► Підписуйтесь на телеграм-канал «Мінфіну»:
головні фінансові новини
Зима близько, а Європі бракує газу — майбутнє для нафтовиків виглядає достатньо світлим. Але деякі експерти попереджають, що попит на чорне золото може бути знищено.
«Ціна на нафту втратила зв’язок з граничною вартістю постачання. Тепер вона наближається до рівня, коли починається знищення попиту. За нашою оцінкою — це $80/барель», — писав Morgan Stanley у червні.
Знищення попиту відбувається, коли надто високі ціни на продукт змушують покупців перейти на товари-замінники. Такий попит вважається «знищеним», бо він не повертається навіть при зміні ринкової кон'юнктури.
28 вересня аналітики банку підтвердили, що вони притримуються свого прогнозу, додавши, однак, що «ціну, при якій знищується попит, може бути дуже важко передбачити». Так, теоретично ринкова ціна може сягнути 85$/барель.
Читайте також: Ціна Brent перевищила $80 вперше за три роки
Попит на нафту, схоже, зростає
Morgan Stanley передбачає, що пропозиція нафти скорочуватиметься, вказуючи, що протягом останнього місяця з запасів щодня витрачалося біля 3 млн барелів, порівняно з 1,9 млн барелів за день у попередні місяці року.
«Це високий показник і він вказує, що дефіцит на ринку більший, ніж здається більшості», — коментують аналітики банку.
Також свою роль грає авіаіндустрія, яка повертається до допандемічного рівня.
Але не все так гарно для «биків»
Світовий банк заявив 28 вересня, що дельта-штам уповільнює економічне зростання у Східній Азії та Тихоокеанському регіоні. Також з потенційним уповільненням зіткнувся Китай — частково через кризу із Evergrande, частково через зростаючий дефіцит електроенергії.
Читайте також: У Китаї зріє нова криза. І це не Evergrande
Більш високі ціни на енергоносії також спричиняють ще вищу інфляцію, а це погано впливає на попит.
«Зростання цін на нафту було одним з найбільших чинників інфляції. І погіршення інфляційної ситуації сповільнить нестійке відновлення економіки та споживання нафти. І це підводить нас до питання знищення попиту», — пише Стівен Бреннок, старший аналітик PVM Oil Associates.
Найбільші імпортери не можуть дозволити $80бр
Китай та Індія, одні з найбільших імпортерів нафти у світі, цього місяця почали продавати нафту зі своїх стратегічних запасів. Цей безпрецедентний крок був спрямований на зниження ціни на нафту, яка зросла у всьому регіоні. Хоча знизити світові ціни не вдалося, такий крок дає сильний сигнал.
Читайте також: Майбутнє Китаю. Чому китайській економіці не «світить» світове панування (відео)
«Це пояснюється ціною. Коли ціна перевищує $70 за барель, нафта стає надто дорогою для Пекіна та Нью-Делі … Якщо ж ціни сягнуть $80 за барель, це стане сильним ударом для цих економік і вплине на їх попит на імпорт», — пояснює Бреннок.