За підсумками першого півріччя виробники вже випустили на 1,4 млн авто менше, ніж планувалося. Найсильніше падає європейський автопром — мінус майже 429 тисяч авто. У Китаї виробили на 365 тисяч машин менше. У другому кварталі падіння прискорилося: всього мінус 2,6 млн авто (у Північній Америці спад склав близько 867 тисяч, в Європі — понад 743 тисячі, у Китаї — близько 420 тисяч штук).
Причина збою у всіх виробників одна — дефіцит напівпровідників і мікрочипів. Проблема виникла ще минулого року, коли на хвилі пандемії почали руйнуватися виробничі ланцюжки. Одночасно відбувся перерозподіл попиту. IT-компанії почали купувати більше мікрочипів через зростаючі потреби в гаджетах і комп'ютерних технологіях — люди тоді масово переходили на віддалену роботу і заново оцінили можливості IT-сфери.
Ситуацію ускладнили НП на декількох заводах з виробництва мікрочипів у Японії. Зокрема, були пожежі, які вивели з ладу виробничі майданчики.
Цього разу виробники мікрочипів зробили помилку в плануванні. Очікувалося, що світовий автопром почне відновлюватися від коронакризи повільніше, ніж це виявилося насправді. Тому для автозаводів продукції виробили менше, ніж потрібно.
Також по ринку мікрочипів вдарив дефіцит сировини — рідкоземельних елементів. Його, в свою чергу, провокує бурхливий розвиток зелених технологій. Наприклад, якщо в авто преміум-класу з двигуном внутрішнього згоряння мікрочипів приблизно на 3 тисячі доларів, то в електрокарі — на 7 тисяч.
Читайте також: Дефіцит чіпів може загрожувати нацбезпеці. Країни починають випуск власних мікросхем
Брак машин вже вдарив по багатьох великих авторинках, зокрема, цього літа впали продажі у Німеччині і Франції. І справа зовсім не в небажанні покупців оновлювати автопарки — купувати просто нічого. Салони формують листи очікування, а поставок машин потрібно чекати по декілька місяців.
Наш авторинок до недавнього часу залишався тихою гаванню. Голова Autoconsulting Олег Омельницький пояснює це тим, що український ринок порівняно невеликий. «Імпортерам вдавалося перекривати дефіцит за рахунок партій, які вони шукали на інших ринках, в тому числі, відмовних», — говорить він.
Але з серпня ситуація почала змінюватися. Минулого місяця продажі нових авто в Україні впали на 14%, і, як каже Омельницький, саме через дефіцит пропозиції. У вересні ця тенденція отримає подальший розвиток.
Ще один неприємний сюрприз для автомобілістів — подорожчання машин. «Дефіцит вже спровокував зростання цін на 5%, і це тільки початок», — зазначає Омельницький.
«Мінфін» розбирався, що відбувається на українському авторинку, як і за скільки зараз можна купити машину.
Аварійне гальмування
За даними Boston Consulting Group, найсильніше криза мікрочипів вдарила по кільком великим автоконцернам. Зокрема, Ford у першому півріччі цього року скоротив виробництво на 700 тисяч авто, Stellantis (Chrysler, Dodge, Fiat, Citroen, Jeep) — на 600 тисяч, Renault-Nissan-Mitsubishi — на більш ніж 415 тисяч.
У третьому і четвертому кварталі цього року світовий автопром піде в мінус ще на 3−5 млн авто, — прогнозують в Boston Consulting Group.
Читайте також: Світове виробництво автомобілів скоротиться на 7−9 мільйонів одиниць. Причина — дефіцит чипів
Нещодавно Daimler зупинив виробництво на заводах у Бремені та Рештатті, також продовжено графік неповного завантаження потужностей на заводах Німеччини та Угорщини. У Бремені виробляються Mercedes А-класу, у Рештатті — С-класу, тому зупинка заводів може посилити дефіцит цих моделей, — прогнозують в Autoconsulting.
Volkswagen скоротив виробництво на ряді заводів у Німеччині. У вересні збираються вимкнути конвеєри на заводі Ренні у Франції, де збирають авто Peugeot та Citroen. Toyota з вересня скорочує виробництво на 40%, що лише за місяць зменшить випуск авто цієї марки на 360 тисяч штук.
Це лише окремі приклади. Але, як каже Омельницький, складності зараз відчувають практично всі автомобільні заводи. «Навіть там, де офіційно виробництво не зупиняють і не скорочують, випускають лише „напівфабрикати“ — моделі в напівготовності ставляться на майданчики. Але вони не готові для відправки в салони, так як без мікрочипів виробник не може їх доукомплектувати», — пояснив експерт.
За його словами, є всі підстави очікувати, що така ситуація швидко не закінчиться. «За прогнозами міжнародних аналітиків, ситуація з мікрочипами нормалізується не раніше 2023 року. Тобто до того часу світ відчуватиме брак авто. А ось з 2023 року, навпаки, можливий надлишок, так як будуть сформовані великі стокові партії», — говорить Омельницький.
У чому суть проблеми з мікрочипами
Мікрочипи використовуються в електронній «начинці» — від систем гальмування до навігаторів, мультимедіа та «тривожних кнопок». Перші тривожні дзвіночки пролунали ще минулого року, коли на них виник високий попит із боку виробників електроніки, побутової техніки, медичного обладнання тощо.
Тоді ж раптово дало збій саме виробництво мікрочипів — пожежі на заводах у Японії, проблеми на великих заводах у Тайвані та Техасі. Останні були обумовлені перебоями з електрикою, які в Тайвані спровокувала посуха, а у США — сильні морози.
Швидко відновити виробництво мікрочипів не вдалося, в тому числі, з технічних причин. Виробникам мікросхем, щоб наростити виробництво, потрібні місяці — такі особливості технології. Тому автопром опинився у свого роду «пастці».
Україна: дефіцит ходових моделей і лист очікування на 3−4 місяці
В Україні до недавнього часу про кризу мікрочипів і дефіцит авто розмірковували лише теоретично. На нашому ринку особливих проблем із поставками авто не було, що дозволило салонам нарощувати продажі. Скажімо, липень для українського авторинку виявився більш ніж вдалим — продажі зросли на 23%, і це при тому, що влітку спостерігається традиційний спад попиту. А за підсумками 8 місяців цього року наш ринок вийшов в плюс на 27%, — говорить Омельницький.
За його словами, наш ринок врятував той факт, що він досить невеликий. «Для великих ринків 100 авто — це крапля в морі, для нас — уже товарна партія. Тому імпортери могли оперативно закривати „дірки“ в поставках, перехоплюючи авто на інших ринках, де були дрібні надлишки. Скажімо, моделі, від яких покупці відмовилися», — пояснив Омельницький.
Але в серпні ситуація круто розвернулася. Було реалізовано близько 8,4 тисяч нових авто, що на 14,3% менше, ніж у липні. І, за словами Омельницького, головною причиною став дефіцит пропозиції. Тобто людям просто нічого було купувати.
Цікаво, що самі дилери коментують тему нестачі авто досить стримано. Деякі кажуть, що у них все в порядку, інші натякають на «точкові проблеми» з поставками. Всі бояться злякати покупців, які вже й так масово йдуть на ринок «нових б/у» — придивляються 2−3-річні авто.
Як сказав «Мінфіну» представник «Ніссан Україна» Володимир Іванов, їх компанію проблема дефіциту авто поки що не торкнулася. «Машини є в наявності і проблем з поставками поки що не спостерігається. Нашу чергову новинку — Nissan Qashqai, як і планували, презентуємо восени. Нас врятувало те, що компанія сформувала великий склад автомобілів», — каже Іванов.
У пресслужбі «Renault Україна» також зазначають, що світова криза мікрочипів «не стала для бренду критичним на нашому ринку». У компанії уточнили, що все ж таки «можуть бути питання з поставками точкового характеру. Але загалом ситуація під контролем».
Як говорить Омельницький, проблеми за деякими моделями вже є — людям пропонують чекати авто місяць-два, а то й більше. «Можна подивитися по статистиці. Ті марки, продажі яких впали більше, ніж ринок загалом (тобто більш ніж на 14%) — в дефіциті», — говорить він.
За даними Autoconsulting, на 20% знизилися серпневі продажі Toyota, на 31,1% — Skoda, на 27,3% — Hyundai, на 23,7% — Suzuki, на 18,2% — Audi, на 61,3% — Mazda.
У той же час продажі Nissan просіли тільки на 0,23%, KIA — зросли майже на 2%, Peugeot — на 1,5%, Haval — майже на 40%.
Салони, у яких немає проблем із авто, зараз перехоплюють покупців у колег і нарощують продажі.
«Але з осені тих, у кого проблеми будуть, стане більше. Можливий дефіцит ходових моделей, а терміни поставок можуть розтягнутися на 3−4 місяці», — прогнозує Омельницький.
Читайте також: Ринок електромобілів зріс. Що купують українці
Дорожчають нові та вживані
За словами Омельницького, ажіотаж на світовому авторинку вже спровокував зростання цін. Машини в середньому подорожчали на 5%. Але це — тільки початок. «Подорожчання авто продовжиться. Ще цього року вони можуть додати в ціні декілька відсотків. Така ситуація триватиме аж до 2023 року. Після чого можливий викид на ринок великої партії стічних авто, і розпродаж», — говорить експерт.
Варто відзначити, що криза на ринку нових авто та їх подорожчання вже потягнули за собою зростання цінників на вживані машини. Причому як у світі, так і в Україні.
«Гонщики», які займаються поставками старих іномарок з Європи, розповіли нам, що за останні півроку авто там зросли в ціні на 7−10%. Причому різко зменшився вибір машин у гарному стані. «Битків і різного роду неліквіду в Німеччині повно, і ціни на нього, як і раніше, викидні. Можна купити машину до тисячі євро. Але ось авто в гарному стані стало набагато менше, їх швидко розбирають, а ціни зросли», — каже киянин Олег, який займається пригоном авто із Німеччини.
Також підскочили ціни на українському б/в ринку. Наприклад, якщо рік тому Mini Cooper 2004 року можна було купити за 5,5 тисячі, то зараз він вже коштує, мінімум, 6 тисяч, — наводить приклад гонщик Олег.
Втім, на ринку вживаних іномарок все одно ажіотаж. Вживані авто користуються високим попитом, в тому числі, з боку покупців, які придивлялися нову машину, але не змогли знайти обрану модель в салоні, а чекати поставки кілька місяців не хочуть.