► Підписуйтесь на телеграм-канал «Мінфіну»:
головні фінансові новини
Unilever, виробник мила Dove, був змушений підняти ціни на свої продукти в середньому на 4% за минулий квартал. Це найбільший стрибок цін на продукцію компанії з 2012. Більше того, компанія допустила, що ціни продовжать підніматися і наступного року.
Схожі сигнали подають компанії Nestle SA, Procter & Gamble Co. та Danone SA, чиї продукти можна знайти на полицях усіх супермаркетів та кухонь.
«На нас чекає ще принаймні 12 місяців інфляційного тиску. Така інфляційна ситуація, як зараз, випадає десь раз на двадцять років», — прокоментував CEO Unilever Алан Джоуп в інтерв'ю Bloomberg.
Чому дорожчають продукти
Цього року компанії зіткнулися з подорожчанням енергоносіїв, сировини, пакування та доставки, а також проблемами постачанні. Більшість виробників, що звітували про свою діяльність на цьому тижні, впевнені, що зможуть стримати падіння прибутку. Насправді це означає, що вони перенесуть проблеми на споживачів, чиї видатки зростатимуть з наближенням Різдва.
Читайте також: Інфляція в єврозоні підскочила до 13-річного максимуму
У США та інших розвинених економіках, інфляція швидко виросла до значень, не бачених з часів фінансової кризи 2008. Це знаменує серйозну зміну в глобальній економіці та створює нові виклики для центральних банків, які роками тримали інфляцію наднизькою. Тепер вони мають обирати: або скорочувати економічні стимули до завершення пандемії, або не робити нічого, бо інфляція тимчасова.
«Ми бачимо ту саму ситуацію по всьому світу. Споживачам не залишається нічого іншого, окрім як змиритися з цим», — коментує Дженіфер Лі, старший економіст BMO Capital Markets.
Ціни будуть рости поступово
Компанії зазвичай намагаються піднімати ціни поступово, адже різке подорожчання може змусити споживачів перейти на продукцію конкурентів, або відмовитися від продукції взагалі. Це, а також зобов’язання за контрактами, які уклали багато компаній, поки що пом’якшує удар по кишеням домогосподарств.
«Не можна піднімати ціни щодня. Але цей процес вже запущено», — коментує Марк Шнайдер, CEO Nestle. Продукція його компанія подорожчала на 2,1% у третьому кварталі, найшвидше за останні 5 років.
Читайте також: Інфляція всерйоз і надовго: у що вкладати гроші
Ринки, що розвиваються, постраждали найбільше
Поки що найбільше інфляція вдарила економіки, що розвиваються, свідчать результати Nestle. За перші 9 місяців року швейцарська компанія підняла ціни в цих країнах на 2,6%, що втричі більше ніж у розвинених країнах. Однак Danone вважає, що інфляція наздожене й їх.
Компанія оцінює, що за друге півріччя ціни виросли майже на 9%. Наступного року рівень інфляції може бути навіть вищим, попереджає фінансовий директор Danone Юрген Ессер.
Нагадаємо
Ціни на споживчому ринку в вересні порівняно з серпнем зросли на 1,2%, а з початку року — на 7,5%. У річному вимірі (до вересня 2020 року) інфляція прискорилася до 11%
У червні цього року споживчі ціни зросли на 9,5%, якщо порівнювати з тим же періодом минулого року. У травні подорожчання в річному вимірі було на такому ж рівні.
Читайте також: Національний банк зберіг облікову ставку на рівні 8,5%