На законодавчому рівні класифікація житла в Україні досі не закріплена.
Про те, що таке реальні метри в комфорт-класі і чому цей сегмент залишатиметься затребуваним у Києві та курортних передмістях, розмовляємо з Директором по Продукту компанії Comfort Life Development Дмитром Клименком.
Ви працюєте в комфортному сегменті більше десяти років. У чому його особливості? Чого очікує інвестор?
Нормативами в Україні регламентується лише соціальне житло. Вимоги до комерційних об'єктів визначаються маркерами самих девелоперів, оцінювачів нерухомості, ріелторів. Інвестор, у свою чергу, орієнтується на так звані «показники класності». Серед них — проєкт і місце розташування житлового комплексу, репутація забудовника, якість технології, оздоблювальні матеріали. Також це кількість квартир, поверховість будинку, інфраструктура, безпека.
До прикладу, коли йдеться про економ-клас, це завжди базис, задоволення первинних потреб — свій дах над головою, сухо й затишно. Обмежений метраж, недорогі матеріали оздоблення, помітний мінімалізм благоустрою. Це знаходить відображення в якості й цінах.
Разом з тим людина перебуває в підсвідомому пошуку кращого. Бажає не тільки відшукати «коштовне каміння», але й обрамити знахідку в гідну оправу. Поступово формується потреба в покращенні умов за межами власного помешкання, запити на простір комфорт-класу.
Ціна комфортного метра в передмісті в середньому сягає 24 — 25 тис. грн. У Києві тримається на рівні 30 тис. грн. і вище.
Очікування покупців доволі високі, кожен бажає отримати максимум.
Площі однокімнатної квартири стартують від 38 кв. м., «двушки» — від 53 кв. м. 3-кімнатні помешкання пропонуватимуться від 65 квадратів. У кожному випадку кухня займатиме не менше 8 кв. м. Метраж зазвичай враховує гардеробну, комору, балкон або лоджію. Серед очікувань інвесторів, зокрема, удосконалене планування, машиномісце, закриті двори й добросусідство. Основними ділянками для таких об'єктів виступають розвинені спальні райони зі зручною інфраструктурою.
Наскільки схожі вимоги у покупців залежно від географії?
Comfort Life будує в Києві, а також в Ірпені, Гостомелі, Бучі та інших курортних передмістях. Вимоги до показників класності різні. Проте і молоді сім'ї, і покупці старшого віку однаково уважні до функціональності й індивідуальних рішень девелопера.
Комфортна нерухомість — це перш за все витримка часом, незалежно від географії.
Позитивно налаштовані інвестори за це похвалять, порадять забудовника друзям. З «важкими» клієнтами доведеться вибудовувати окремий діалог.
Ми в Comfort Life Development тримаємо всебічний зв'язок. Це стратегічний пріоритет. У разі помилки виправляємось, робимо висновки.
Успіхи забудовника не перший рік приваблюють інвесторів у регіон: покупці готові стати мешканцями не лише столиці, але й комфортної Київської області. Особисто я з родиною переїхав із Києва до Ірпеня. Таких прикладів безліч, як і переваг даного рішення.
Ви згадали витримку часом. Як швидко змінюються смаки інвесторів? Чи плануєте зміни у 2022 році? У більш віддаленій перспективі?
Створюючи продукти комфорт-класу — мислимо категоріями десятиріч.
Що ж до стандартів, вони найближчим часом залишаться без змін.
Вартість у сегменті буде поступово збільшуватись. І це зумовлено не лише можливими змінами в законодавстві. Нагадаємо, сьогодні Верховною Радою зареєстровано законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України. Можновладці фактично хочуть запровадити ПДВ для кінцевого покупця, під час продажу квартири.
Зокрема, очікувано дорожчатимуть послуги підрядників, будівельні матеріали, логістика. Тут немає ілюзій.
Жодного разу вартість квартир у новобудовах столиці та передмість особливо не зменшувалась, навіть у кризові роки. Інвесторам це відомо. Більше того, за відсутністю в Україні фондового ринку нерухомість є чи не єдиною зрозумілою інвестицією для більшості українців, шансом не лише примножити дохід за рахунок перепродажу, а передусім мати захищений пасивний прибуток.
Розмовляв Дмитро Стрелецький