Авторство змін до Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування належить групі депутатів. Більшість є представниками фракції «Слуга народу», що підвищує шанси документа на успішне голосування у Верховній Раді.

Читайте також: Понад 100 тис. вакансій на рік: яких IT-фахівців шукають в Україні та скільки платять

З тексту пояснювальної записки випливає, що до роботи над законопроєктом депутатів підштовхнуло бажання не допустити розширення сфер обов'язкового застосування РРО. Оскільки одне це не допоможе перекрити контрабанду та виключити можливість використання спрощеної системи у схемах ухилення від сплати податків. Саме ці завдання ставить собі майбутня повальна фіскалізація.

Читайте також: «Велика» війна: 70% українського бізнесу не готові до такого варіанту

Проте звільнення певних категорій спрощенців від необхідності обов'язкового використання РРО — далеко не єдина новація законопроєкту. Документ сильно перероблює всю спрощену систему, а тому торкнеться багатьох підприємців. Адже зараз в Україні працює майже 2 млн ФОПів, з яких приблизно 1,5 млн — на єдиному податку.

Як перероблять групи

Одна з головних ідей документа — змусити платити більше за тих спрощенців, які займаються виробництвом, високодохідними видами діяльності, а також продають товари, які найчастіше ввозяться в Україну за «сірими» схемами, або як контрабанда.

Для цього законопроєкт обмежує перелік видів діяльності, займаючись якими ФОП може працювати на 1 та 2 групах спрощеної системи оподаткування. З цього переліку запропоновано виключити такі види діяльності:

  • оптова торгівля та посередництво;
  • приватна медпрактика (включаючи і лікарів, і клініки);
  • оцінка нерухомості;
  • ріелторські послуги;
  • будівельні та ремонтні роботи;
  • торгівля хутряними виробами;
  • торгівля секонд-хендом;
  • торгівля підакцизними товарами та лікарськими препаратами;
  • послуги з надання доступу до інтернету (провайдери);
  • поширення лотерей;
  • виробництво, постачання та торгівля ювелірними виробами;
  • продаж техніки вартістю понад 50% розміру мінімальної заробітної плати (до 1 жовтня 2022 р. — 3250 грн).

«Тобто ФОПи, які працюють у цих сферах, будуть змушені перейти на третю групу єдиного податку та використовувати РРО», — пояснює адвокат Asa Group Валерій Єфремов. Але головне, що такі підприємці й платитимуть більше. Ставки податку для 1−2 груп — фіксовані, тобто сума податку не залежить ні від доходу, ні від прибутку: зараз максимум для 1 групи — 239,3 грн, для 2-ї — 1200 грн. А ось перейшовши на 3 групу, доведеться сплачувати 5% від доходу, не будучи платником ПДВ, або 3% від доходу плюс ПДВ.

Такий крок може стати болючим для оптовиків, де вся націнка може становити 5%. Роздріб накручує 20−30%, тому роздрібні торговці мають запас міцності, щоб пережити таке підвищення податку без зміни цінників. Але навряд чи торговці погодяться знизити свої доходи: швидше за все, додаткові витрати будуть переведені на кінцевих споживачів, тобто на нас із вами.

3 група: кожному по РРО та новий офшор

Водночас, законодавчі новації відкривають для єдинників на 3-ій групі ширші можливості для дій. По-перше, спрощенців стимулюють розширювати штат.

Для платників єдиного податку на 3-ій групі зі штатом найманих працівників від 10 осіб законопроєкт підвищує поріг доходу до 3000 зарплатних мінімалок. За нинішнього рівня цього показника (6 тис грн) це 19,5 млн грн на рік, тоді як за нинішніми правилами стеля доходу для цієї категорії спрощенців зафіксована на рівні 7 млн грн на рік.

ФОПи, які мають 10 і більше найманих працівників, або після набуття чинності цим законом створять не менше 5 робочих місць, зможуть сплачувати єдиний податок у розмірі 2,5% (без реєстрації платником ПДВ) або 1,5% (з реєстрацією платником ПДВ))", — розповідає Дмитро Оносовський, старший юрист ЮКК «Де-Юре».

Але, мабуть, найцікавіша норма, що стосується цієї групи, — стосується нових повноважень місцевої влади. Тепер вони мають право встановлювати ставки податку для спрощенців, що працюють на 1-й та 2-й групах. Аналогічне право місцевій владі планується делегувати і щодо єдинників третьої групи.

Ставка податку для них зможе змінюватись у таких межах:

  • від 1,5% до 3% у разі сплати ПДВ;
  • від 2,5% до 5% (якщо ПДВ включено до складу єдиного податку).

«Наслідком дії цієї норми може стати утворення локальних офшорів. Не виключено, що деякі підприємці змінюватимуть місця реєстрації (податкові адреси) на населені пункти, в яких органами місцевого самоврядування буде встановлено найнижчу ставку єдиного податку для платників, які перебувають на третій групі», — вважає Валерій Єфремов із Asa Group.

Важкою ложкою дьогтю для третьої групи стане повальна фіскалізація. Законопроєкт пропонує запровадити обов'язкове використання РРО, у тому числі програмних, для:

  • юридичних осіб;
  • платників єдиного податку 3 групи.

А от для спрощенців на 2-й групі касові апарати у разі набуття чинності новим законом не знадобляться.

Нові правила обліку

Ще одна неприємна новація для всіх єдинників — реінкарнація ненависної книги обліку доходів та витрат. Щоправда, другий наступ буде варіативним. ФОПів знову зобов'яжуть вести щоденний облік доходів і витрат за типовою формою. Щоправда, вести такий облік можна буде або у паперовій, або в електронній формі.

«Для приватних підприємців, які вестимуть облік доходів та витрат через електронний кабінет, буде запроваджено новий електронний сервіс. Серед його функцій — автоматичне заповнення інформації про доходи, отримані зі застосуванням РРО, автоматичне заповнення та перевірка в електронному кабінеті податкової декларації.

Після її підписання єдинником сервіс зможе надати декларацію через електронний кабінет до контролюючого органу", — розповіла Марина Семенова, адвокат адвокатського бюро «ЮФ «Семенова та Партнери».

Окремі новації зачепили правила проведення перевірок. Так, законопроєкт пропонує внести наступні зміни:

  • Під час проведення фактичних перевірок контролери не зможуть вимагати у ФОПів документи, що стосуються походження товару.
  • Контролери зможуть призначити повторну позапланову перевірку документів, якщо підприємця знову буде викрито в порушенні порядку розрахунків.

Що далі

Наразі почалася найцікавіша та інтригуюча частина роботи над законопроєктом. Документ передано для розгляду до профільних асоціацій. Саме на цьому етапі лобісти намагатимуться вибити для «своїх» найкращі умови роботи. Причому відстоювати можуть діаметрально протилежні норми.

Наприклад, продавці секонд-хенду точно намагатимуться зберегти за собою можливість працювати на 2-й групі, де не потрібні РРО. Натомість українські швейники радітимуть обов'язковим касовим апаратам для цієї групи підприємців. Оскільки вважають, що неконтрольоване ввезення європейського ганчір'я заважає розвиватися їхньому бізнесу.

Не виключено, що у документі з'являться нові норми, які взагалі не пов'язані з темою законопроєкту. Вже зараз така норма з'явилася у тексті. Наприклад, законопроєкт пропонує обмежити комісійну винагороду банку за надання послуг із прийому платіжних коштів на оплату товарів та послуг. Наразі зрозуміло одне — до фінального варіанту документ можуть сильно переробити.

Але якщо депутати справді планують запустити законодавчі новації з нового року, із погодженням доведеться поквапитися.