► Підписуйтесь на телеграм-канал «Мінфіну»:
головні фінансові новини

Цього року ланцюги поставок у всьому світі зіткнулися з цілою низкою проблем: нестача контейнерів, повені, закриття портів на карантин. Ситуація ускладнюється стрімким ростом попиту, що спричинений зняттям обмежень та відновленням економічної активності.

Останнім ударом стала енергетична криза у Китаї та Європі. У Китаї вона призвела до неочікуваного відключення світла громадянам та промисловості.

Роздрібні продавці створюють замкнуте коло

Однак Джонатан Савуа, CEO фірми технологій ланцюгів поставок Quincus, вважає, що найбільшу проблему створили роздрібні продавці. Їхнє бажання запастися товарами призводить до так званого «ефекту батога», коли зміна у попиті серед продавців спричиняє щораз більшу зміну у попиті на кожному наступному етапі ланцюга поставок. Результатом може стати викривлені прогнози попиту та невиконані замовлення.

RBC Wealth Management відзначив схожу проблему у своєму звіті 15 жовтня:

«Оскільки проблеми широковідомі, замовлення на сировину, компоненти та кінцеві продукти тепер робляться раніше, ніж зазвичай. Це подовжує час доставки товарів та створює замкнуте коло».

Читайте також: Чому автомобілі подорожчали і зникли з салонів

Наближення зимових свят ймовірне викличе дефіцит товарів або різкий стрибок цін, попереджають експерти.

Проблема далека від вирішення

Очікується, що криза поставок лише зростатиме. У своєму останньому звіті МВФ знизив свій прогноз росту світової економіки, вказавши на розриви в ланцюгах поставок як на одну з головних причин.

«Вирішення проблем з „вузькими місцями“ ланцюгів поставок ймовірно вимагатиме багато часу», — погоджується RBC Wealth Management.

Дослідження аналітичного відділу компанії, RBC Elements, показало, що 77% великих портів зіткнулися з «незвично довгими» термінами стоянки суден, та що ситуація з поставками розвивається у «однозначно негативному» напрямі.

Читайте також: В Україні з'явиться конкурент АТБ. Німецька мережа супермаркетів Lidl готується зайти на ринок — ЗМІ