Кому потрібний диплом МВА
За програмами МВА, які останніми роками вважалися перепусткою до верхнього ешелону бізнесу, зараз немає єдиної думки.
«Роботодавці вже не так активно „клюють“ на наявність МВА у претендентів на посади, як раніше. Можна казати, що з моди ці програми вийшли. Хоча вони й залишаються досить важливими для тих, хто хоче йти в професії далі, підвищувати свій рівень. Але це вже, скоріше, для себе, якщо людина має внутрішню усвідомленість, що їй це потрібно», — каже ректор Харківського технологічного університету ШАГ Віталій Зайцев.
Читайте також: Як перетворити медіастартап на успішну фінтех-компанію
Не втішно про бізнес-освіту відгукуються і такі акули бізнесу, як Ілон Маск. «Випускники програм MBA можуть бути хорошими у створенні презентацій PowerPoint, але не знаються на специфіці бізнесу», — вважає найбагатша людина у світі.
Ставитися до Маска можна як завгодно, але одного в нього не забереш — за своє життя він встиг побувати на керівних постах у компаніях із різних областей і має багатий досвід в керуванні.
Хоча говорити про те, що додаткова освіта стала нецікавою, було б неправильно. Конкуренція за цікаві позиції зростає, а з нею — і вимоги до працівників. Це добре помітно, наприклад, у фінансовій сфері, чиї представники часто виявляють інтерес до бізнес-освіти.
Якщо ще років 10 тому випускнику, який бажає потрапити у велику фірму, достатньо було мати хороші початкові знання, то тепер від них чекають CFA і розраховують на їхнє вміння писати код у Python або R.
Читайте також: Держбанки почали звітувати про заробітні плати своїх керівників. Де отримують найбільше
Аналогічно і з MBA: його наявність є одним із пунктів, які можуть схилити ваги на користь претендента. Актуально воно, скажімо, і для представників IT-індустрії, які бажають розвинути власний проєкт, але мають недостатньо знань щодо побудови бізнесу.
«Але не варто відчувати надмірний оптимізм щодо MBA, так само як і щодо різних онлайн-курсів, чиї творці обіцяють виростити конкурентоспроможних програмістів та інших професіоналів», — попереджає Сергій Сароян, засновник компанії Performance Managment.
Хоча представники бізнес-шкіл запевняють, що, як і раніше, не мають браку слухачів.
«40−45% наших слухачів — власники малого та середнього бізнесу. Причому, що цікаво, вперше змінилася гендерна статистика. Якщо раніше 70−80% на програмах були чоловіки, то зараз половина — жінки. Також навчаються топменеджери великих компаній, чимало з яких мріють відкрити свій бізнес», — каже директор Бізнес-школи КРОК Ольга Карпова.
Вона розповідає, що слухачі її школи мають різну мотивацію: хтось хоче «прокачати» свідомість і навички, щоб генерувати нові ідеї, інші відчувають, що бізнес «зупинився», багатьох цікавить кар'єрне зростання — світ зараз відкритий, дипломи МВА котируються в усіх країнах, тож їхні власники отримують реальну можливість влитися у світову бізнес-спільноту.
У МІМ також кажуть, що відтоку клієнтів немає, навпаки, зараз дуже великий набір.
Експерти ж зазначають, що за МВА останнім часом відбулася переоцінка цінностей. І частково у цьому винна епідемія коронавірусу.
Як змінилися формати програм
Ковід завдав ринку МВА відчутного удару. Бізнес-освіта, яку завжди цінували не лише за знання, а й за зв'язки, які можна було отримати на навчанні, раптом опинилася у віддаленому форматі.
Світові бізнес-школи в локдаун перейшли на дистанційне навчання, хоча гроші взяли як за очне навчання, і це розчарувало багатьох українських слухачів.
На дистанційний режим на хвилі жорсткого локдауна переходили й українські бізнес-школи.
«Ми три місяці працювали на дистанційній формі. Після того, як дозволили проводити очне навчання для груп до 20 осіб, повернулися до традиційного формату. Хоча окремі елементи дистанційного навчання збереглися, наприклад, тестування. Наші клієнти в цьому плані категоричні — вони проти віддаленого формату, хочуть роботи у групах та живого спілкування», — розповідає Карпова.
Сергій Сароян відзначає зміну інтересу до формату програм.
«Навчальні центри відзначають зростання попиту на короткі програми, які дозволять отримати нові знання в більш стислі терміни. У зв'язку з чим пропозиція коротких та середньострокових програм була значно збільшена. На відміну від інших навчальних програм, на MBA йдуть не в останню чергу заради нових знайомств, тож повністю перейти на цифровий формат викладачі не можуть.
Розвиток отримав формат liquid learning — гібридне навчання, що об'єднує офлайн та онлайн модулі, щоб слухачі могли вчитися, не відволікаючись від роботи, але також мали можливість для офлайн нетворкінгу", — пояснює експерт.
Голова Секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський каже, що попит на продукти, що поєднують онлайн та офлайн навчання, у бізнесу досить високий. Оскільки власники, менеджери змушені адаптуватися до ринкових умов і технологічних трендів, що постійно змінюються, та отримувати нові знання в стислі терміни з максимальною орієнтацією на бізнес-реалії.
Наприклад, City Business School позиціонується як онлайн-школа. «Ми поєднуємо елементи класичної освіти та інноваційні технології. Програми гнучкі та доступні, що робить їх зручними для тих, хто цінує час», — каже представник цієї бізнес-школи Анжела Максимова.
Змінилися і запити на знання, які отримуються.
«Найпопулярнішими зараз є навички, пов'язані з умінням аналізувати великі масиви даних, здатністю швидко приймати рішення в умовах невизначеності, діджитал-трансформацією. Корпоративний сектор почав все частіше звертатися до відкритих програм, щоб окрім hard-skills отримати більше комунікаційних навичок та інших soft-skills», — розповідає Ірина Тихомирова, президент бізнес-школи МІМ.
Читайте також: Леонід Остальцев: «Бізнес схожий на планування бойової операції»
Зараз на українському ринку справжній бум пропозиції МВА. Крім існуючих великих бізнес-шкіл (МІМ, МІБ, kmbs, КРОК тощо), про себе заявили чимало нових компаній. У тому числі ті, хто пропонує навчання у дистанційному режимі.
«Деякі вузи пропонують як МВА свої класичні магістерські курси з менеджменту, хоча це не одне й те ж саме», — пояснює Карпова. Андрій Забловський також зазначає, що якість програм на ринку дуже різна.
Скільки коштує МВА в Україні
Програми МВА ліцензує Міністерство освіти, тобто загальний рівень має бути витриманий, як мінімум, за теоретичною частиною. До програми повинні входити курси з менеджменту, фінансів, лідерства. Але можуть бути варіації щодо практичної частини, викладацького складу (в ідеалі, залучаються як спікери практикуючі власники бізнесу).
З цього року щодо МВА є нововведення. «Усі слухачі, які мають лише дипломи бакалаврів, повинні для вступу на МВА складати ще й тестування з іноземної мови. Тобто дорослі люди, власники бізнесу та топменеджери проходили ЗНО з випускниками шкіл», — розповідає Ольга Карпова.
Але відрізняється не лише якість освіти. Сильно відрізняються цінники.
Можна знайти програму за 1,5 тисячі гривень на місяць, а можна — до 300−400 тисяч гривень за курс (зазвичай він триває 1,5 роки).
Деякі бізнес-школи почали пропонувати навчання у кредит. Інші обіцяють «гарантоване працевлаштування», хоча теоретично, ті, хто йде на МВА, вже мають або свій бізнес, або високу посаду в компанії.
Тобто конкуренція за потенційних клієнтів між бізнес-школами зростає.
Головне, що приваблює слухачів МВА, — актуалізація програм. Оскільки світ змінюється семимильними кроками, постійно виникає запит на нові знання і навички.
«Ми щороку переглядаємо програми. Залишається базова частина — стратегія, фінанси, особистий саморозвиток. Але, наприклад, блок лідерства ми цього року виділили в окрему програму. Також у програмах з'являється більше технологічних моментів. З'явилася нова програма „Медіація та менеджмент конфліктів“, де йде фокус на особистості власника бізнесу чи топменеджера, який працює з кадрами. Задіяли психологів, коучів», — розповідає Карпова.
З'явилися програми з «креативного менеджменту», де акцент робиться на розвитку нових підходів до керування та генерування ідей, інформаційно-аналітичного менеджменту. Останні прокачують уміння працювати з інформацією.
«Виникають нові технології, світ переходить на блокчейн, що просто не може не вплинути на програми МВА», — додав Віталій Зайцев.
І все ж, за його словами, однією з головних переваг МВА залишається живе спілкування в групах, можливість спілкуватися та отримувати зв'язки.
З цієї причини останнім часом відбулося чітке розшарування попиту між українськими та західними бізнес-школами. «Якщо раніше до відомих закордонних шкіл їхали за престижем і ті, кому було грошей не шкода, то зараз багато хто усвідомив, що вчитися там має сенс, якщо є плани зробити кар'єру за кордоном або ж робота в Україні, але з іноземними партнерами. Адже навчання в іноземній бізнес-школі — це вже робота з іншим менталітетом», — підсумував Зайцев.