий профіль — на 30−55%, електродвигуни — на 50−60%, мідна трубка — на 50%.

Продовжують дорожчати кольорові метали, скло, дерево. У нашому випадку мідь та вироби, де використовується мідь, — різні електронні компоненти. Так, із нового року вже оголосили про ще один етап подорожчання на 5−10% виробники компресорів.

Через перебої з логістикою ми змушені збільшити на 100% залишки комплектуючих на складах. Відповідно, на ці витрати нам потрібно більше робочого капіталу, більше ресурсів.

Ми змушені були підвищити відпускні ціни на 30−50% на різні види продукції нашого виробництва. У грудні відбулася стабілізація цін, але з можливою тенденцією зростання.

Читайте також: Економіка остигає, інфляція зростає: що робити інвестору

Транспортні витрати

Продовжує лихоманити логістика. Ціни доставки контейнерів із Китаю, хоч і знизилися на 10−15%, порівнюючи із жовтневим піком $15 тис., але це майже ніщо, порівнюючи зі зростанням рік до року від $3−3,5 тис. за доставку 40-футового контейнера до порту Одеса.

Для логістичних операторів настали найкращі часи в історії. За оцінками Economist, прибуток логістичних компаній може досягти $200 млрд. у 2021 році і $150 млрд. у 2022 році, що є неймовірним золотим дном, порівнюючи зі сукупною сумою близько $110 млрд. за попередні 20 років.

До величезних витрат на логістику додаються ще тривалі затримки. У США порти, що не звикли до таких обсягів трафіку, стикаються з довгими чергами суден, які очікують на розвантаження тижнями. Бракує вантажників, водіїв вантажівок та складських приміщень, через це до 15% світового контейнерного флоту нині стоїть на якорі за межами світових портів.

Реальна черга в американських портах може становити понад 100 кораблів до ста миль.

Кілька днів тому китайський порт Нінбо — четвертий контейнерний порт у світі, оголосив, що з 1 січня 2022 року він збільшить збори за перевалку імпортних та експортних контейнерів на 10%. Після Нінбо ціни можуть підвищити й інші китайські порти. Висока ймовірність, що й у першій половині 2022 року логістика у світовій торгівлі залишиться дорогою.

Читайте також: Андрій Бодян: У найближчі 5 років Україна точно не відмовиться від готівки

Навіть з урахуванням усіх цих проблем, нам вдалося не погіршити коефіцієнт оборотності основних груп комплектуючих.

Драйвером зростання виробничої інфляції є подорожчання електроенергії на 30% та газу на 400−450%. Це вже наклалося на всі витрати.

Ризики початку року

Додаткові ризики для нас цього року здебільшого можуть бути з Китаю.

Китайський Новий рік. Цього року — 1 лютого, вихідні з 31 січня до 6 лютого. Все зупиняється зазвичай на три тижні.

Зимові Олімпійські Ігри в Пекіні — 4−20 лютого. Буде зупинено екологічно шкідливі виробництва. Можливі перебої з металом, тканинами, полістиролами.

Читайте також: Консенсус-прогноз — 2022: що буде з курсом, інфляцією та економікою

COVID. Китайська політика «нульової толерантності». Закриваються цілі міста, порти при виявленні декількох десятків заражень. Обмежені міжнародні поїздки. Прибулі повинні витримувати карантин не менше 14 днів у визначеному готелі. Загалом кількість мешканців материка, що перетинають кордон, скоротилася на 99%.