Угоду між представниками нашої країни та Євросоюзу «про відкрите небо» було підписано у рамках саміту «Україна-ЄС» у жовтні.

Мета цього документа — зрівняти в деяких правах українські та європейські авіакомпанії, зняти монополію на окремі маршрути, встановлену двосторонніми договорами, полегшити відкриття нових маршрутів між українськими та європейськими містами. Як наслідок — повинні знизитися ціни на квитки. Але, як виявилося, це торкнеться не всіх напрямків.

Чому «відкрите небо» підписали зараз

Режим «відкритого неба» між Україною та ЄС обговорювався вже давно. Історичний момент мав відбутися ще 2014 року. Але тоді, буквально в останній момент, усе поставили на стоп.

Причини називали різні. В Україні, зокрема, ходили затяті чутки, що домовленості з європейцями «зарубав» Ігор Коломойський, щоб не допустити на український ринок конкурентів контрольованої ним компанії МАУ.

Але, як пояснив голова компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький, справа була не тільки й не так у бажанні олігарха зберегти контроль на українському ринку пасажирських авіаперевезень.

На той момент у Європі зріла «змова авіаперевізників». Так як «класичні» авіакомпанії стрімко втрачали частку європейського ринку через активізацію лоукостерів, поява ще й українських конкурентів була їм ні до чого. Адже угода працює в обидві сторони — права, які отримуватимуть іноземні перевізники на українському ринку, мають отримати на європейському і наші перевізники. А це було невигідно європейським авіакомпаніям.

За збереження чинних раніше правил роботи з Україною, вони могли добре заробляти принаймні на декількох напрямках.

Активно чинили опір підписанню угоди з Україною, зокрема, британські авіакомпанії. Але після недавнього виходу Великої Британії з ЄС вони втратили вплив на цей процес. А європейські авіакомпанії за нинішньої ситуації гостро потребують розширення своєї присутності.

«На хвилі пандемії європейський ринок авіаперевезень різко скоротився. Український ринок, як це не парадоксально звучить, впав набагато менше, бо було не так багато карантинних обмежень. І коли вся Європа сиділа по хатах і була невиїзною, українці продовжували літати, як мінімум, у відкриті для них країни», — пояснив Ланецький.

Тому зараз, коли авіасполучення почали активно відновлюватися, наш ринок став дуже цікавим для перевізників.

З нашого боку, не було заперечень. Офіс президента націлився на суттєве розширення домовленостей з Європою за багатьма напрямами: готується промисловий безвіз, посилюється співпраця у сфері цифрових технологій тощо. «Відкрите небо» стало одним із елементів розширення договору про Асоціацію з ЄС. Тим паче, що підписати його можна було швидко. Адже попередню підготовку фактично було проведено ще декілька років тому.

Як відкриватиметься небо

Що означає режим відкритого авіаційного простору? Як пояснив Ланецький, вся справа в отриманні дозволів на польоти.

Раніше для того, щоб відкрити польотні програми за тим чи іншим напрямом, потрібні були домовленості між країнами на урядовому рівні.

Підписувалися окремі угоди з кожною країною, в яких обговорювалося все, аж до найменших подробиць — з яких/у які аеропорти літатимуть, скільки авіакомпаній і які саме, який парк літаків обслуговуватиме напрямок і що це будуть за борти (із зазначенням марок, місткості тощо). Також, що особливо важливо, — обговорювалися ціни на квитки. Як правило, обговорювався мінімальний тариф, нижче за який опускати цінник було не можна.

Зрозуміло, що й переглянути таку угоду було непросто. З'явилося декілька «монопольних» напрямків із обмеженою кількістю перевізників та високими цінами. Скажімо, Київ-Париж, Київ-Амстердам, Київ-Гельсінкі, Київ-Любляна та інші.

Цінники на квитки там просто зашкалювали. Наприклад, вартість перельоту до Парижа в окремі дати сягала 20 тисяч на людину (в обидві сторони), тоді як до Лондона (куди за часом летіти довше) можна було відлетіти за 3 тисячі гривень.

Режим відкритого неба кардинально змінює схему отримання дозволів. Авіакомпанії можуть за звичайною заявкою регулятору у сфері авіації літати буквально до будь-яких міст Європи та, відповідно, України, з будь-якою періодичністю та за тією ціною, яку вважають за потрібну.

Тобто всі бар'єри знімаються. Правила перельотів лібералізуватимуть у два етапи. На першому європейські авіаперевізники зможуть літати лише з аеропортів ЄС до України. Після того, як українське авіаційне законодавство буде повністю синхронізоване з європейським, перейдуть до другого етапу — європейські авіакомпанії зможуть виконувати також внутрішні рейси Україною, скажімо, літати з Києва до Одеси, а також до Європи з проміжними пунктами зупинки. Наприклад, можлива поява складних рейсів — із Києва до Лондона з проміжною зупинкою в Парижі тощо.

Очікуваний результат «відкритого неба» — посилення конкуренції між українськими та європейськими авіаперевізниками. Експерти прогнозують, що вже найближчим часом істотно розширять польотну програму авіакомпанії, які вже працюють на нашому ринку, плюс можливий вихід нових перевізників, зокрема лоукостерів.

Деякі авіакомпанії вже заявили про збільшення рейсів під «відкрите небо». Зокрема, Wizz Air у жовтні повідомила про 26 нових маршрутів із України та відкриття для перевезень чотирьох нових країн — Іспанії, Франції, Бельгії та Нідерландів. Покриваються відразу два напрямки, які до підписання угоди про «відкрите небо» вважалися монопольними — до Парижа (аеропорту Бове) та голландського Ейндховена (до цього міста активно їздять наші скупники вживаних іномарок).

Із Києва також виконуватимуться рейси до Брюсселя, Ніцци, Барселони, Мадриду, Аліканте, Базелю тощо. Зі Львова заплановані польоти до Мадриду, Парижу, Ейндховена, Афін, Брюсселя тощо, з Одеси — до Лондона, Афін, із Харкова — до Салоніки тощо.

Буде збільшено і парк літаків. Голова компанії Ryanair Майкл О. Лірі заявив, що після відкриття неба з Україною авіакомпанія готова відправити на базування в нашій країні до 20 літаків, також розшириться кількість аеропортів, звідки збирається літати цей європейський лоукостер — з 5 до 12.

Що стосується українських авіакомпаній, то для них вигоди поки що, скоріше, теоретичні. Вітчизняні перевізники зараз переживають не найкращі часи — по їхньому бізнесу сильно вдарили карантинні обмеження. Тому навряд чи кинуться розширювати польотні програми. Проте мінуси відчуються вже відразу — посилення конкуренції з європейськими авіакомпаніями, насамперед лоукостерами, може ще більше погіршити їхнє становище.

«Відкривати небо Україні мало б сенс, якби ми мали сильну національну компанію-лоукостер, яку, до речі, збиралася створити влада. З одного боку, у нас анонсували підтримку своїх авіаперевізників і навіть збиралися розвивати виробництво пасажирських літаків, з іншого — відкривають небо, що посилить конкуренцію з європейськими компаніями. Це дві прямо протилежні концепції, і яка „гримуча суміш“ із цього може вийти, — залишається лише гадати», — каже економіст Олексій Кущ.

Самі українські перевізники поки що оцінюють перспективи відкритого неба обережно.

«Ми можемо перерахувати ті речі, які дали б переваги українським авіакомпаніям — гарантовані зручні слоти в ключових аеропортах Європи та право здійснювати перельоти між країнами Європи. Але поки що чіткого розуміння щодо можливості здійснювати перельоти всередині ЄС немає», — зазначили у пресслужбі МАУ.

«SkyUp підтримує частину Угоди про спільний авіаційний простір із ЄС щодо питань безпеки та впорядкування стандартів із Європейським союзом. Ми впевнені, що це є принциповим моментом для розвитку авіаперевезень в Україні. Щодо економічної складової, ми розраховуємо, що на момент відкриття внутрішніх українських напрямків для авіакомпаній ЄС ринок внутрішніх європейських перевезень також стане доступним для вітчизняних перевізників. Також сподіваємося, що Україна та європейські партнери створять справді справедливі умови для обох сторін угоди», — сказали у SkyUp.

Тобто наші компанії побоюються, що їм можуть не дозволити літати Європою (з проміжними посадками в містах). І, варто зазначити, такий нюанс обговорювався ще у 2014 році.

Багато рейсів та дешеві квитки

Але для пересічних українців головне питання — що буде з польотними сітками та цінами на квитки.

Щодо рейсів, то, очевидно, їх уже почали розширювати. І надалі можливостей полетіти в те чи інше місто Європи буде дедалі більше.

Повинна розширитися політна сітка з регіонів, що особливо важливо для мешканців областей, які зараз, щоб відлетіти до Європи, змушені спочатку ще діставатися Києва.

Також, що важливо, має покращитися якість польотів та сервіс. Українські авіаперевізники, в міру імплементації європейського законодавства у вітчизняне, змушені будуть змінювати борти на новіші, дотримуватись європейських стандартів безпеки та сервісу. Але станеться це не завтра, а протягом декількох років.

А ось квитки можуть подешевшати вже найближчим часом. Але, знову ж таки, знижки будуть не на всі напрямки.

«Насамперед знизяться ціни на квитки за тими напрямками, які до цього були „монопольними“ та дорогими — до Франції, Голландії, Фінляндії. У той же Париж лоукостери можуть запропонувати акційні квитки за 10−20 євро, тоді як зараз вони коштують 200 євро», — каже Ланецький.

Але й за іншими напрямками можуть бути знижки. У міру посилення конкуренції між перевізниками масово з'являтимуться квитки за 5 євро, проводитимуться розпродажі тощо. «Тобто з України можна буде полетіти буквально до будь-якого міста Європи, з'явиться вибір авіакомпаній та дешеві квитки», — підсумували експерти.