Дві найбільші проблеми

За словами Лобайчук, за 11 місяців до НБУ надійшло близько 15 тис. дзвінків та 25 тис. письмових звернень споживачів щодо роботи небанківських фінансових установ. Найбільше споживачі скаржаться на роботу фінкомпаній, які займаються кредитуванням населення, та тих, що стягують прострочену заборгованість.

Тому регулятор сконцентрував свою роботу на врегулюванні цих двох проблемних напрямків. Зокрема, Ольга Лобайчук зазначила, що у 2021 році Нацбанк затвердив низку вимог, які вже з початку нового року забезпечать прозорість та спростять розуміння умов кредитного продукту небанківських фінансових установ.

«Прозорість кредитування означає, що споживачі знають повну вартість кредиту до моменту підписання договору, кредитний договір чіткий і зрозумілий, а реклама та вебсайти небанківських фінансових установ більше не розповідають про «нульові» кредити, — пояснила експерт НБУ.

Крім того, чи не найсуттєвішим досягненням захисту споживачів у 2021 році в НБУ вважають закон, що врегулював колекторську діяльність. У ньому прописані чіткі вимоги до етичної поведінки під час урегулювання простроченої заборгованості. До порушників, за даними Ольги Лобайчук, вже було застосовано 16 заходів впливу у вигляді штрафів на загальну суму понад 1,5 млн грн.

«У цьому напрямі триває робота з посилення правил щодо етичної поведінки колекторів на рівні вимог НБУ, які нині перебувають у процесі обговорення з ринком, та здійснюється посилений нагляд за дотриманням чинних вимог згаданого закону», — зазначила Ольга Лобайчук.

Читайте також: Як захиститися від «неетичних» колекторів. Поради від регулятора

Нагадаємо

З 14 липня, згідно закону № 1349-IX, небанківські фінустанови та колекторські компанії працюють з простроченою заборгованістю за новими правилами. Зокрема їм заборонено:

  • використовувати погрози та шантаж,
  • вчиняти психологічний та фізичний тиск,
  • повідомляти третіх осіб про наявність заборгованості,
  • шкодити репутації позичальника,
  • зустрічатися з ним без повідомлення та погодження цієї зустрічі, взаємодіяти більше двох разів на добу i т.п.

За порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо етичної поведінки, колекторів чекають рiзнi санкції — від письмового застереження або штрафу до виключення з реєстру колекторських компаній.

Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і загрожують прийти додому