У чому це виражається і яких ще пропозицій чекати від банків для малого бізнесу ми запитали заступника Голови Правління Банку Альянс Сергія Бочарова.
1. За останні 2 роки карантин багато розставив на свої місця. По-перше, він став потужним трампліном в онлайн. По-друге, показав хто з банків дійсно лояльний до клієнтів. Як у вашому банку сприйняли цю ситуацію і що запропонували для малого і середнього бізнесу (МСБ)?
Нещодавно читав статистику, яка показує, що 2021 рік нарешті став сприятливим для підприємництва. Хоча б у порівнянні з минулим роком. І зараз основне завдання бізнесу — це відновити свої докризові обороти. Тут в гру вступають банки. Адже краще рішення, яке ми можемо запропонувати в цій ситуації — це швидке і своєчасне фінансування.
Повертаючись до вашого «по-перше», карантин дійсно став трампліном в онлайн. Щоправда спочатку перехід в онлайн сприймався лише як необхідність для нашого здоров'я, а тепер — після того як ми всі розпробували його — став можливістю економити свій час. Тут ми швидко зреагували і, щоб не втратити клієнтів, запустили технологію оформлення бланкового кредитування МСБ онлайн. Тобто ви можете залишити онлайн заявку на кредит і підписати кредитний договір, не виходячи з офісу, за допомогою електронного підпису. Наш клієнт не витрачає час на відвідування відділення, очікування і, тим більше, на дорогу.
Далі клієнта чекає ще кілька позитивних моментів: прийняття рішення щодо бізнес-кредиту не затягується на невизначений термін, а відбувається усього за 2 години. Зараз при оформленні заявки можна відразу вибрати необхідний вид фінансування: терміновий кредит до 36 місяців, овердрафт з обнуленням до 60 днів або кредитна лінія з траншами до 180 днів.
2. Окрім фінансування, які онлайн-сервіси для бізнесу стали більше користуватися попитом? Або які стануть абсолютно необхідними?
Якщо говорити про картину, яка складається зараз в Альянс Банку, то високим попитом користуються сервіси прийому онлайн-платежів: в інтернеті і через POS-термінали. І це зрозуміло — багато клієнтів перевели свій бізнес в онлайн. А це означає, що їх споживачі захочуть оформити доставку і оплатити товар на сайті або ж кур'єру за допомогою терміналу.
Це так само очевидно, як і те, про що ми говорили вище: клієнт будь-якого бізнесу, навіть банку, швидше обере оформлення послуг онлайн, аніж інакше. З нашого боку, ми пропонуємо швидке рішення: підключення сервісу прийому платежів на сайт клієнта і доставка POS-терміналів в офіс клієнта протягом дня.
З введенням карантину ми не запускали спеціальні продукти на цей період. Але незадовго до цього, згідно довгострокової стратегії банку, ми запровадили систему віддаленого підписання документів. Завдяки дистанційному підписанню клієнт міг подавати доручення через зручні йому канали комунікації і підтверджувати їх з персональним банкіром без відвідування офісу.
Це виявилося дуже своєчасним рішенням — раджу завжди створювати стратегію, незалежно від щоденного «гасіння пожеж». Це допоможе їх уникнути так само, як і в нашій ситуації. У цілому, ми змістили вектор на розвиток дистанційних каналів взаємодії з клієнтами. Це завдання залишається актуальним і сьогодні.
На рахунок нових продуктів: найближчим часом плануємо запустити продукт «Альянс Каса». Це буде функціональне рішення 4-в-1: POS-термінал, еквайринг, ППРО і сервіс каси від нашого партнера Poskit. Все це за доступною ціною, з можливістю онлайн-підключення та доставки в офіс клієнта. Прагнемо зараз до простих і функціональних рішень: чим простіше і зрозуміліше це реалізує банк, тим більше користі вона принесе бізнесу. А отже — буде користуватися попитом.
3. Головне для сучасного банку — бути зрозумілим, відкритим і звільняти час підприємця. Тому багато банків зараз змінюють тон комунікації на friendly, намагаючись стати «другом клієнта» і більш просто доносити інформацію. Як ви ставитеся до цього і що думають із цього приводу у вашому банку?
Знайти друга в реальному житті — це не просто. А стати банку «другом клієнта» — ще складніше. Тут недостатньо одного лише бажання стати другом. Я б краще назвав це «партнер, на якого не страшно покластися». Потрібно завоювати довіру клієнтів і володіти компетенціями в необхідних питаннях.
Буде нескромно, якщо скажу, що ми працюємо над цим щодня, але це так. Але і без посилення позицій не обійтися — ви правильно помітили, що багато банків не перестають змінюватися.
Для цього наш банк вже займається створенням цілої екосистеми для розвитку бізнесу. У екосистему увійдуть не тільки фінансові послуги, але і сервіси від партнерів. Чому? Ні, не тому що ми самі не справляємося. Ми хочемо охопити не тільки фінансові послуги, а як я вже говорив, всю систему для бізнесу.
Банки зі спеціалізацією на фінансових послугах не можуть стверджувати, що стали спеціалістами в інших галузях. Тому ми створюємо колаборації сервісів банку і партнерів, які мають багаторічний досвід в своїх галузях.
Всі послуги екосистеми будуть доступні в новому клієнт-банку, який дозволить швидко інтегрувати сервіс. Тут можна буде оформити будь-яку фінансову послугу як бізнесу, так і фізичним особам, без відвідування відділень. Крім цього, будуть ще такі фішки як: дистанційна ідентифікація і можливість проводити операції навіть не клієнтам банку.
Вірю, що це дійсно звільнить час наших клієнтів (або потенційних клієнтів) і дозволить спрямувати всі сили на розвиток бізнесу.
4. Як впливає розвиток онлайн-ресурсів на розвиток персоналу банку? Зміни стосуються тільки технічної частини або людський фактор залишається все так само важливим?
Будь-яке інноваційне рішення було здійснено добре злагодженою командою. Так, звичайно, карантин не пройшов повз, і ми всі «прокачались» за цей час не тільки в створенні нових сервісів.
Наприклад, говорячи за себе, я пройшов 12-тижневу програму акселератор IFC DigiLab Finance. Програма розроблена спеціально для фінансових організацій, щоб поліпшити нашу стратегію і дорожню карту цифрової трансформації. Ще й став переможцем DigiLab Adventure.
Говорячи в цілому про банк, то в даний момент ми займаємося реформуванням нашої клієнтської підтримки. Це і створення нових пріоритетних онлайн-каналів комунікації, і проходження персоналом тренінгів у кращих експертів і амбасадорів бізнесу України.
5. Підсумуємо, все ж за якими банківськими онлайн-сервісами майбутнє для бізнесу? І які сильні сторони банку можуть допомогти стати поміченим підприємцем?
У першу чергу це проведення платежів і фінансування. Бізнесом управляють люди, які так само, як і всі, звикли оплачувати 24/7 за пару секунд і отримувати рішення за кредитом всього за 5 хвилин. І їм незрозуміло, чому для бізнесу це може займати трохи більше часу. Отже, банки будуть прагнути максимально наблизити швидкість послуг для бізнесу до рівня послуг для фізичних осіб.
У довгостроковій перспективі бізнесу необхідна комплексна екосистема. Адже наявністю всього спектра онлайн-сервісів банківських послуг скоро не зможе здивувати не один банк. І тоді на перший план вийдуть послуги, які не властиві банкам, але також необхідні для розвитку бізнесу. Наприклад, CRM, підбір і перевірка персоналу, логістика тощо.
Набагато зручніше зібрати все необхідне для бізнесу в одному місці, запропонувавши підприємцю не розпорошуватися на десяток програмних забезпечень, якщо всі питання може закрити одне рішення. А з поточною динамікою діджиталізації вимоги клієнтів до безшовного отримання всіх послуг в одному місці будуть тільки рости.
З цього отримуємо три основних переваги, які, на мою думку, виділяють банк: швидкість прийняття рішення, простота в онлайн-оформленні та комплексне вирішення питань бізнесу в одному продукті.
6. Чи зможете сформувати основні тренди довгострокового розвитку банків в розрізі пропозицій для бізнесу?
В еру динамічного розвитку технологій основними трендами будуть ті, що я назвав конкурентними перевагами: швидкість, простота і доступність послуг. Якщо більш детально, то деяку конкретику можна спрогнозувати вже зараз.
-
Розвиток штучного інтелекту дозволить банкам приймати рішення щодо фінансування практично миттєво.
-
Думаю, що ми нарешті перейдемо в повноцінний режим paperless і зможемо проводити онлайн аналіз фінансового стану клієнтів без паперів і відвідування відділень.
-
Розвиток BigData в банках дозволить прибрати спам з ваших розсилок і запропонувати лише дійсно необхідні клієнту послуги в потрібний момент. До речі, це може дійсно створити враження банку-друга для клієнта.
-
Open banking — вже існуючий тренд. Як він позначиться на клієнтах МСБ? Клієнт зможе відсіяти зайве і управляти фінансами в одному додатку, незалежно від того, у яких банках у нього відкриті рахунки.
-
І коллаборціі або партнерства. Співпраця банків, Фінтех та інших напрямів — це не про усунення конкуренції, а про створення комфорту для бізнесу у рішенні під ключ.