Пандемія covid-19 призвела до погіршення добробуту та платоспроможності мільйонів людей у всьому світі. Це дало додатковий поштовх до розвитку стартапів напряму Earned Wage Access (EWA) або Pay on Demand (доступ до зарплати або зарплата на вимогу), як альтернатива традиційним фінансам. Активізація угод, зростання обсягу фінансування змусили багатьох експертів говорити про цей сегмент, як один із найбільш динамічних та інвестиційно-привабливих.
Причини зльоту: не лише пандемія
Торік бізнес почав поступово відходити від жорсткого графіка «зарплата 5 та 25 числа кожного місяця». Згідно з опитуванням PricewaterhouseCoopers, понад 50% респондентів із США та ЄС через пандемію хочуть отримувати зарплату щодня. Сьогодні на цей тренд активно відгукуються Fintech-стартапи, що спеціалізуються на послугах Pay on Demand у всьому світі.
Що важливо: «зарплати на вимогу» здебільшого не пов'язані з банками. Вони передбачають перерахування грошей безпосередньо через фінансові послуги, яким ці гроші компенсують зі своїх бюджетів роботодавці. Це можуть бути гроші як самих стартапів, так і сторонніх інвесторів. Бізнес-модель Earned Wage Access будується на отриманні прибутку з комісійних або щомісячної абонплати, які виплачують стартапу клієнти — персонал бізнес-структур.
Взаємодія зі стейхолдерами відбувається через онлайн-платформу або мобільний додаток. При цьому, Pay on Demand — це бізнес, що характеризується низькими ризиками. Виплачені персоналу «зарплати на вимогу» покриваються у певні дати роботодавцями, з якими Fintech-стартапи укладають контракти.
Як працює типова модель Earned Wage Access? Компанія укладає договір із стартапом. Після цього в облікову систему бізнес-структури додається плагін, який передає в сервіс інформацію про підключених співробітників, їх оклади, лікарняні, відпустки, звільнення тощо.
Щоб отримувати частину зарплати на вимогу, співробітники пишуть заяву про переведення заробітної плати через сервіс та надсилають запит на виплату в мобільному додатку. Бухгалтер чи HR компанії дозволяє всю процедуру в обліковій системі сервісу. Забрати покладені їй гроші людина може, коли захоче.
У більшості стартапів EWA працює передплатна модель: за використання «зарплати на вимогу» з найманого працівника щомісяця знімається близько $10. Інший варіант — комісія за кожен переказ, наприклад, у США в середньому $2−3. До речі, деякі великі компанії покривають повністю комісійні витрати або частину їхньої вартості в рамках бонусної програми для співробітників.
Читайте також: За перше півріччя 2021 року у фінтех інвестували $98 млрд
Ключові фактори затребуваності інновації Earned Wage Access:
- дедалі більше роботодавців розглядають доступ до заробітної плати як пільги для співробітників, чимало яких хочуть більшої гнучкості у засобах оплати праці. Близько 25% опитаних HR-фахівців заявили, що «зарплата на вимогу» є обов'язковим рішенням підвищення мотивації співробітників. І це було головним пріоритетом для багатьох глобальних компаній у пандемічному 2020 році;
- багато досліджень підтверджують, що завдяки сервісам Pay on Demand співробітники відчувають віддачу від своєї праці та працюють продуктивніше. Дослідники PricewaterhouseCoopers виявили, що 43% опитаних працівників середніх та великих компаній США витрачають 3 і більше годин на тиждень на обмірковування фінансових проблем та подолання наслідків стресу від нестачі коштів;
- інновація Pay on Demand покликана знизити кредитне навантаження лінійного персоналу, позбавляючи його необхідності брати кредити, знижуючи ризик прострочення платежів і банківських зборів за овердрафт, на що у кожного американця в середньому йде близько $2 400 на рік (дані дослідження американської аналітичної платформи «Finan Network»);
- співпраця зі сервісами Earned Wage Access допомагає бізнесу зберегти кадрове ядро. За даними PwC, використання сервісів Pay on Demand скорочує плинність кадрів на 36%, а лояльність співробітників до роботодавців підвищується в середньому на 42%.
Читайте також: Світовий Фінтех-2021 від «відкритого банкінгу» до «автономних фінансів»
Стартапи EWA сьогодні: США — у безумовних лідерах
Обсяг світового ринку Earned Wage Access оцінюється в $20−22 млрд. Безумовним лідером цього сегменту є Fintech-стартапи зі Сполучених Штатів Америки, на які припадає більше половини фінансування «зарплат на вимогу».
Так, у 2019 році дослідження американської дослідницької компанії Gartner показало, що менше 5% великих роботодавців США пропонували гнучкий доступ до заробітної плати своїм погодинним працівникам. Сьогодні ця цифра становить щонайменше 9%. А до 2023 року очікується, що понад 20% американських компаній співпрацюватимуть зі стартапами EWA.
За даними звіту дослідницької платформи «Aite Group», загальна сума заробітної плати, яку американці отримують через понад десяток сервісів Pay on Demand, зросла з $3,2 млрд у 2018 році до $9,5 млрд минулого року.
До речі, цей стимул є одним із вирішальних у виборі нового місця роботи серед молодих американців. Так, майже 8 із 10 опитаних співробітників віком до 25 років із США, які брали участь у нещодавньому дослідженні «Visa», заявили, що готові перейти до роботодавця, який пропонує «оплату на вимогу».
За оцінками низки експертів, стартапи Pay on Demand представляють найбільшу цінність у секторах із порівняно невисокою оплатою праці: готельний бізнес, громадське харчування, кейтеринг, ресторанний сектор, рітейл тощо.
Але є й винятки — так, не в останню чергу через пандемію, у Великій Британії до сервісів EWA підключилися навіть трести Національної системи охорони здоров'я.
Масову видачу «зарплати на вимогу» своїм співробітникам першою розпочала найбільша у світі мережа оптово-роздрібної торгівлі «Walmart». Сьогодні понад півмільйона співробітників Walmart підключено до сервісу PayActive, і понад 600 тисяч — до Even. Таким чином, 5 із 6 співробітників торгової мережі мають доступ до EWA.
Безумовним світовим лідером галузі Pay on Demand є сервіс Even, що охоплює всі 50 штатів США. За даними стартапу, його послугами щодня користуються 51% підключених користувачів, а 72% з них — щотижня. Після переходу на систему дострокового отримання зарплати Instapay, клієнти сервісу заощадили понад $100 млн, оскільки відмовилися від кредитів та овердрафтів. До речі, нещодавно «Even» запустила ощадні фонди, що спонсоруються роботодавцями, — з розрахунком на те, що опція автоматичної економії дозволить більшій кількості користувачів відкладати гроші на «чорний день». Також було піднято ліміт на дострокове отримання зарплатних коштів з 50 до 80%.
Один з лідерів американського ринку PayActiv, окрім Walmart і Wendy's, обслуговує близько 2 тис компаній. Стартап дозволяє клієнтам безкоштовно знімати частину своєї зарплати, якщо вони отримують її через дебетову карту PayActiv Visa. Якщо ж, співробітник отримує гроші на інший рахунок, то сервіс знімає комісію в $1, а за миттєві перекази — $1,99.
Ще один потужний гравець американського ринку — стартап «DailyPay», який також працює в 50 штатах і співпрацює з такими відомими компаніями, як «Burger King», «Berkshire Hathway», «Adecco Staffing», «Arby» тощо. Наприкінці минулого року капіталізація «DailyPay» перевищила $1 млрд, таким чином стартап став одним із перших «єдинорогів» у сегменті EWA.
Читайте також: Як світові гіганти та стартапи просувають віртуальну розстрочку
Що відбувається в інших країнах
Інновація Earned Wage Access проникає у Fintech-сферу в інших регіонах світу. Наприклад, у червні індонезійська платформа для доступу до «зарплати на вимогу» «Wagely» залучила $5,6 млн стратегічного фінансування під керівництвом «Integra Partners» (раніше відомого як «Dymon Asia Ventures»).
У середньому понад 50% клієнтів «Wagely» використовують сервіс декілька разів протягом місяця, щоб відслідковувати свій денний заробіток та отримувати доступ до своєї заробітної плати. Заснована у квітні 2020 р. випускниками двох найбільших технологічних компаній Південно-Східної Азії «Wagely» планує охопити до кінця 2021 р. понад 250 тис. користувачів.
Коли сервіс з'явиться в Україні
Світовий тренд Pay on Demand підбирається і до України (у нашій країні поки що не вдалося виявити профільних сервісів, хоча це, очевидно, питання 2−3 років). Так, слід зазначити започаткований на початку 2020 р. польський стартап «Symmetrical», метою якого є допомогти співробітникам інших бізнес-структур відновити контроль над своїми особистими фінансами за рахунок «зарплати на вимогу».
Symmetrical підписала свого першого клієнта у вересні минулого року і тепер має контракти на надання сервісу EWA з 15 компаніями, переважно міжнародними брендами. А також — 70 тис. клієнтів із кількома тисячами активних користувачів на місяць. У червні стартап завершив раунд початкового фінансування у розмірі 5,6 млн євро.
Читайте також: Коли наші банки робитимуть персональні пропозиції кожному клієнту
Що далі
Те, що за сервісами Earned Wage Access — майбутнє, думаю, мало у кого викликає сумніви. Пандемія, що зробила послуги pay on-demand популярними, стимулювала й їх подальший швидкий розвиток.
Так, у «Even» сьогодні заявляють, що планують запроваджувати нові інструменти доступу до великих сум (наприклад, на ремонт автомобіля), які можна буде повернути протягом двох періодів оплати. При цьому жодні відсотки не стягуватимуться. А в DailyPay вважають, що в горизонті 3−5 років гнучка система виплати грошей стане таким же звичним варіантом, як сьогодні — зарплата двічі на місяць.